Nowe stawki za wywóz śmieci

520465cf4e6cd.jpg

Jeszcze przed świętami Bożego Narodzenia, 20 grudnia 2012r., nieporęccy radni zdecydowali o wysokości i częstotliwości pobierania opłaty za wywóz śmieci. Według ich ustaleń, opłata wyniesie 20 zł od osoby miesięcznie – w sytuacji niesegregowania odpadów, 10 zł w przypadku ich segregowania. Nowe stawki „opłaty śmieciowej” zaczną obowiązywać w gminie Nieporęt od 1 lipca 2013r.

Ilu lokatorów – taka kwota
Nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi, gdzie gmina staje się właścicielem śmieci, produkowanych przez swoich mieszkańców, zgodnie z ustawą musi być wdrożony do końca czerwca 2013r. Podstawowe zasady nowego systemu „śmieciowego” w gminie Nieporęt, tamtejsi radni ustalili już 29 października. Wtedy zadecydowali, że śmieci z terenu gminy Nieporęt będą odbierane 2 razy w miesiącu z domków jednorodzinnych i 3 razy w tygodniu z osiedlowych bloków. Stawka za wywóz śmieci uzależniona będzie od liczby lokatorów i będzie jednorodna na terenie całej gminy. Ze względu na trudności w sprawdzeniu, czy mieszkańcy bloków segregują odpady, wprowadzona dla nich stawka, jest niższa i wynosi 10 zł od osoby miesięcznie. Ustalono ją na poziomie, jakby mieszkańcy bloków segregowali odpady, choć w zasadzie nie muszą oni takiej segregacji prowadzić. Z kolei mieszkańcy domków jednorodzinnych, aby zapłacić mniejszą stawkę za wywóz śmieci, muszą dbać o segregację. W przeciwnym wypadku zapłacą oni dwa razy więcej, bo 20 zł od osoby miesięcznie. Opłatę za wywóz śmieci mieszkańcy gminy Nieporęt będą uiszczać kwartalnie na rachunek bankowy gminy bądź gotówką w kasie UG Nieporęt. Pierwszą opłatę muszą uiścić do 15 września 2013r.

Będą kontrolować deklaracje
Podczas przedświątecznej sesji, nieporęccy radni określili także wzór deklaracji w sprawie ustalenia wysokości opłaty za wywóz nieczystości z danej nieruchomości. Mianowicie, każdy właściciel nieruchomości zobowiązany jest do 31 marca 2013r. złożyć w UG stosowną deklarację dotyczącą liczby osób z nim zamieszkałych. Zobowiązany jest także dołączyć odpowiednie dokumenty, potwierdzające nieobecność danego mieszkańca na terenie danej nieruchomości, a wystawione przez odpowiednie instytucje, a w szczególności przez np. domy dziecka, zakłady karne, placówki medyczne etc. Właściciele nieruchomości muszą także dostarczyć do urzędu dokumenty, potwierdzające, że dany mieszkaniec jest objęty opłatą za wywóz śmieci w innej gminie, czy też potwierdzenie jego pobytu za granicą. Tych formalności jest sporo, ponieważ gmina musi mieć pewność i możliwość weryfikacji prawdziwości złożonych przez swoich mieszkańców deklaracji. W przypadku zamieszkania nowego lokatora na terenie danej nieruchomości bądź zmniejszenia się ilości mieszkańców na jej terenie, właściciel ma obowiązek w ciągu 14 dni zgłosić powyższa zmianę w UG Nieporęt. Wówczas, gmina na nowo ustali wysokość „podatku śmieciowego” dla danej nieruchomości.

Działalność gospodarcza inaczej
Gmina Nieporęt nie będzie właścicielem odpadów pochodzących z działalności gospodarczej, czyli wszystkie firmy prywatne i instytucje publiczne we własnym zakresie będą sprzątać swoje śmieci. W lokalach zamieszkałych, w których dodatkowo prowadzona jest działalność gospodarcza funkcjonować będzie jeden i drugi system, czyli śmieci z gospodarstwa domowego odbierać będzie przedsiębiorca wybrany w drodze przetargu przez gminę, a odpady powstałe w wyniku prowadzenia firmy odbierać będzie przedsiębiorca, z którym właściciel danej nieruchomości podpisze umowę.

 

ms