Na terenie nieporęckich portów powstanie zadaszony parking dla samochodów, na którego dachu ułożone zostaną panele fotowoltaiczne. W Starostwie Powiatowym w Legionowie właśnie wszczęto postępowanie administracyjne zmierzające do wydania pozwolenia na budowę na rzecz tej inwestycji.
Wniosek o pozwolenie na budowę
6 maja 2024 r. do Starostwa Powiatowego w Legionowie wpłynął wniosek o wydanie pozwolenia na budowę na rzecz inwestycji pt. przebudowa parkingu na terenie Portu Nieporęt – Pilawa wraz z budową wiaty, sieci z instalacją fotowoltaiczną z magazynem energii. Autorem wniosku jest gmina Nieporęt. Decyzja administracyjna w tej sprawie jeszcze nie zapadła. Należy jej się spodziewać w ciągu kilku najbliższych tygodni.
Szczegóły inwestycji
Decyzję o budowie zadaszonego panelami fotowoltaicznymi parkingu na terenie nieporęckich portów podjęły poprzednie władze samorządowe tej gminy. To właśnie wtedy rozpoczęto projektowanie tej inwestycji. – Chodzi o wykonanie parkingu z kostki brukowej o powierzchni 3,8 tys. m², zadaszenia parkingu o powierzchni około 1 tys. m², na którym zostanie umieszczona instalacja fotowoltaiczna o mocy 145 kW, magazynu energii o mocy 51 kW, a także systemu parkingowego oraz uporządkowania obsługi komunikacyjnej parkingu z oznakowaniem pionowym. Wjazd na parking będzie odbywał się jedną bramą z automatycznym szlabanem, a wyjazd zlokalizowany zostanie w innym miejscu – tak o szczegółach tej inwestycji informował w przeszłości opinię publiczną Maciej Mazur, były wójt gminy Nieporęt.
Koszty inwestycji
Projekt budowy tzw. zielonego parkingu nad Jeziorem Zegrzyńskim na zlecenie Urzędu Gminy (UG) w Nieporęcie za kwotę 150 tys. zł opracowała firma Tesla z Warszawy. W tegorocznym budżecie gminy Nieporęt na projekt i wykonanie tej inwestycji zabezpieczono 1,2 mln zł.
Estetyka i funkcjonalność
Zielone parkingi są często nazywane carportami fotowoltaicznymi. Obiekty te oprócz szczelnego zadaszenia, chroniącego zaparkowane w nich samochody przed niesprzyjającymi warunkami atmosferycznymi, produkują również prąd, który może zostać wykorzystany do naładowania aut z napędem elektrycznym.