GDDKiA ma finasowanie na rozpoczęcie prac nad północno-wschodnią częścią Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej. Warianty przez powiat legionowski

dd2ef0bc-5033-49ca-9c39-9074f89c87a5

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała, że Minister Infrastruktury, Dariusz Klimczak, podpisał Program Inwestycji na przeprowadzenie prac przygotowawczych dla pozostałej, północno-wschodniej części Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej (OAW). Inwestycja ma finansowanie i GDDKiA może przystąpić do przetargu na prace przygotowawcze.

Pierwszym krokiem będzie konsultacja z przedstawicielami jednostek samorządu terytorialnego z obszaru objętego planowaną inwestycją. Zebrane uwagi i stanowiska zostaną przeanalizowane i, w miarę możliwości, uwzględnione w dokumentacji przetargowej. Następnie GDDKiA ogłosi przetarg na wykonanie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego (STEŚ). Wybrany projektant przeanalizuje możliwe warianty przebiegu nowej trasy, biorąc pod uwagę wykorzystanie istniejącej drogi krajowej oraz nowoczesne technologie. W analizie uwzględnione zostanie doświadczenie GDDKiA w realizacji podobnych projektów. Celem STEŚ jest wskazanie optymalnego wariantu trasy pod względem społecznym, środowiskowym i ekonomicznym.

fot. GDDKiA

fot. GDDKiA

 

 

Planowana trasa połączy się z przygotowywaną zachodnią częścią OAW i ominie Warszawę od wschodu. Punktem początkowym i końcowym będzie droga S7, na północ i południe od stolicy. Przetarg na prace przygotowawcze ma zostać ogłoszony jeszcze w tym roku.

Zakres STEŚ

Opracowanie obejmuje odcinek od drogi ekspresowej S7 (na północ od Warszawy), przez planowaną drogę ekspresową S10 w rejonie Nacpolskiej, dalej do autostrady A2 i drogi ekspresowej S8, a następnie do drogi ekspresowej S7 (na południe od Warszawy).

Rozmowy z samorządami

Biura projektowe przekazały samorządom robocze materiały (arkusze z zaznaczonym wstępnie wariantem nr 4), z prośbą o informacje dotyczące dróg publicznych i niepublicznych w rejonie planowanej OAW. Celem jest dokładne rozpoznanie istniejącej infrastruktury drogowej, w tym rozróżnienie dróg publicznych od wewnętrznych. Te informacje są niezbędne do dalszych prac projektowych.

Trzy Nowe Warianty, jeden po DK50

Obecnie analizowane są trzy warianty przebiegu trasy po nowym śladzie oraz jeden wariant, który w jak największym stopniu wykorzystuje istniejącą drogę krajową nr 50.

Jak informuje GDDKiA po zebraniu informacji od samorządów, projektant uszczegółowi rozwiązania, tworząc spójne materiały dla wszystkich czterech wariantów. Materiały te zostaną przekazane do opiniowania przez samorządy, instytucje publiczne, organizacje pozarządowe i społeczeństwo (przewidywany termin: II połowa 2025 r.). GDDKiA planuje organizować spotkania informacyjne w każdej gminie, przez którą przebiegają warianty trasy.

 

fot. GDDKiA

fot. GDDKiA

– Po zakończeniu wszystkich ww. opisanych działań, przeanalizowaniu opinii i postulatów, te które będą możliwe do wprowadzenia, zostaną uwzględnione w dokumentacji projektowej. Finalnie wykonana zostanie analiza wielokryterialna w oparciu o kryteria społeczne, środowiskowe, techniczne oraz ekonomiczne. Jej wyniki pozwolą na wybór najkorzystniejszego wariantu przebiegu drogi, który zostanie wskazany jako wariant preferowany we wniosku do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Warszawie o wydanie decyzji środowiskowej dla inwestycji drogowej. Wniosek do RDOŚ w Warszawie planujemy złożyć w II połowie 2026 r. – informują w komunikacie przedstawiciele GDDKiA