Dalsza rozbudowa DK 61 w kierunku Centrum Szkolenia Policji (CSP) powinna być priorytetem dla każdej z ekip, które rządzą Polską. Tranzytowa droga mimo fragmentarycznej rozbudowy wciąż przy większym natężeniu ruchu dramatycznie się korkuje. Ostatnio doświadczył tego prezydent Andrzej Duda jadący z wizytą do CSP w Legionowie .
W kampanii przed wyborami parlamentarnymi poseł Platformy Obywatelskiej (PO) Jan Grabiec obiecywał, że w przypadku zwycięstwa jego ugrupowania w wyborach, kolejny etap przebudowy DK 61 (od wiaduktu do ul. Wolskiej) rozpocznie się już w 2016 roku. Miało się to stać możliwe przez wpisanie przebudowy legionowskiego odcinka krajówki do Programu Dróg Krajowych na lata 2014-23.
Preferencje wyborców okazały się inne. Wybory zdecydowanie wygrało Prawo i Sprawiedliwość (PiS) i to ono teraz rozdaje karty. Od tego czasu w dziedzinie inwestycji infrastrukturalnych zapanowało spowolnienie (spadek o 15%). Czy jest to efekt wymiany osób na stanowiskach w rządowych spółkach i urzędach, czy cechującej rządy PiS przedłużającej procedury, ostrożności przy rozstrzyganiu przetargów, trudno na razie powiedzieć.
GDDKIA się nie śpieszy
Obecnie postępowanie przetargowe przeszło pierwszy etap, w którym wyłoniono 13 przedsiębiorstw zainteresowanych zaprojektowaniem i wybudowaniem drogi. Obecnie (od lutego br.) trwa rozpisywanie drugiego etapu, który wyłoni właściwego wykonawcę. Generalna dyrekcja planuje wysłanie zapytań do oferentów we wrześniu. Ile czasu zostanie przewidziane na złożenie ofert a potem ich rozpatrzenie, obecnie jeszcze nie wiadomo. Wstępnie mówi się, że ten etap procedur potrwa do I kwartału 2017 roku. Przedsiębiorstwo, które wygra, będzie potem potrzebowało czasu na zaprojektowanie rozbudowy, a potem na roboty budowlane. Jeżeli opóźnień nie będzie, droga może być gotowa na rok 2020.
Grabiec pisze list
Ostatnio na ręce Ministra Administracji i Spraw Wewnętrznych Mariusza Błaszczaka, posła z Legionowa, wpłynął list od posła Jana Grabca. Polityk PO prosi w nim szefa MSWiA o osobiste zaangażowanie w zakresie dalszej rozbudowy krajówki. W piśmie Grabiec przypomina, że w latach 2006-13 na terenie powiatu legionowskiego w ramach rozbudowy DK61 wykonano prace, których łączny koszt wyniósł 407 mln złotych (obwodnica Jabłonny, przejście przez Legionowo odc. I i II – wiadukt, odcinek Zegrze Serock, obwodnica Serocka). Ponadto poseł PO argumentuje, że dalsza rozbudowa DK 61 ma strategiczne znaczenie dla prowadzonego przez Ministra Błaszczaka resortu. Warszawska to arteria, która łączy Warszawę z CSP, które regularnie staje się zapleczem służb bezpieczeństwa dla organizowanych w stolicy wydarzeń. – Inwestycja jest jednym z głównych problemów mieszkańców powiatu legionowskiego oraz północnego Mazowsza. Zwracam się do Pana z prośbą o zaangażowanie w przyspieszenie rozstrzygnięcia postepowania przetargowego. Po wielu miesiącach od rozpoczęcia postępowania są możliwości prawne zakończenia przetargu i podpisania umowy z wykonawcą w roku 2016, tak by prace budowlane mogły ruszyć w 2017 roku. – pisze w liście do Ministra Administracji i Spraw Wewnętrznych Jan Grabiec.
61 droga z politycznym poparciem
Warszawska i Zegrzyńska to drogi o strategicznym znaczeniu. Od lat były przedmiotem politycznych decyzji. Już w latach 60 ówczesny premier Józef Cyrankiewicz osobiście nakazał, by w miejsce przejazdu kolejowego w Legionowie wybudować wiadukt. Potem przez lata rządów PO lokalny samorząd –związany głównie z Platformą Obywatelska był w stanie skutecznie lobbować za rozbudową kolejnych odcinków drogi. Najbliższe miesiące pokażą, czy tym razem interes polityczny wsparty wzrostem roli Legionowa dla bezpieczeństwa państwa, ale także lokalny patriotyzm (minister z Legionowa) doprowadzą do kolejnego etapu rozbudowy krajówki.