Jak zadbać o udany urlop?

plaza-opalanie

fot. micadew / Foter / CC BY-SA

 

Często powierzamy organizację wypoczynku profesjonaliście – tzw. touroperatorowi, pośrednikowi lub agentowi turystycznemu. Zanim podpiszemy umowę, czego nigdy nie należy robić w pośpiechu, nawet kupując usługę turystyczną w tzw. last minute, dokładnie przyjrzyjmy się ofercie.

Za poważną ofertę biura podróży nie można potraktować ustnych zapewnień pracownika o „cudownym miejscu”, „niepowtarzalnych klimatach” itp. Oferta bowiem, w myśl obowiązujących przepisów ustawy o usługach turystycznych, nie może wprowadzać w błąd i musi zawierać pewne podstawowe, istotne dla nas elementy.

Oferta musi zawierać ostateczną cenę, informację o ewentualnej zaliczce i terminie pełnej zapłaty, dokładnym miejscu pobytu lub programie trasy „objazdowej” wraz z informacjami o położeniu np. ośrodka, klasie obiektu (wg kraju pobytu), rodzaju i liczbie posiłków, warunkach rezygnacji lub możliwości odwołania imprezy turystycznej, rodzaju i zakresie ubezpieczenia, adresie ubezpieczyciela, sposobie i terminie składania reklamacji, szczególnych wymaganiach konsumenta, na które zgodził się organizator oraz wynikających z zawarcia umowy konsekwencjach prawnych – dla obu stron.

Jeżeli zmianie ulega cena, miejsce pobytu czy inny istotny element umowy, konsument musi być o tym niezwłocznie powiadomiony. Jeśli zmieniona oferta nam nie odpowiada, możemy zrezygnować z wyjazdu, niezwłocznie odstąpić od umowy i żądać zwrotu zapłaconych pieniędzy. Biuro nie może wpisywać do umowy jakichś dodatkowych warunków, np. odstępnego za rozwiązanie takiej umowy, jeśli samo zmieniło istotnie jej warunki. Możemy też zgodzić się na uczestnictwo w imprezie zastępczej o takim samym lub wyższym standardzie, chyba że zgodzimy się na uczestnictwo w imprezie o niższym standardzie ze zwrotem różnicy w cenie.

 

Jeżeli organizator odwoła imprezę, możemy dochodzić odszkodowania za niewykonanie umowy, pod warunkiem, że odwołanie imprezy nie nastąpiło z powodu zgłoszenia się mniejszej liczby uczestników niż liczba minimalna określona w umowie i zostaliśmy o tym poinformowani na piśmie w uzgodnionym terminie lub w wyniku siły wyższej.

Reklamacja

Wątpliwej jakości usługę turystyczną niezwłocznie reklamujemy. Na miejscu kontaktujemy się z organizatorem wyjazdu, jego przedstawicielem lub reprezentującym go rezydentem. Niezależnie od zawiadomienia, o którym mowa wyżej, możemy w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia zakończenia imprezy złożyć organizatorowi turystyki reklamację, zawierającą wskazanie uchybienia w sposobie wykonania umowy oraz określenie swojego żądania. W wypadku odmowy uwzględnienia reklamacji organizator jest obowiązany szczegółowo uzasadnić na piśmie przyczyny odmowy. Jeżeli natomiast nie otrzymamy pisemnej odpowiedzi na reklamację w terminie 30 dni od dnia jej złożenia, a w razie reklamacji złożonej w trakcie trwania imprezy turystycznej w terminie 30 dni od dnia zakończenia imprezy turystycznej, to organizator zmuszony jest  uznać reklamację za uzasadnioną. Dobrych świadomych wyborów i udanych wakacji!

oprac. na podst. materiałów Federacji Konsumentów – Agnieszka Załuska Powiatowy Rzecznik Konsumentów

FOTO: Żeby trafić na taki raj na ziemi – sprawdźmy dokładnie umowę, którą podpisujemy z biurem podróży