W piątek 3 sierpnia minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk zapowiedział połączenie Jeziora Zegrzyńskiego z Wielkimi Jeziorami Mazurskimi.
Niedawno udrożniony został Kanał Żerański, dzięki czemu z Warszawy można dopłynąć na Zalew Zegrzyński. Minister zapowiedział, że w przyszłym roku zostanie przywrócony tor żeglugowy łączący Jezioro Zegrzyńskie z Wielkimi Jeziorami na Mazurach. Dodał, że będzie to jeszcze wymagało szczegółowej oceny, raportu, oddziaływania na środowisko i odpowiednich projektów.
Prace modernizacyjne
– W dalszej kolejności pracujemy nad odbudową Szlaku Stefana Batorego do Wielkich Jezior Mazurskich. W tej chwili pracujemy w porcie w Ostrołęce i pogłębiamy go. W dalszej kolejności będziemy pracowali na Narwi, umacniając brzegi, pogłębiając koryto rzeki. Rzeka Pisa będzie kolejnym etapem modernizacji szlaku z Warszawy na jeziora mazurskie – mówił w trakcie rejsu Prezes PGW Wody Polskie Przemysła Daca. Dodał, że w tamtym rejonie oprócz prac regulacyjnych, pogłębiarskich, konieczna będzie budowa co najmniej dwóch podpiętrzeń. Między innymi w Piszu.
Zakres prac
W ramach robót prowadzonych w związku z modernizacją, na rzece Narew nastąpi regulacja koryta rzeki. Polegać będzie ona przede wszystkim na zabezpieczeniu przeciwerozyjnym brzegów w celu skoncentrowania koryta rzeki. Ma to na celu zachowanie głębokości tranzytowej w okresach niskich stanów wód. Koszt przedsięwzięcia wyniesie ok. 200 mln złotych. Kolejne prace prowadzone będą na Pisie. Prace obejmą roboty pogłębiarskie oraz te mające na celu regulację trasy rzeki. Najgorsze warunki panują od ujścia do miasta Jeże. Konieczne są więc dwa mniejsze spiętrzenia w tym w mieście Pisz. Koszt realizacji prac to ok. 225 mln zł.
Według Wód Polskich fragment liczący 130 km długości Narwi od Pułtuska do Nowogrodu zostanie zmodernizowany w ciągu 3-4 lat. Wszystkie te prace mają na celu przywrócenie komunikacyjnej roli Wisły, umożliwiający m.in. przepłynięcie ze stolicy na Wielkie Jeziora Mazurskie.