Kłopoty z przecinkami

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Kłopoty ze stawianiem przecinków, problemy z rozprawką, błędy ortograficzne i brak umiejętności czytania ze zrozumieniem – to tylko nieliczne zaniedbania w edukacji gimnazjalisty według Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej. Pod lupę został wzięty tegoroczny egzamin gimnazjalny. Jak w porównaniu do innych powiatów województwa mazowieckiego wypadł powiat legionowski?

Od 2011 roku młodzież kończącą naukę w gimnazjach, obowiązują nowe zasady podczas egzaminu gimnazjalnego. Zarówno przystępujący do testów, jak i nauczyciele oraz rodzice z pewnymi obawami obserwowali przebieg egzaminów i czekali na ich wyniki. Egzaminy składały się z trzech części, humanistycznej, matematyczno-przyrodniczej oraz językowej. Część humanistyczna obejmowała wiedzę o społeczeństwie, historię i język polski. Część matematyczno-przyrodnicza to sprawdzenie wiedzy z przedmiotów takich jak matematyka, biologia, chemia, fizyka i geografia. Egzamin z języka obcego nowożytnego zdawany był na dwóch poziomach: podstawowym i rozszerzonym. Wyniki egzaminów podawano w skali procentowej i centylowej.

Powiat powyżej średniej
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Warszawie przekazała wyniki egzaminu gimnazjalnego,  przeprowadzonego w dniach 23, 24 i 25 kwietnia oraz w czerwcu br. w 897 szkołach z województwa mazowieckiego. Do egzaminów przystąpiło 51710 uczniów. W powiecie legionowskim 8% uczniów korzystało z procedur egzaminacyjnych dla uczniów z dysleksją. 98,2% uczniów rozwiązywało zadania z arkusza standardowego. Jeśli chodzi o średnie wyniki procentowe dla powiatów województwa mazowieckiego z zakresu historii i wiedzy o społeczeństwie, powiat legionowski otrzymał 60,8 %. Dla województwa odnotowano wynik 59,9%. Z języka polskiego nasz powiat uzyskał średnią 67,1%, województwo mazowieckie zaś 64,4%. Jeśli chodzi o inne przedmioty statystyki również przedstawiają się dobrze: przedmioty przyrodnicze – powiat 62,1%, województwo 61%, matematyka – powiat 52%, województwo 50,9%.

Jakie wyniki z języków?
Bardzo dobre wyniki osiągnęli gimnazjaliści z zakresu znajomości języka angielskiego: język angielski stopień podstawowy – powiat legionowski 70,2%, województwo 66,6%, poziom rozszerzony 52,1% do 48,4%. Niestety, uczniowie gorzej wypadli w zakresie wiedzy z języka niemieckiego, na poziomie podstawowym  – powiat 52,9%, województwo 57,3%, lepiej poszło uczniom na poziomie rozszerzonym – powiat 60,8%, województwo 49,8%. Najwięcej uczniów wybrało język angielski. Do egzaminu na poziomie podstawowym przystąpiło 890 osób, a na rozszerzonym 874. Język niemiecki podstawowy zdawało 50 osób z powiatu legionowskiego. Tylko 7 osób pisało egzamin z języka rosyjskiego na poziomie podstawowym. Jednak średnie wyniki procentowe są bardzo dobre. Powiat uzyskał 85,7%, a województwo 64%. Na język francuski zdecydowało się tylko 2 uczniów. Uzyskali oni średnią 75% ( województwo 73,9%).

Dobrze w Legionowie
Jak informuje rzecznik Urzędu Miasta Legionowo Anna Szwarczewska, Gmina Legionowo na tle wszystkich wyników wypadła bardzo dobrze. Legionowscy gimnazjaliści uzyskali średnie wyniki z języka polskiego 68,40%, z historii i wos-u 61,1%, z matematyki 53,4%, a z przedmiotów przyrodniczych 61,9 %. Jeśli chodzi o wyniki egzaminów językowych, z języka angielskiego otrzymali 71,30% (rozszerzony 54,20%), z niemieckiego 55,5% (rozszerzony 67%) a z rosyjskiego 85,70%.

Gdzie są zaniedbania?
Tegoroczny test, OKE ocenia jako umiarkowanie trudny. Analizując wyniki z województwa mazowieckiego, najczęstsze problemy z języka polskiego mieli uczniowie z charakterystyką i wypracowaniem o bohaterze literackim. Punkty tracili z powodu niewłaściwego sposobu formułowania wypowiedzi. Najtrudniejszą umiejętnością dla gimnazjalistów było według OKE, przestrzeganie zasad interpunkcji. W tym roku zmniejszyła się liczba błędów ortograficznych, choć egzaminujący nie byli zachwyceni. Wyniki egzaminów pokazały duże zaniedbania, jeśli chodzi o wiedzę literacką. Niepokoi poziom wypracowań. Z analizy danych statystycznych wynika, że ponad połowa uczniów napisała prace niemerytoryczne, pozbawione kluczowych treści – informuje OKE.

Najtrudniejsze zadania
Z zakresu przedmiotów przyrodniczych, najtrudniejszym wyzwaniem okazało się zadanie sprawdzające wiedzę na temat różnorodności organizmów (zadanie o cechach płaza) oraz o budowie składników krwi. Według OKE uczniowie nie potrafią czytać ze zrozumieniem. Mniej niż połowa uczniów poradziła sobie z zadaniem z chemii, które dotyczyło projektowania doświadczenia. Uczniowie mieli też problemy z określeniem warunków przyrodniczych w krajach sąsiadujących z Polską. W zadaniach matematycznych polegli ci uczniowie, którzy zbyt pobieżnie analizowali treść ćwiczeń i byli nieuważni. Najtrudniejsze okazało się zadania z geometrii, gdzie konieczna była znajomość wzoru na obliczenie pola rombu i objętości kuli. Według OKE, około 49% populacji posługuje się ubogim słownictwem. Niewątpliwie są to wskazówki, nad czym nauczyciele powinni pracować w następnych latach.

iw