Kolej połączy Legionowo z Piasecznem. Będzie też nowa linia kolejowa na lotnisko Chopina

Legionowo-stacja

Stacja kolejowa w Legionowie, fot. GP (archiwum)

Dzięki przebudowie kolejowej linii średnicowej w stolicy, Legionowo zyska bezpośrednie połączenie kolejowe z Piasecznem oraz dodatkowe połączenie, ale tym razem przez Warszawę Zachodnią, z lotniskiem na warszawskim Okęciu. 

Więcej połączeń i pociągów za 7 lat

Kolejarze szykują się do przebudowy warszawskiej linii średnicowej łączącej stacje kolejowe znajdujące się przy 2 stołecznych dworcach – Wschodnim i Zachodnim. Ta warta przynajmniej kilka miliardów złotych inwestycja już jest po części rozpoczęta, zaś jej finalizacji należy spodziewać się nie wcześniej jak w 2026r. – Inwestycja zapewni sprawny przejazd koleją na dziesiątki lat. Zapewni też większe możliwości sprawnych połączeń dalekobieżnych i aglomeracyjnych. Wzrośnie przepustowość. Z 16 par pociągów na godzinę na linii podmiejskiej do 24 par oraz z 14 par pociągów na godzinę na linii dalekobieżnej do 20 par – mówi Karol Jakubowski z zespołu prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. (PKP PLK) tj. państwowej spółki kolejowej, która już obecnie opracowuje szczegółowe projekty przebudowy linii średnicowej w Warszawie.

 

 

Pociąg Legionowo – Warszawa Zachodnia – Piaseczno

Generalny remont kolejowej trasy średnicowej w stolicy będzie polegał m. in. na przywróceniu dawnego przedwojennego wyglądu mostowi średnicowemu i zastąpieniu jego kratownicowej konstrukcji przęsłami z łukami. Oprócz tego na torach kolejowych łączących Warszawę Wschodnią z Zachodnią oraz na wszystkich znajdujących się przy tej trasie stacjach kolejowych wykonanych zostanie szereg prac modernizacyjnych, zaś obecna infrastruktura zostanie przystosowana do potrzeb wszystkich użytkowników, w tym tych niepełnosprawnych. Jednym z pierwszych etapów realizacji tego ogromnego przedsięwzięcia kolejowego będzie kompleksowa modernizacja stacji kolejowej Warszawa-Zachodnia, której realizację zaplanowano na lata 2020-2022. – Przebudowa torów umożliwi stworzenie bezpośrednich połączeń Piaseczno – Legionowo i Legionowo – Lotnisko Chopina – ujawnia rzecznik prasowy spółki kolejowej. – Inwestycja umożliwi budowę przez miasto stołeczne Warszawa tunelu i przystanku tramwajowego pod stacją Warszawa Zachodnia, co zwiększy multimodalność – dodaje. Finalizacja tego pierwszego inwestycyjnego etapu będzie równoznaczna z możliwością uruchomienia wspomnianych dodatkowych połączeń kolejowych, w tym tych bezpośrednio dotykających mieszkańców naszego miasta.

Zmiany w układzie komunikacyjnym w centrum Warszawy

Po remoncie stacji Warszawa Zachodnia, kolejarze wezmą się za podobne prace w centrum miasta. Z ich zapowiedzi wynika, że przez Śródmieście będzie mogła przejechać większa liczba pociągów, w tym na dodatkowych utworzonych na tej stacji peronach swój bieg rozpoczną kolejki Warszawskiej Kolei Dowozowej (WKD). – W ramach prac projektowych PKP PLK S.A. rozważają budowę nowego przystanku kolejowego przy rondzie de Gaulle. Nowe perony pod rondem utworzyłyby całkowicie nowy węzeł przesiadkowy w centrum miasta, czego jeszcze nie było. Kolej krzyżowałaby się z tramwajami i autobusami. Bliżej byłoby także do metra – sygnalizuje Karol Jakubowski z zespołu prasowego PKP PLK S.A. – Rozważana jest budowa drugiego nowego przystanku, który znajdowałby się bliżej Wybrzeża Kościuszkowskiego. Umożliwiłby lepszą komunikację dla mieszkańców warszawskiego Powiśla. Zwiększy się także atrakcyjność bulwarów wiślanych, które zyskałyby szybkie połączenie komunikacyjne ze ścisłym centrum i Pragą – ujawnia następnie inną ważoną przez kolejarzy opcję.

Finał na Wschodniej

Finałem powyższego procesu inwestycyjnego będzie remont na stacji kolejowej Warszawa-Wschodnia. – Miasto będzie miało możliwość budowy tunelu tramwajowo-samochodowego w ramach własnej inwestycji pod torami kolejowymi – sugerują kolejarze z PKP PLK S.A. Obecnie szacuje się, że ta wieloetapowa inwestycja powinna być ukończona w terminie do 2026r., zaś przynajmniej część pieniędzy niezbędnych do jej realizacji pozyskanych zostanie z funduszów unijnych.