Koleje Mazowieckie ogłosiły właśnie zamówienie 71 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Zamówienie warte 2,2 mln złotych zrealizuje do końca przyszłego roku firma Stadler Polska Sp. z o.o. Pojazdy zostaną wyprodukowane w Siedlcach.
Obecnie Koleje Mazowieckie (KM) dysponują 317 pociągami. Mimo tego spółka nie jest w stanie przewieźć wszystkich pasażerów. Koniczne zatem okazało się zakupienie nowego taboru. – KM są teraz fenomenem na skalę krajową. Od kilku lat zajmują drugie miejsce pod względem liczby przewożonych podróżnych. Do tego są najnowocześniejszym przewoźnikiem regionalnym w kraju – mówi marszałek województwa mazowieckiego Adam Struzik.
Zapowiadają więcej kursów
Więcej pojazdów to przede wszystkim zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów na Mazowszu. Będzie można wydłużyć ich zestawienia, a jednocześnie zapewnić tzw. rezerwę taborową. Nowoczesne pociągi to także większy komfort dla podróżnych, na co zwraca uwagę Robert Stępień, prezes zarządu Kolei Mazowieckich.
Jakie pociągi?
Wkrótce na tory wyjadą nowoczesne pociągi FLIRT. – Pojazdy będą jednoprzestrzenne, klimatyzowane, wyposażone w urządzenia informacji wizualno-dźwiękowej i bezprzewodowy dostęp do internetu. Pociągi będą osiągały prędkość nie mniejszą niż 160 km/h. Będą również wyposażone w wewnętrzny i zewnętrzy monitoring, platformę dla osób z niepełnosprawnościami, mocowania wózków inwalidzkich, dziecięcych i rowerów, toalety z obiegiem zamkniętym oraz interkom umożliwiający kontakt pasażera z maszynistą w sytuacji awaryjnej, a także defibrylatory AED. Wszystkie nowe pojazdy mają być wyposażone w urządzenia ETCS (europejski system sterowania). – informują kolejarze.
Ostra rywalizacja
O realizację tego największego w historii polskiej kolei przetargu ubiegało się trzech producentów: Newag S.A., Stadler Polska Sp. z o.o. oraz konsorcjum firm Pesa Bydgoszcz S.A. i ZNTK „Mińsk Mazowiecki” S.A. Oferta Stadlera uzyskała najwyższy wynik. Warta 2,2 mld złotych umowa realizowana będzie w transzach. Pojazdy zostaną dostarczone do końca 2019 roku.
Dofinansowanie ze środków europejskich
KM na realizację tej inwestycji aplikuje o środki unijne w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Poziom dofinansowania wynosi 50 proc. kwoty wydatków kwalifikowalnych, do których zaliczają się zakup taboru i symulatora jazdy pociągiem, szkolenia pracowników oraz pakiety pozderzeniowo-naprawcze. Wydatki dotyczące serwisu będą pokrywane ze środków własnych Kolei Mazowieckich.
/der, KM/