Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym GITD planuje do końca roku objąć kontrolami z wykorzystaniem odcinkowych pomiarów prędkości blisko 40 nowych lokalizacji, które zostały wytypowane na postawie analizy bezpieczeństwa ruchu drogowego przygotowanej przez Instytut Transportu Samochodowego. Jeden z nowych odcinkowych pomiarów prędkości będzie znajdował się na terenie powiatu legionowskiego na drodze wojewódzkiej nr 631.
Jak podkreśla inspektorat, odcinkowe pomiary prędkości to skuteczne narzędzie w walce z piratami drogowymi, a ich celem nadrzędnym jest zapewnienie bezpieczeństwa na drogach. Według statystyk, na trasach z odcinkowym pomiarem prędkości dochodzi do mniejszej liczby wypadków. Mniej jest też ofiar śmiertelnych i mniej rannych. Spada nie tylko liczba zdarzeń drogowych, ale zmieniają się też zachowania kierowców – zdecydowana większość zdejmuje nogę z gazu – ponad 80% kierowców jeździ z dozwoloną prędkością.
Dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości z puli 39 zostały już zamontowane i działają na S7, na obwodnicy Białobrzegów oraz na odcinku A4 Kostomłoty-Kąty Wrocławskie.
Poniżej podajemy listę 37 lokalizacji, które albo czekają na montaż urządzeń, albo na ich włączenie:
– Dolnośląskie. DG 105392D. Wrocław, al. Jana III Sobieskiego
– Dolnośląskie. DW 403. Bierzów – Przylesie
– Kujawsko-pomorskie. DK 16. Rogoźno Zamek — Kłódka
– Kujawsko-pomorskie. DW 251. Rycerzewo od 70 km do 63 km
– Kujawsko-pomorskie. A1. Węzeł Nowy Ciechocinek — MOP Kałęczynek
– Kujawsko-pomorskie/ Łódzkie. A1. Siemiany – MOP Strzelce
– Lubelskie. DW 844. Hrubieszów
– Lubelskie. DW 801. Gołąb
– Lubuskie. DW 132. Białcz
– Łódzkie. S14. Dobroń-Pabianice Płn.
– Łódzkie. P 1120E. Łódź, ul. Chocianowicka — Łaskowice
– Łódzkie. DW 485. Bychlew – Jadwinin
– Łódzkie. DK 74. Biała Pierwsza 42 – Biała Rządowa 49
– Łódzkie. DK 70. Mokra Prawa 2 – Mokra Prawa 189A
– Mazowieckie. DW 719. Kanie-Otrębusy
– Mazowieckie. DW 631. Nieporęt-Zielonka
– Mazowieckie. DK 50. Mszczonów obwodnica
– Opolskie. DW 416. Kietlice – Klisino
– Podkarpackie. P 1391. Rzeszów — Nosówka ul. Dębicka
– Podkarpackie. DK 19. Dukla, Trakt Węgierski
– Podkarpackie. DK 9. Nowa Dęba Ks. Henryka Łagockiego 113 – Korczaka 16
– Podkarpackie. DW 835. Gniewczyna Łańcucka — Gniewczyna Tryniecka
– Podkarpackie. DK 19. Lutcza
– Podkarpackie. DK 94. Podgrodzie
– Podlaskie. DW 678. Baciuty — Łupianka Stara
– Pomorskie. A1. Pelplin-Swarożyn
– Pomorskie. DK 20. Borcz-Babi Dół
– Pomorskie. DW 211. Borowo, Gdańska 2 – Turystyczna 1
– Śląskie. DW 929. Jankowice / Świerklany
– Śląskie. DW 902. Katowice, Braci Reńców
– Śląskie. DW 935. Suszec/Kobielice
– Śląskie. DK 88. Zabrze, al. Jana Nowaka Jeziorańskiego
– Śląskie. DK 88. Gliwice, al. Jana Nowaka Jeziorańskiego
– Śląskie. DK 44. Mikołów, ul. Gliwicka
– Wielkopolskie. S11. Tarnowo Podgórne — Poznań Ławica
– Wielkopolskie. A2. Konin, MOP Leonia / Kuny do PPO Żdżary
– Zachodniopomorskie. DW 151. Łubianka – Brynka
Bramy z kamerami na powyższych 37 odcinkach będą zamontowane do końca 2023 roku. Później pozostanie je tylko wypróbować i włączyć. Jak informuje GITD Ostateczny termin uruchomienia systemów w trybie rejestracji naruszeń jest uzależniony od prac podmiotów niezależnych od ITD, szczególnie zakładów energetycznych, które muszą doprowadzić do urządzeń przyłącza energetyczne.
Ponad 350 nowych fotoradarów w całej Polsce do końca 2023 roku
Dodatkowo do końca 2023 roku w całej Polsce ma zacząć działać 358 nowych fotoradarów. Część z nich ma zastąpić stare i wysłużone urządzenia, jednak w wielu miejscach staną one po raz pierwszy. Jak informował pod koniec 2022 roku wiceminister infrastruktury Rafał Weber, Główny Inspektorat Transportu Drogowego ma przeznaczyć na ten cel ponad 120 mln zł.