Przedszkole Specjalne w Legionowie, działające od 2008 roku, od września rozpocznie swoją działalność w nowym budynku. To jedyna tego typu placówka w powiecie legionowskim.
Przedszkole znajduje się w nowym skrzydle Powiatowego Zespołu Szkół i Placówek Specjalnych przy ul. Jagiellońskiej 69, które zostało oddane do użytku w kwietniu. Dysponuje 4 salami dydaktycznymi dostosowanymi do potrzeb osób niepełnosprawnych oraz zapleczem sanitarno-magazynowym. Przedszkolaki rozpoczną edukację w salach aktywności poznawczej i komunikacji, ruchowej, aktywności twórczej i sali aktywności muzyczno-ruchowej.
Przedszkole specjalne w Legionowie jest miejscem dla dzieci z autyzmem, niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym i ze sprzężeniami, a opieką objęte są dzieci w wieku od 3 do 9 lat. Obowiązuje tu ta sama podstawa programowa wychowania przedszkolnego, co w przedszkolach ogólnodostępnych, jednak dzieci pracują w oparciu o indywidualne programy edukacyjno – terapeutyczne dostosowane do ich indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych. Przedszkole realizuje zalecenia zawarte w orzeczeniach o potrzebie kształcenia specjalnego. Zajęcia prowadzone są przez pedagogów specjalnych posiadających kwalifikacje w zakresie edukacji wczesnoszkolnej, oligofrenopedagogiki oraz alternatywnych i wspomagających metod komunikowania się. W każdej grupie oprócz wychowawcy zatrudniona jest pomoc nauczyciela. Dodatkowo zapewniona jest opieka pielęgniarki. W placówce zatrudnieni są pedagog i psycholog.
3 oddziały
W przedszkolu funkcjonują trzy oddziały: 2 grupy dla dzieci z autyzmem, w których liczba przedszkolaków nie przekracza 4. Do trzeciej grupy -10 osobowej uczęszczają maluszki z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz z niepełnosprawnościami sprzężonymi. Dzięki małej liczebności grup przedszkolaki mogą bawić się i uczyć w bezpiecznych i przyjaznych warunkach. Placówka ta, zapewniając dziecku wielospecjalistyczną pomoc, zwiększa jego szanse na jak najlepszy rozwój. Maluszki rozwijają swoja samodzielność i sprawność komunikacyjną, zarówno za pomocą mowy, jak i z wykorzystaniem wspomagających i alternatywnych metod komunikacji.
Projekt unijny
Już od września 2016 r. wszystkie przedszkolaki otrzymają ogromne wsparcie. Stanie się to dzięki możliwości ich udziału w zajęciach wspierających rozwój finansowanych z projektu unijnego „DZIECKO W WIEKU PRZEDSZKOLNYM -aktywny partner w edukacji, komunikacji oraz zabawie. Projektowanie sytuacji edukacyjnych ukierunkowanych na rozwój umiejętności komunikacyjnych i społecznych u dzieci z autyzmem i z niepełnosprawnością intelektualną”. Zajęcia te będą odbywać się poza podstawą programową w godzinach 13.00-17.00. Łącznie będzie to w tygodniu 6 godzin terapii indywidualnych dla dziecka: terapia logopedyczna, terapia SI, zajęcia z pedagogiem , zajęcia z psychologiem, AAC-alternatywne i wspomagające metody komunikacji, terapia behawioralna. Każdy przedszkolak będzie objęty również w tygodniu 3 godzinami terapii grupowej; muzykoterapia, gimnastyka korekcyjna, dogoterapia. Ponadto będzie uczestniczyć w wyjazdach na hipoterapię, basen i do centrum kreatywnej zabawy oraz kreatywnych koncertach muzyczno-ruchowych. Na zakończenie realizacji projektu wszystkie dzieci wyjadą na „Zielone przedszkole” Wszystkie zajęcia w przedszkolu są bezpłatne. W ramach projektu dofinasowane zostanie także wyposażenie sal do terapii pedagogicznej, terapii behawioralnej oraz do terapii w zakresie integracji sensorycznej.
Ewa Lewicka- oligofrenopedagog , reedukator, dyrektor Placówki:
Specyficzne potrzeby edukacyjne dzieci z autyzmem, z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym i ze sprzężeniami wymagają specjalistycznego sprzętu do diagnozy i terapii oraz wykwalifikowanej, doświadczonej kadry pedagogicznej. Terapię należy rozpocząć jak najwcześniej, gdyż mózg i układ nerwowy we wczesnych stadiach rozwoju jest najbardziej plastyczny. Naprawianie deficytów w zakresie zmysłów, mowy i ruchu we wczesnym rozwoju daje efekty w późniejszych latach w postaci polepszenia jakości życia dziecka w wielu obszarach jego funkcjonowania. Wszystkie działania Przedszkola skierowane są na wspieranie rozwoju dzieci niepełnosprawnych, stworzenie dzieciom możliwości wszechstronnego rozwoju, przygotowanie dzieci do nauki w szkole podstawowej. Absolwenci Przedszkola doskonale radzą sobie w szkole podstawowej, zarówno w kształceniu ogólnodostępnym, włączającym i specjalnym. Nadrzędnym celem działań terapeutów jest rozwój społeczny dzieci – organizujemy warsztaty, spotkania z przedszkolami ogólnodostępnymi. Posiadamy doskonale wyposażone sale do zajęć edukacyjnych i gabinety specjalistyczne: gabinet logopedyczny, do alternatywnych i wspomagających metod komunikacji, sala doświadczania świata, sala do ćwiczeń ruchowych, sala integracji sensorycznej, terapii eeg biofeedback. W naszym przedszkolu kładziemy nacisk na :rozwój komunikacji oraz samodzielności dzieci. Przygotowujemy dzieci do udziału w życiu społeczności szkolnej. Udzielamy pedagogicznego i psychologicznego wsparcia rodzicom (trening czystości, jedzenia, komunikacji, zabaw z dzieckiem, planowania kariery przedszkolnej i szkolnej dziecka). Kadra pedagogiczna naszego przedszkola to doświadczeni fachowcy posiadający kwalifikacje zarówno do prowadzenia zajęć edukacyjnych z dziećmi w wieku przedszkolnym – oligofrenopedagodzy , jak i specjaliści w zakresie integracji sensorycznej, alternatywnych i wspomagających metod komunikacji, terapii logopedycznej, terapii ręki, terapii behawioralnej, terapii eeg biofeedbac, j.angielskiego. Dzięki temu umiejętności nabywane przez dzieci w czasie terapii indywidualnych możemy rozwijać i utrwalać w czasie zajęć grupowych .
Dofinansowanie sprzętu – Justyna Ubowska-Gendek –oligofrenopedagog, nauczyciel edukacji przedszkolnej, terapeuta SI
Otoczenie, sprzęt oraz pomoce, jakie wykorzystujemy w trakcie terapii dziecka, są bardzo istotne. Dlaczego? Ponieważ odgrywają ważną funkcje w całym procesie terapeutycznym poprzez stymulowanie rozwoju oraz motywowanie dziecka do podejmowania określonych działań. Możliwość korzystania z nowoczesnych rozwiązań i technologii pozwala terapeucie bardziej precyzyjnie oddziaływać na potrzeby dziecka. Dzięki pomocom i sprzętom zakupionym w ramach projektu dzieci będą mogły np. zdobywać niezależność w zakresie komunikacji poprzez możliwość korzystania ze specjalistycznych komunikatorów generujących głos tj. Big Step-by-step, GoTalk. Za pomocą specjalistycznego oprogramowania i komputera dzieci będą mogły opowiadać o sobie i ważnych wydarzeniach w swoim życiu. Rozwój ruchowy dzieci również będzie poddawany intensywnym oddziaływaniom z wykorzystaniem różnorodnego sprzętu, w jaki zostanie doposażona sala do terapii SI. Sprzętów i pomocy dostarczających odpowiednich stymulacji min. tj. huśtawki terapeutyczne (typu „konik”, ,,platforma”, „żabka”…), hamaki, deskorolki, kąciki sensoryczne. Poprzez dobór wielu rodzajów osprzętu pomocnicznego tj. liny, krętliki alpinistyczne, „bungee” terapeuci mają możliwość tworzenia różnych konfiguracji sprzętów, dzięki czemu dzieci mogą doświadczać różnych stymulacji ruchowych (ruchu liniowego, rotacji). Dążąc do optymalnej samodzielności naszych przedszkolaków w projekcie uwzględniono zakup pomocy do terapii behawioralnej. Dzieci korzystając z tabletów będą uczyć się samodzielnego działania w oparciu o plany aktywności np. samodzielnej zabawy, robienia kanapki, przeprowadzania rozmowy telefonicznej, mówienia „dzień dobry” i wielu innych umiejętności. Jednym z ważnych sprzętów jaki zostanie pozyskany w ramach projektu jest rzutnik. Rzutnik komputerowy wykorzystywany będzie do uczenia dzieci różnych umiejętności m.in. naśladownictwa, szczególnie poprzez wykorzystywanie techniki widemodelowania, która jest bardzo efektywna w pracy z dziećmi z autyzmem. Dzieci w ten sposób uczą się zabaw tematycznych, kolorowania, śpiewania piosenek czy zakładania butów. W ramach projektu nasze przedszkole pozyska wiele cennych specjalistycznych pomocy i sprzętów, które pomogą w terapii naszych przedszkolaków.
Oferta Przedszkola skierowana jest do dzieci niepełnosprawnych z Powiatu Legionowskiego. Posiadamy jeszcze 3 wolne miejsca. Zapraszamy najmłodszych milusińskich do naszego przedszkola w Legionowie przy ulicy Jagiellońskiej 69.
Szczegółowe informacje pod nr telefonu 22 774 27 63