Legionowo. Szukają alternatywnych rozwiązań kolejowych. Brak wspólnego stanowiska gmin osłabi ich pozycję w negocjacjach z CPK?

Alternatywne rozwiązania kolejowe

Alternatywne rozwiązania kolejowe przyjęte w m. in. gminie Wieliszew, fot. UG w Wieliszewie

To są skandaliczne rozwiązania! – to opinia legionowian o każdym z łącznie 4 zaproponowanych przez przedstawicieli Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) wariantów przebiegu linii kolejowej łączącej to lotnisko i stolicę z Olsztynem. Głosy te wybrzmiały na wczorajszych (2 marca) konsultacjach zorganizowanych dla mieszkańców Legionowa. 

Pendolino przez gabinet szefowej CSP

Przypomnijmy. Do 10 marca trwają konsultacje społeczne nad strategicznym studium lokalizacyjnym tak dla CPK, jak i dla dziesiątek inwestycji kolejowych i drogowych towarzyszących temu olbrzymiemu portowi lotniczemu. Jednym z zaproponowanych rozwiązań jest budowa nowego odcinka linii kolejowej nr 20 łączącej warszawską Choszczówkę z Nasielskiem. Ten nowy odcinek byłby częścią ekspresowej trasy kolejowej łączącej, tak CPK w Baranowie, jak i stolicę z Olsztynem, a który w każdym z łącznie 4 zaproponowanych wariantów przebiegałby przez tereny powiatu legionowskiego. Jedna z tych konsultowanych obecnie wersji zakłada trasę tej ekspresowej linii kolejowej przez Legionowo, a dokładnie przez środek m. in. Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej (IMiGW) i Centrum Szkolenia Policji (CSP). Aby poznać opinię legionowian w tej sprawie, ratusz wczoraj (2 marca) zorganizował konsultacje z mieszkańcami, podczas których udzielił im m. in. wyczerpujących instrukcji, jak wypełnić zamieszczony na stronie internetowej CPK formularz konsultacyjny.

 

 

Kolorowe kredki bardzo lubią mnie

Głos w przedmiotowej sprawie, oprócz mieszkańców zabrało też wielu polityków. Jednym z nich był poseł Platformy Obywatelskiej (PO) Jan Grabiec. Poinformował on legionowian, że aby zapobiec realizacji tych skandalicznych planów, oprócz interpelacji, przyczynił się on również do organizacji specjalnego posiedzenia sejmowej komisji infrastruktury z udziałem odpowiednich ministrów, szefów CPK i samorządowców z gmin dotkniętych tym projektem. Spotkanie to ma się odbyć w przyszły czwartek (12 marca). – Ten projekt jest skandaliczny. To wygląda tak, jakby ktoś wziął ciężkie pieniądze i na mapie kredką dziecięcą narysował linie bez sprawdzenia, co się na tym terenie dzieje. Do tej pory zrobiłem dwie rzeczy, jako państwa poseł. Po pierwsze wystąpiłem z interpelacją do ministrów infrastruktury i aktywów państwowych z żądaniem przedstawienia konkretnych skutków społecznych i zaprzestania realizacji przedsięwzięcia, które godzi w interesy mieszkańców. Zażądałem informacji, ile osób zostanie wysiedlonych, ilu osobom zostaną zburzone domy oraz ile osób będzie miało pogorszoną jakość życia – powiedział podczas wczorajszego (2 marca) spotkania. Suchej nitki na wytyczonych przebiegach nowych obsługujących CPK w Baranowie tras kolejowych nie zostawiła również Anna Brzezińska, radna PO sejmiku mazowieckiego, na co dzień kierująca Ośrodkiem Pomocy Społecznej (OPS) w Legionowie. – To jest pomysł nieprzegadany, zrobiony w oparciu o stare mapy, nierealny do wykonania i nadto kosztowny. Rujnuje gospodarstwa i marzenia ludzi – oceniła Brzezińska, zapewniając zarazem legionowian, że radni sejmiku mazowieckiego też są przeciwni zaproponowanym rozwiązaniom i w najbliższym czasie będą szukać alternatywnych rozwiązań.

Mamy dobrych samorządowców! – ocenia Grabiec

Głos w imieniu legionowskiego samorządu zabrał prezydent Roman Smogorzewski. Głowa naszego miasta poddała w poważną wątpliwość powstanie CPK, zaś plany zmierzające do realizacji tej gigantycznej inwestycji określiła megalomanią. Smogorzewski zauważył też, że już sama obecność tych tras w dokumentach planistycznych i strategicznych – nawet, jeśli nigdy nie doszłoby do ich realizacji – wpływa na zmniejszenie wartości nieruchomości znajdujących się w tych korytarzach, a w niektórych wypadkach wpływa wręcz na nich niesprzedawalność. Podobną opinię wyraził poseł Jan Grabiec. – W moim osobistym przekonaniu, te linie nigdy nie powstaną. Najgorsza i najbardziej groźna jest jednak dla nas ta niepewność, że ktoś wpisze je do planów i przez najbliższych 10 lat nie będzie wiadomo, czy one powstaną. Dlatego też trzeba je z tych planów wyrzucić. Mamy dobrych samorządowców na tym terenie. Jeśli w tej sprawie zostanie wypracowane wspólne stanowisko wobec rządu, to wtedy pojawi się gwarancja wyeliminowania tego złego projektu – uspokoił zebranych.

Trzeba zjednoczyć siły

Mieszkańcy i samorządowcy ze wszystkich legionowskich gmin dotkniętych tymi gigantycznymi planami kolejowo-drogowymi towarzyszącymi realizacji portu lotniczego w Baranowie są zgodni nie tylko, co do konieczności ich oprotestowania, ale również konieczności wypracowania wspólnych i jednolitych rozwiązań alternatywnych. – Trzeba zaproponować wariant trasy alternatywnej. Sprzeciw nie, bo nie jest trochę dziecinny – zaapelowała do mieszkańców Marta Damm- Świerkocka, była już nieporęcka radna, jednak wciąż żywo zainteresowana lokalnymi sprawami społecznymi. Głos ten zyskał uznanie w oczach wszystkich zebranych. Schody pojawiały się jednak przy wyborze tej wspólnej międzygminnej alternatywy. Tych jest, bowiem kilka – jedne są korzystniejsze dla gmin Wieliszew i Nieporęt, drugie zaś dla Legionowa. W rolę koordynatora mającego doprowadzić do kompromisu w tej materii wcielił się powiat legionowski. Zadanie to – biorąc pod uwagę goniący samorządy czas – może wcale nie należeć do najłatwiejszych.

Legionowo kontra gminy Wieliszew i Nieporęt

W minionym tygodniu konsultacje i spotkania w sprawie przebiegu tras kolejowych wytyczonych na potrzeby CPK przeprowadzono w gminach Wieliszew i Nieporęt oraz w powiecie legionowskim. Podczas tych dyskusji zaproponowano dwa rozwiązania alternatywne. Jednym z nich jest przebieg linii kolejowej nr 20 po dotychczasowych torach, w tym tych znajdujących się w centrum Legionowa i odbicie ich w kierunku północnym na wysokości Janówka Drugiego w gminie Wieliszew przy jednoczesnym wykorzystaniu rezerwy trasy Olszynki Grochowskiej.  W tej drugiej alternatywnej opcji założono, zgodnie zresztą z tzw. Master Planem Kolejowym dla aglomeracji warszawskiej przedłużenie linii kolejowej z Legionowa przez Wieliszew i Zegrze Południowe do Serocka, Pułtuska i Makowa Mazowieckiego. Rozwiązania te nie spodobały się jednak legionowskim samorządowcom, którzy w miniony poniedziałek (2 marca) prawie jednogłośnie opowiedzieli się za alternatywną polegającą na puszczeniu tego szlaku kolejowego od warszawskiej Choszczówki śladem trasy Olszynki Grochowskiej tj. de facto przez teren gmin Nieporęt i Wieliszew. – Nie widzę miejsca, aby przez centrum Legionowa puścić dodatkowe tory. Musielibyśmy wywłaszczyć całą ulicę Plantową. To jest słaby punkt, dlatego wskazaliśmy trasę Olszynki Grochowskiej, jako alternatywę. Robocza wersja tych alternatywnych rozwiązań przedstawiona przez powiat legionowski nie podoba się mieszkańcom Legionowa – powiedział podczas wczorajszych konsultacji prezydent Roman Smogorzewski.

Konwent doprowadzi do kompromisu?

Tarcia, które do tej pory pojawiły się względem tych alternatywnych rozwiązań wśród polityków z legionowskich gmin próbował załagodzić Grzegorz Kubalski, przedstawiciel powiatu legionowskiego. –  Zajęliśmy stanowisko robocze, ale nie ostateczne. Wiążące stanowisko, które przedstawimy w CPK, powiat legionowski podejmie w tym tygodniu podczas posiedzenia zarządu. Chcemy wysłuchać głosów z wszystkich gmin, których ta sprawa ta dotyczy – wyjaśniał zebranym w dworcowej poczytalni legionowianom. – Rozważamy zwołanie konwentu powiatu legionowskiego w gronie szefów wszystkich legionowskich gmin – dodał po chwili.

Podziel się tą informacją ze znajomymi

Facebook
Google+

komentarze: 28

  1. To spotkanie w Legionowie nie spełniało kryteriów zawartych w uchwale nr 385/2017 Rady Miasta. Zgodnie z paragrafem 5 ustęp 1 punkt 2 tej uchwały: konsultacje powinny być przeprowadzone w sposób stwarzający warunki do powszechnego w nich uczestnictwa mieszkańców gminy. Trudno uznać, żeby ten warunek był spełniony jak prezydent wydaje zarządzenie o konsultacjach w środę a mają miejsce one już w poniedziałek. To nie były konsultacje tylko spotkanie pod z góry założoną tezę. Inwestor CPK powinien mieć to na uwadze i musi o tym wiedzieć.

  2. „Prowadź nas do boju!”

  3. Sprzedali Janówek i Górę

  4. Ta propozycja leginowowska nie spełnia celu pkp, jakim jest wyprostowanie linii kolejowej. Propozycja legionowa została jeszcze szybciej wykonana niż 4 warianty proponowane przez pkp(czyt. na kolanie) w imie zasady byle dalej od Legionowa.
    Ciekawe, czy specustawa może spowodować, że Powiat Legionowo nie bedzie miało nic do gadania.

    • Dokładnie.

  5. Najlepsza, bo najkrótsza i najmniej uciążliwa dla ludzi opcja to wariant pierwszy jasnoniebieski przez Wieliszew.

    • Tata, totti czy jak ci tam trollu, nie wypisuj tego samego we wszystkich możliwych miejscach o trasie niebieskiej w Wieliszewie, bo jest najdalej od twojej lepianki w Legionowie, albo Skrzeszewie. Pomyśl globalnie i mniej samolubnie, bo tu nie chodzi o wojnę między mieszkańcami gminy tylko o solidarny sprzeciw, a jeśli tego nie rozumiesz to zrób nam przysługę i milcz.

      • Jaki sprzeciw? Trolle to Ci, którym tylko sprzeciwy we łbach, bo się tu sprowadziły mimozy 3 lata temu z Warszawy i chcą mieć ciszę i spokój. Ja tu mieszkam 34 lata i chcę mieć dobre połączenia lokalne i ponadlokalne, dlatego mam nadzieję, że zarówno linia nr 20, jak i trasa S50 powstaną. I oczywiście, że wariant niebieski przez Wieliszew, Komornicę i Dębe jest najlepszy, bo przechodzi najdalej od osiedli ludzkich. Pomysły legionowskie to z kolei brednie, które nie mają racji bytu ze względu na brak progresu względem obecnie istniejącej linii nr 9. Teoretyczny skrót do Pomiechówka jest iluzoryczny, bo odcinek jest za krótki, a wejście w niego po obu stronach Narwi będzie powodowało konieczność zwalniania pociągów nawet poniżej dzisiejszych prędkości szlakowych. Dodatkowo w Pomiechówku doszłyby kolejne wyburzenia, konieczność zburzenia obecnie budowanego dworca i bezkolizyjne wyprowadzenie trasy w kierunku Legionowa, a takie wymaga budowy tunelu lub wiaduktu w terenie silnie zurbanizowanym.

    • Szymański to się wyprowadza skoro takie tu zadupie komunikacyjne

      • Czarująco merytorycznie.

  6. Tak jest!!! wariant przez Wieliszew. I to rozwiązanie przejdzie.

    • Twoje niedoczekanie !!!
      Ciesz się tym smogiem, który masz na razie bo za rok będzie wyższy o 30 %.

  7. Zaczynają się typowe polskie przepychanki, oby dalej ode mnie…co za wieśniaki.

    • Czy oby nasze zaprzyjaźnione samorządy nie rozpoczęły tych przepychanek !

  8. My nie musimy tego kontynuować. Wroga mamy tego samego…

  9. Z resztą, ci bandyci i tak zrobią co zechcą, a naszymi uwagami się podetrą.

    • masz na mysli Legionowo ? niestety mieszkańcy nie maja jaj, romek maca wszystko co mu w łaty wpadnie a wy cieszcie sie dalej i nich olewa wasze konsultacje

  10. Panie Janie my w Jabłonnie mamy to na co dzień – kredki, piaskownica i obłęd w oczach. Propisiowy wójt działa tak samo jak „tańczący w obłokach”.

    • Dla Gminy Jabłonna najlepsze rozwiązanie to takie, gdzie na linii kolejowej numer 9 Warszawa W. – Gdańsk G. jest najmniej ruchu dalekobieżnego. Trzeba poprosić gminę o przeciwstawieniu się niekorzystnemu pomysłowi odbicia „w kierunku północnym na wysokości Janówka Drugiego w gminie Wieliszew”.

  11. CYTTAT DNIA……..legionowskich gmin próbował załagodzić Grzegorz Kubalski, przedstawiciel powiatu legionowskiego. – Zajęliśmy stanowisko robocze, ale nie ostateczne. Wiążące stanowisko, które przedstawimy w CPK,…….zORRO ATAKUJE SMIECHEM

  12. „Odbicie” w Janówku Pierwszym na północ od Janówka Drugiego jest zdecydowanie gorszym rozwiązaniem niż rozwiązanie rządowe. Praktycznie nie rozdziela lokalnego ruchu pociągów od dalekobieżnego, wymaga ostrych łuków. Według jednej propozycji przebiega przez gęsto zaludniony obszar Pomiechówka i może wymagać dwóch mostów nad Wkrą.

  13. CPK było planowane już za PRL. Jesteśmy mocno spóźnieni z tą inwestycją.

  14. Legionowo to zawsze chce za[projektowac cos dla siebie ale u innych, u nas chcaił trase mostowa ale minister powiedział walsie i rób se na swoim terenie

  15. Tylko wariant pomarańczowy.

  16. Wariant pomarańczowy jako jedyny słuszny.

    • chyba się nażarłaś za dużo pomarańczy

  17. Skoro ludzie wybrali własze krajowe, to mają pełny mandat żeby budować według własnej koncepcji. A więc nie dyskutować, bo wszystkim nie dogodzi. Prawda Roman z Józefowa?

  18. Niech ten rząd upadnie i nie wybuduje nic. Na wiosnę 2021 wybory – wystarczy, że Duda przegra, a jak prezydenta mieć nie będą to długo nie porządzą.

Dodaj komentarz