Liczą uwagi, które spłynęły w sprawie torów i dróg do Centralnego Portu Komunikacyjnego

CPK_tory

Wersje przebiegu szlaków kolejowych do CPK w Baranowie, fot. CPK w Baranowie

Około 33 tysięcy elektronicznych uwag dotyczących inwestycji kolejowo-drogowych towarzyszących budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) w Baranowie wpłynęło do siedziby tej rządowej spółki. Uwagi złożone inną drogą są jeszcze niepoliczone. 

Liczą wnioski – jest ich bardzo dużo

– Bardzo dziękuję wszystkim, którzy poświęcili swój czas i wzięli udział w konsultacjach CPK. Ogłosiliśmy je po to, żeby zweryfikować oczekiwania mieszkańców, wysłuchać ich opinii, a docelowo dostosować planowane inwestycje do ich potrzeb. W przyszłości będziemy kontynuowali dialog z mieszkańcami w ramach kolejnych etapów konsultacji i procedur inwestycyjnych – powiedział wiceminister Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK, tuż po tym jak minął termin składania uwag do strategicznego studium lokalizacyjnego dla tego ogromnego przedsięwzięcia.

Do 10 marca wpłynęło około 33 tysięcy elektronicznych uwag w sprawie planowanych inwestycji drogowo-kolejowych. To jednak nie koniec, ponieważ uwagi złożone w wersjach papierowych, zarówno osobiście jak wysłane pocztą, nie zostały jeszcze policzone. – Wnioski papierowe wciąż jeszcze napływają do spółki, ponieważ  w ich przypadku liczy się data nadania – poinformowali przedstawiciele CPK w poniedziałek, 16 marca.

 

Co dalej? Raport i konsultacje w gminach

Zainteresowanie dokumentem było duże, co jest związane ze skalą planowanych inwestycji. Do konsultacji przedstawiliśmy korytarze obejmujące ponad 1,6 tys. km nowych linii kolejowych i ponad 400 km drogowych tras szybkiego ruch. Teraz czas na dokładną analizę każdej ze zgłoszonych uwag. Zamierzamy nasze linie zaplanować, zaprojektować i wybudować w jak największej zgodzie z mieszkańcami i biorąc pod uwagę ich opinie – podkreśla Mikołaj Wild, prezes CPK.

Analiza wszystkich zgłoszonych uwag ma potrwać kilka miesięcy, zaś pierwszego raportu podsumowującego tę analizę można się spodziewać pod koniec czerwca. – W ciągu najbliższych miesięcy CPK planuje rozpocząć kolejny etap konsultacji – sukcesywnie organizowane będą spotkania w gminach, które znajdują się na trasie wariantów – zapowiadają przedstawiciele CPK, podkreślając, że udostępnione plany przebiegów tras są orientacyjne i niewiążące. – Nasze plany zakładają przygotowanie studium wykonalności dla poszczególnych linii, a także wykonanie ocenę oddziaływania na środowisko, która zostanie poprzedzona inwentaryzacjami przyrodniczymi. Celem spółki będzie też przedstawienie bardziej szczegółowych rozwiązań technicznych, np. przejścia nowych linii kolejowych przez wytypowane obszary na estakadach lub w tunelach – informuje tymczasem Piotr Malepszak, członek zarządu CPK ds. części kolejowej.

Legionowianie z powiatu też zaprotestowali!

Legionowianie z całego powiatu tłumnie zaprotestowali przeciwko rozwiązaniom kolejowym zaproponowanym na terenach Legionowa oraz gmin Wieliszew i Nieporęt, towarzyszącym budowie CPK w Baranowie. Protesty te w formie kilku tysięcy uwag już w zeszłym tygodniu trafiły na biurka decydentów.