Mieszkańcy wolą światła niż rondo na skrzyżowaniu Jagiellońskiej i Alei 3-go Maja w centrum Legionowa. Jak poprawić to skrzyżowanie?

jagiellońska aleja 3-go Maja

Skrzyżowanie ulic Jagiellońskiej i Alei 3-go Maja w centrum Legionowa, fot. GP/kg

Trwają przygotowania do przebudowy skrzyżowania ulic Jagiellońskiej i 3-go Maja w ścisłym centrum Legionowa. Skrzyżowanie zwykłe ze światłami, skrzyżowanie skanalizowane z sygnalizacją świetlną oraz rondo – jedno z tych rozwiązań komunikacyjnych zostanie zastosowane w tym miejscu. Pierwsza opcja jest najtańsza w realizacji i co ważne, popierają ją legionowianie uczestniczący w zeszłotygodniowych konsultacjach społecznych przeprowadzonych na tę okoliczność.

Konsultacje społeczne

We wtorek, 8 października 2024 r., w mieszczącym się przy ulicy Jagiellońskiej 11 w Legionowie budynku Spółdzielni Mieszkaniowej Lokatorsko-Własnościowej (SMLW) przeprowadzone zostały konsultacje społeczne z mieszkańcami w sprawie planowanej przebudowy skrzyżowania ulic Jagiellońskiej i Alei 3-go Maja. Ich organizatorem był starosta legionowski Roman Smogorzewski. – Wszystkie sugestie i spostrzeżenia przekazane przez uczestników spotkania zostaną przeanalizowane i wzięte pod uwagę podczas wyboru optymalnego wariantu przebudowy tego skrzyżowania – takie zapewnienia płyną z oficjalnej strony internetowej Starostwa Powiatowego w Legionowie.

Budowa świateł na skrzyżowaniu Jagiellońskiej i Alei 3-go Maja w Legionowie ma kosztować 0,5 mln zł

Skrzyżowanie zwykłe ze światłami, skrzyżowanie skanalizowane z sygnalizacją świetlną oraz rondo – jedno z tych rozwiązań komunikacyjnych zostanie zastosowane w tym miejscu. Uczestnicy powyższych konsultacji społecznych poznali szczegóły i koszty związane z realizacją tego przedsięwzięcia w każdej z ww. 3 opcji. – Wariant pierwszy zakłada powstanie skrzyżowania zwykłego z sygnalizacją świetlną poprzez montaż sygnalizacji świetlnej, niewielką korektę geometrii skrzyżowania, korektę niwelety jezdni i chodników, montaż urządzeń bezpieczeństwa ruchu i doświetlenie przejść dla pieszych – informują urzędnicy ze Starostwa Powiatowego w Legionowie, dodając zarazem, że walorami płynącymi z wyboru tej opcji są stosunkowo niskie, bo oszacowane na kwotę 0,5 mln zł koszty realizacji tego przedsięwzięcia, krótki termin wykonania i niewielkie utrudnienia drogowe podczas prowadzonych robót drogowych. Do kolejnych plusów związanych z wyborem tego wariantu zaliczają natomiast brak wywłaszczeń i konieczności wykupu przylegających do tego skrzyżowania nieruchomości, a co za tym idzie utrzymanie dotychczasowej liczby miejsc parkingowych w tej lokalizacji. Jak są zalety, to również są i wady. Do tych ostatnich związanych z budową jedynie świateł na skrzyżowaniu ulic Jagiellońskiej i Alei 3-go Maja w centrum Legionowa, urzędnicy ze Starostwa Powiatowego w Legionowie zaliczają m.in. brak kanalizacji ruchu na wszystkich wlotach skrzyżowania, brak znaczącej poprawy płynności ruchu w ciągu ulicy Jagiellońskiej oraz brak możliwości uporządkowania sposobów parkowania i zjazdów w obrębie tego skrzyżowania. Wśród uczestników zeszłotygodniowych konsultacji społecznych w przedmiotowej sprawie – których co prawda, była tylko garstka – słychać głosy, że ta opcja jest najlepszym rozwiązaniem dla tego skrzyżowania dróg.

Koncepcja budowy świateł na skrzyżowaniu ulic Jagiellońskiej i Alei 3-go Maja w centrum Legionowa, fot. powiat legionowski

A może światła i lewoskręty z Jagiellońskiej w Aleję 3-go Maja albo rondo?

Drugi wariant obejmuje powstanie skrzyżowania skanalizowanego z sygnalizacją świetlną, co zostałoby osiągnięte dzięki korekcie geometrii skrzyżowania i poszerzeniu jezdni dla pasów do lewoskrętu, montażowi sygnalizacji świetlnej, korekcie niwelety jezdni i chodników, montażowi urządzeń bezpieczeństwa ruchu, doświetleniu przejść dla pieszych i wyznaczeniu drogi dla rowerów przez skrzyżowanie. Trzeci wariant przewiduje budowę ronda z wyspą centralną, gdzie zakres prac będzie podobny jak w wariancie drugim – wyliczają kolejne, możliwe do zastosowania na skrzyżowaniu ulic Jagiellońskiej i Alei 3-go Maja w centrum Legionowa rozwiązania komunikacyjne urzędnicy ze Starostwa Powiatowego w Legionowie. – Każde z zaproponowanych rozwiązań ma wady i zalety. Zaprezentowane warianty różnią się kosztami realizacji, czasem trwania, wielkością terenu inwestycji, co wiąże się z koniecznością ewentualnych wywłaszczeń, wycinki drzew i likwidacji miejsc parkingowych, a także skalą utrudnień dla użytkowników drogi w trakcie robót budowlanych i przede wszystkim skutecznością w realizacji celów, o których była mowa na początku – dodają następnie. O szczegółach zastosowania tych 2 powyższych rozwiązań komunikacyjnych na wskazanym skrzyżowaniu szczegółowiej informowaliśmy w tej wiadomości.

Koncepcja budowy świateł i lewoskrętów na skrzyżowaniu ulic Jagiellońskiej i Alei 3-go Maja w centrum Legionowa, fot. powiat legionowski

 

Koncepcja budowy ronda na skrzyżowaniu ulic Jagiellońskiej i Alei 3-go Maja w centrum Legionowa, fot. powiat legionowski

 

Statystyki zdarzeń drogowych

Skrzyżowanie ulic Jagiellońskiej i Alei 3-go Maja w centrum Legionowa nie należy do najbezpieczniejszych. Często w tym miejscu dochodzi do kolizji i wypadków drogowych, w tym tych z udziałem pieszych. – Ulica Jagiellońska w Legionowie to jedna z arterii o największym natężeniu ruchu, którą każdej doby przejeżdża około 9,5 tysiąca pojazdów. Jej skrzyżowanie z Aleją 3 Maja spędza sen z powiek wielu kierowcom, wymagając poprawy płynności ruchu, przepustowości i bezpieczeństwa, a także zapewnienia dostępności do przyległych nieruchomości – dowiadujemy się ze strony internetowej Starostwa Powiatowego w Legionowie. Z danych zebranych i zaprezentowanych podczas zeszłotygodniowych konsultacji społecznych przez Pawła Zająca, naczelnika wydziału inwestycji i remontów wskazanego urzędu wynika, że w latach 2007-2023 na tym skrzyżowaniu doszło do 18 zdarzeń drogowych tj. kolizji i wypadków, w tym 3 z udziałem pieszych.

Podziel się tą informacją ze znajomymi

Facebook
Google+

komentarze: 19

  1. ZROBIĆ TRASĘ MOSTOWĄ DO S7 ŻEBY WYWALIĆ TRANZYT Z WIOSEK I NASIELSKA Z CENTRUM. Można 1000x powtarzać, ale dekle na stołkach i tak nie zrozumieją.

    • Dzięki tym dekla na stołkach masz zajebisty komfort życia w LEGIONOWIE. Jak ci coś nie pasuje to proszę ruszyć dupe i wziąć sprawę w własne ręce

      • Czego komfort? Weź nie jaraj tyle tego gufna.

        • Zapewniam że on niczego nie jara. Po prostu nie może pogodzić się z tym że mieszkańcy przestali się nabierać na ckliwe kawałki o rozwoju czy komforcie

    • Jaka trasa mostowa? Ludzie
      Przypomnie tylko ze starosta powiatu jest usmiechniety Roman za ktorego rzadow Legionowo doczekalo sie wewnetrznej obwodnicy konczacej sie w polowie Legionowa.Zeby nie Blaszczak to tak DK61 wygladalaby do dzis.

      • podobnie jak budowali nowe tory zrobili 3 zamiast 4 teraz nie ma jak wcisnąć więcej kursów SKM…. vivat Smogorzewskie Grabce i ch przydu..sy wójtowie

  2. Jak tam poranne koreczki? Jak tam ślamarzące się przebudowy w Zegrzu i Dębe? Fajnie się stoi? A jak tam SKM? Puste podjechało? Przecież na ulotce było, że wysoki komfort życia i szybkie dojazdy. A jak tam koreczek w Jabłonnej? Da się na magazyn i do korpo dojechać? Macie tylko 20km, ale pamiętajcie że trzeba jedyne 2h wcześniej wyjechać. Nikt wam tyle nie da, co uśmiechnięty Romek i deweloperzy.

    • Aktualnie koreczki w Jabłonnie, Zegrzu, Dębe i na Modlińskiej dają od +9 do +15 do czasu dojazdu. Jak się trafi combo to można być i pół godziny w plecy. Ale i tak największą tragedią jest Modlińska. Brak alternatywnych dojazdów do Warszawy to zbrodnia na mieszkańcach powiatu, do tego czkawką się odbija brak północnej obwodnicy Warszawy, bo żeby gdziekolwiek dojechać, to trzeba się i tak do S8 pchać, a to też korek. Uśmiechajmy się.

      • jak jedzi9esz autem to może +9, +15 do czasu. bo jak masz zbiorkom to czasem plus godzinę (bo L41 nie zdąży na 723 lub SKM i wali sie cały plan) jest MASAKRA. a od 1.XI Stalko przestaje jeździć. vivat zbiorkom, vivat władze powiatu Smogorzewskie Grabce i reszta

  3. W zeszłym roku wynieśliśmy się do powiatu pruszkowskiego, po ponad 20 latach w Wieliszewie. Polecam, inny komfort życia, do centrum Warszawy 30 min, o rząd wielkości mniej Ukraińców i praktycznie brak kołchozów deweloperskich stawianych w środku pola. Ludzie budują się głównie indywidualnie, nie ma takiej nerwówki i dziczy jak w Wieliszewie. Jak jakieś podradomskie wiochy dojeżdżają do Warszawy, to S-kami a nie przez środek miasta.

    • Co tam słychać w Moskwie?;)

      • co słychać w DeveloperCty Legionovo?

  4. Mieszkańcy chcą progów zwalniających na Kwiatowej

    • Tam są już progi. Gdzie Pani mieszka?:)

      • Chyba rano jak się obudzisz to masz te progi pod kołdrą. Kwiatowa obecnie robi za objeżdżalnię korków na DK i pacjenci lecący ponad stówkę to częsty widok.

  5. Jak posłuchano mieszkańców w sprawie tunelu przy Kwiatowej to ciągle tam jakaś ciężarówka się klinuje. Dlatego ja poproszę rondo na tym skrzyżowaniu. Dłużej się buduje droższe ale nie potrzebuje by je ktoś ciągle miał w konserwacji.

    • I bardzo dobrze że się klinuje. Brawo mieszkańcy. W końcu wyrzucili stąd ciężarówki. A jak jakaś się zaklinuje bo myśli że jednak dacradę to trudno, jej ryzyko. Drugi raz nie przyjedzie. I o to chodzi.

  6. Nie zdążyłem na spotkanie bo stałem w korku na modlińskiej. Czemu miasto nie mogło zrobić ankiety na stronie miasta?
    Jako inżynier powiem, że światła spowolnią dojazd do Warszawskiej. Wystarczy, że zapali się zielone gdy ktoś będzie parkował i cały cykl zmarnowany. Ale to już wiecie prawda?

    • Przecierz ru nie chodzi o usprawnienie czegokolwiek, tylko żeby ładnie wyglądało. Polowa ruchu na Jagiellońskiej to tranzyt, druga połowa to szukający miejsc do zaparkowania. Centrum jest za ciasne na taką ilość samochodów, a ciągle dochodzą nowe z lokalnych szeregówek i okolicznych kołchozów. Jagiellońską próbują objeżdżać korki na Sobieskiego. To są wszystko działania pozorne i bez inwestycji w wyprowadzenie ruchu poza Centrum nic się nie zmieni, a będzie tylko gorzej.

Dodaj komentarz