Nowoczesny szynobus w Kolejach Mazowieckich

Nowoczesny-szynobus-KM

Pociąg KM (fot. arch. GP)

4 grudnia nowoczesny szynobus dołączył do parku taborowego Kolei Mazowieckich. To pierwszy taki szynobus w taborze przewoźnika oraz pierwszy tego rodzaju nowoczesny pojazd w Polsce.

Szynobus typu 222 M uzupełni flotę obecnie obsługującą linię Tłuszcz – Warszawa Wschodnia – Siedlce – Czeremcha. Nowy, dwuczłonowy, 44-metrowy pojazd spalinowy pomieści ok. 260 pasażerów – jest w nim 117 stałych miejsc siedzących oraz ok. 140 miejsc stojących.

Nowoczesny szynobus

Szynobus jest klimatyzowany, dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych, posiada także zamontowane przewijaki dla niemowląt oraz miejsce do przewożenia rowerów. W trosce o bezpieczeństwo podróżnych przewidziano instalację monitoringu. Dodatkowo udogodnieniem dla maszynisty mają być kamery spełniające funkcję lusterek bocznych oraz kamery czołowe. Szynobus posiada wbudowany system zliczania pasażerów, GPS oraz czujniki dymu z sygnalizacją pożarową. W kabinie maszynisty został zainstalowany system rozgłoszeniowy, umożliwiający porozumiewanie się z pasażerami.

Ten nowy szynobus z pewnością ucieszy pasażerów Kolei Mazowieckich korzystających z połączenia we wschodniej części naszego województwa. Tabor spółki ma już ponad 280 pojazdów, ale każdy kolejny jest niezwykle ważny, bo zwiększa możliwości przewozowe. W przypadku nowych, świeżo wyprodukowanych egzemplarzy wzrasta też komfort jazdy – podsumował marszałek Adam Struzik. – Jak widać, Koleje Mazowieckie, które niewątpliwie w skali kraju są najsilniejszym regionalnym przewoźnikiem, cały czas się rozwijają.

Koszt inwestycji to ponad 12,6 mln zł. Środki na ten cel pochodzą z budżetu województwa mazowieckiego – 5,3 mln zł (w ramach funduszu kolejowego) oraz z budżetu państwa – 7,2 mln zł.

To już piąty nowoczesny szynobus Kolei Mazowieckich

W grudniu 2011 r. spółka wdrożyła do eksploatacji 2 szynobusy typu 214 Mb wyprodukowane przez firmę PESA Bydgoszcz S.A. Rok temu kolejne dwa nowoczesne pojazdy wyjechały na mazowieckie tory. Nowy tabor jest niezbędny dla dalszego rozwoju spółki – powiedział Artur Radwan, prezes Zarządu Spółki KM.

fot. Sebastian Objazdowski