Straż Miejska i Gminna otrzymały nowe uprawnienia. Strażnicy mogą karać mandatami w kwocie nawet do 500 zł osoby, które nie złożyły deklaracji śmieciowych, a także te, które skłamały w tych oświadczeniach. Nowe przepisy weszły w życie w miniony piątek (4 września).
Strażnicy miejscy i gminni zyskali kompetencje do nakładania mandatów na osoby, które nie płacą za śmieci lub ich nie segregują. Mandaty te mogą wynieść nawet 500 zł. Na takie grzywny narażone są zwłaszcza osoby, które nie złożyły deklaracji śmieciowych lub poświadczyły w tych deklaracjach nieprawdę. Mowa tu m. in. o ukrywaniu rzeczywistej liczby osób mieszkających pod danym adresem lub kłamstwie dotyczącym posiadania kompostownika.
Ruszają kontrole
W powiecie legionowskim tylko trzy gminy mają swoje własne straże. Formacje te działają w Legionowie oraz w gminach Serock i Nieporęt. Komendanci tych jednostek zapowiadają kontrole segregowania śmieci w domostwach i w firmach, a w razie wykrycia nieprawidłowości skorzystanie ze swoich nowych uprawnień. Oczywiście kontrole te będą prowadzone w ścisłej współpracy z urzędnikami i pracownikami firmy odbierającej śmieci z danej gminy. – Oczywiście nie będziemy sprawdzać przypadkowych posesji. Dopiero wtedy, kiedy np. z urzędu lub od firmy odbierającej śmieci dowiemy się, że pod danym adresem może dochodzić do nieprawidłowości, wówczas tam pójdziemy i to zweryfikujemy – mówi Adam Nadworski, komendant Straży Miejskiej w Legionowie. – Jeśli te nieprawidłowości się potwierdzą, oczywiście skorzystamy z tych swoich nowych uprawnień – dodaje. Podobną strategię obiorą pozostałe dwie straże tj. Straż Miejska w Serocku i Straż Gminna w Nieporęcie, a kontrolom śmieciowym poddane zostaną nie tylko domki jednorodzinne, ale również firmy, w tym te działające w tych domostwach.