Kończą się roboty związane z budową nowego wiaduktu nad drogą krajową nr 61 (DK nr 61) położonego na odcinku pomiędzy Legionowem, a Zegrzem Południowym. Inwestorzy spodziewają się, że kolejne zgody związane z poszerzeniem tej trasy na wskazanym odcinku zostaną wydane na początku 2023 r.
Co słychać na budowie?
Trwa rozbudowa DK nr 61 na 4,5 kilometrowym odcinku z Legionowa do Zegrza Południowego. Inwestycję na zlecenie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) za blisko 195 mln zł wykonują firmy Torpol i Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów. Wykonawcy kończą obecnie roboty związane z odtworzeniem nowego wiaduktu kolejowego nad tą trasą. – Dotąd uzyskano pierwszą decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) w zakresie rozbiórki starego i budowy nowego obiektu kolejowego – wiaduktu nad DK nr 61. Odtworzone zostały tory oraz sieci: sterowania ruchem kolejowym i teletechniczne. Ponadto wykonano odwodnienie. Wykonawca prowadzi roboty wykończeniowe m. in. obsiew trawą skarp, zabezpieczenie powierzchni betonowych – informują o aktualnie trwających na tej budowie pracach urzędnicy ze Starostwa Powiatowego w Legionowie. Dodają również, że przedstawiciele GDDKiA zapewniają, że to przedsięwzięcie drogowe realizowane jest zgodnie z harmonogramem, a na budowie nie ma obecnie żadnych opóźnień.
Pozostałe roboty ruszą w pierwszej połowie 2023 r.
Na początku 2023 r. GDDKiA chce uzyskać kolejne zezwolenie na realizację inwestycji drogowej. Decyzja ta ma dotyczyć rozbudowy DK nr 61 w pozostałym zakresie. Postępowanie administracyjne w tej sprawie jest obecnie w toku. Inwestorzy szacują, że ten proces inwestycyjny wejdzie w fazę realizacji w pierwszej połowie 2023 r.
Zakres inwestycji
DK nr 61 na odcinku pomiędzy Legionowem, a Zegrzem Południowym zostanie poszerzona do drogi 4-pasmowej, a rondo istniejące w Zegrzu Południowym zostanie całkowicie przebudowane. Rondo, na którym obecnie krzyżują się DK nr 61 z drogą wojewódzką nr 631 (DW nr 631) stanie się rondem turbinowym tj. takim, w którym dwa lub więcej pasów ruchu będą oddzielone od siebie wysepką lub rodzajem krawężnika. Co do zasady, na rondzie turbinowym nie ma możliwości zmiany pasa ruchu, a jeśli jest już taka możliwość, to jest ona ograniczona jedynie do wybranych fragmentów ronda. Co ważne, prowadząca z Legionowa do Serocka DK nr 61 zostanie poprowadzona wiaduktem, co oznacza, że nad rondem turbinowym w Zegrzu Południowym powstanie estakada. Dzięki tym rozwiązaniom powstanie bezkolizyjna relacja z Legionowa do Serocka.
Drogi serwisowe i ścieżki rowerowe
W ramach tej inwestycji, powstaną też pooddzielane ekranami akustycznymi równoległe do DK nr 61 drogi serwisowe, które w większości będą drogami dwukierunkowymi. Obok nich zbudowane zostaną chodniki i ścieżki rowerowe. Sama krajówka zostanie oświetlona na całej przebudowywanej długości. Pozostała infrastruktura drogowa zostanie oświetlona tylko w miejscach przejść dla pieszych i skrzyżowań.
Rondo i skrzyżowania
Na poszerzanym fragmencie DK nr 61 zbudowane zostaną też 2 skrzyżowania z sygnalizacją świetlną oraz z lewoskrętami i z prawoskrętami. Powstaną one na skrzyżowaniach z ulicami Nowodworską i Wczasową. W sąsiedztwie tego drugiego skrzyżowania powstanie dodatkowo 5-wlotowe rondo. Jego celem będzie lepsze skomunikowanie zaprojektowanego układu drogowego z drogami serwisowymi krajówki oraz z ulicami Wczasową i Kwiatową. Pomiędzy wskazanymi skrzyżowaniami, a dokładnie w połowie tego odcinka na DK nr 61 zbudowane zostaną oświetlone przejście dla pieszych i przejazd rowerowy.
Udogodnienia dla zwierząt
Oprócz rozwiązań drogowych dla kierowców, rowerzystów i pieszych, na DK nr 61 na odcinku z Legionowa do Zegrza Południowego powstaną też udogodnienia dla zwierząt. Pod poszerzoną krajówką powstanie kilka przeznaczonych dla nich przejść. Podziemne przejście dla dużych zwierząt takich jak jeleń, czy dzik zbudowane zostanie pomiędzy wiaduktem kolejowym, a węzłem komunikacyjnym w Zegrzu Południowym. Powstanie ono zarówno pod poszerzoną krajówką, jak i pod przylegającymi do niej drogami serwisowymi. Tego rodzaju korytarz będzie obiektem o wysokości około 4 metrów i o szerokości około 15 metrów. Z racji tych określonych w prawie gabarytów, z przejść dla dużych zwierząt często korzystają również i ludzie. Oprócz tego, pod DK nr 61 powstanie też kilka podziemnych przejść dla małych zwierząt takich jak m. in. lis, kuna, żaba, czy też jeż. Zrobione zostaną one w formie podziemnych owalnych przepustów.