Powiat. Mieszkańcy załatwią więcej spraw w urzędach. Nowe rządowe wytyczne

Koronawirus-Ratusz (5)

Urząd Miasta w Legionowie, fot. GP/kg (archiwum GP)

Rząd luzuje obostrzenia w obsłudze mieszkańców przez urzędy i instytucje. Od dzisiaj więcej spraw będziemy mogli załatwić podczas spotkania z urzędnikiem.

W sobotę rzecznik rządu Piotr Müller zapowiedział, że zgodnie wnioskiem ministra spraw wewnętrznych i administracji, Rządowy Zespół Zarządzania Kryzysowego zdecydował o częściowym przywróceniu obsługi mieszkańców przez organy administracji publicznej.

Według wytycznych określonych w nowym rozporządzeniu w urzędach będziemy mogli załatwić sprawy związane z:

– zmianą stanu cywilnego

– świadczeniem usług komunalnych

– ewidencją ludności, w tym z wydawaniem dowodów osobistych

– wsparciem przedsiębiorców w zakresie walki ze skutkami epidemii koronawirusa

– rynkiem pracy

– wydawaniem praw jazdy, dowodów rejestracyjnych i innych dokumentów komunikacyjnych

– decyzjami architektonicznymi

Większość z wyżej wymienionych spraw załatwiamy w jednostkach samorządu terytorialnego. Gminy powiatu legionowskiego opublikowały wczoraj pierwsze komunikaty dotyczące obsługi mieszkańców. Wynika z nich, że faktycznie obsługa klientów urzędu jest przywracana.

 

 

Nieporęt podał, na jakich zasadach

Wczoraj komunikat w tej sprawie wydał Wójt Gminy Nieporęt Sławomir Maciej Mazur. Do bezpośredniej obsługi mieszkańców wracają Dział Spraw Obywatelskich i Urząd Stanu Cywilnego w sprawach z zakresu zmiany stanu cywilnego, ewidencji ludności i dowodów osobistych. Wizyty w urzędzie możliwe będą po wcześniejszym telefonicznym lub mailowym umówieniu spotkania. Szczegóły komunikatu wójta w TYM miejscu.

Legionowo z precyzyjnymi wytycznymi

Precyzyjne wytyczne dotyczące obsługi mieszkańców wydał także Urząd Miasta w Legionowie. Porównując ze stanem z ostatnich dwóch tygodni w obsłudze urzędu niewiele się zmieni. Szczegółowe zasady zostały podane w TYM miejscu.  – Pomimo pandemii i zamknięcia urzędu dla klientów nigdy nie wycofaliśmy się z wykonywania swoich zadań. Realizowaliśmy te związane z USC, z ewidencją ludności czy sprawami obywatelskimi. Jako ostatni w powiecie zamknęliśmy obsługę bezpośrednią mieszkańców od razu promując alternatywne formy kontaktu z urzędem, między innymi: e-usługi realizowane poprzez ePUAP,  kontakt telefoniczny czy e-mailowy. Podjęcie odpowiednich decyzji wcześniej sprawiło, że nie będziemy mieli problemu z wdrażaniem zadań zapisanych w rozporządzeniu. Nie są one dla nas nowe, gdyż już wcześniej realizowaliśmy je dla mieszkańców na bieżąco, oczywiście z uwzględnieniem pełnego bezpieczeństwa sanitarnego – komentuje Zastępca Prezydenta Miasta Piotr Zadrożny.