Rząd luzuje obostrzenia w obsłudze mieszkańców przez urzędy i instytucje. Od dzisiaj więcej spraw będziemy mogli załatwić podczas spotkania z urzędnikiem.
W sobotę rzecznik rządu Piotr Müller zapowiedział, że zgodnie wnioskiem ministra spraw wewnętrznych i administracji, Rządowy Zespół Zarządzania Kryzysowego zdecydował o częściowym przywróceniu obsługi mieszkańców przez organy administracji publicznej.
Według wytycznych określonych w nowym rozporządzeniu w urzędach będziemy mogli załatwić sprawy związane z:
– zmianą stanu cywilnego
– świadczeniem usług komunalnych
– ewidencją ludności, w tym z wydawaniem dowodów osobistych
– wsparciem przedsiębiorców w zakresie walki ze skutkami epidemii koronawirusa
– rynkiem pracy
– wydawaniem praw jazdy, dowodów rejestracyjnych i innych dokumentów komunikacyjnych
– decyzjami architektonicznymi
Większość z wyżej wymienionych spraw załatwiamy w jednostkach samorządu terytorialnego. Gminy powiatu legionowskiego opublikowały wczoraj pierwsze komunikaty dotyczące obsługi mieszkańców. Wynika z nich, że faktycznie obsługa klientów urzędu jest przywracana.
Nieporęt podał, na jakich zasadach
Wczoraj komunikat w tej sprawie wydał Wójt Gminy Nieporęt Sławomir Maciej Mazur. Do bezpośredniej obsługi mieszkańców wracają Dział Spraw Obywatelskich i Urząd Stanu Cywilnego w sprawach z zakresu zmiany stanu cywilnego, ewidencji ludności i dowodów osobistych. Wizyty w urzędzie możliwe będą po wcześniejszym telefonicznym lub mailowym umówieniu spotkania. Szczegóły komunikatu wójta w TYM miejscu.
Legionowo z precyzyjnymi wytycznymi
Precyzyjne wytyczne dotyczące obsługi mieszkańców wydał także Urząd Miasta w Legionowie. Porównując ze stanem z ostatnich dwóch tygodni w obsłudze urzędu niewiele się zmieni. Szczegółowe zasady zostały podane w TYM miejscu. – Pomimo pandemii i zamknięcia urzędu dla klientów nigdy nie wycofaliśmy się z wykonywania swoich zadań. Realizowaliśmy te związane z USC, z ewidencją ludności czy sprawami obywatelskimi. Jako ostatni w powiecie zamknęliśmy obsługę bezpośrednią mieszkańców od razu promując alternatywne formy kontaktu z urzędem, między innymi: e-usługi realizowane poprzez ePUAP, kontakt telefoniczny czy e-mailowy. Podjęcie odpowiednich decyzji wcześniej sprawiło, że nie będziemy mieli problemu z wdrażaniem zadań zapisanych w rozporządzeniu. Nie są one dla nas nowe, gdyż już wcześniej realizowaliśmy je dla mieszkańców na bieżąco, oczywiście z uwzględnieniem pełnego bezpieczeństwa sanitarnego – komentuje Zastępca Prezydenta Miasta Piotr Zadrożny.