Powiat. Minister ma wątpliwości w sprawie decyzji PKP PLK o wyborze korytarza szybkiej kolei. Na dniach spotkanie (wideo)

DJI_20250422134720_0392_D

W rejonie ul. Kolejowej powstają nowe osiedla (fot. GP)

Kolejarze wybrali wariant przebiegu szybkiej kolei przez powiat legionowski. Po ich decyzji analizowana jest zasadność budowy długiego na 3 kilometry tunelu pod CSP i linii kolejowej przecinającej Łajski, Skrzeszew, Kałuszyn i Sikory. Wczoraj w Gazecie Wyborczej ten wybór zakwestionował wiceminister infrastruktury, Piotr Malepszak wskazując, że był to najbardziej oprotestowany wariant.

PKP PLK planuje zwiększenie przepustowości linii kolejowej na odcinku Warszawa – Nasielsk. W ramach tej inwestycji ruch szybkiej kolei oraz towarowy miałby być odizolowany od ruchu podmiejskiego. Do niedawna w grze były dwa warianty. Jeden to rozbudowa istniejącej linii kolejowej o dodatkowy tor, drugi to budowa nowej linii w tzw. korytarzu czwartym z trzykilometrowym tunelem pod CSP od Bukowca do Łajsk i dalej przez Skrzeszew, Kałuszyn, Sikory aż do Narwi i dalej przez gminę Pomiechówek i Nasielsk.

Wlot tunelu w wariancie 4 miałby się znajdować w rejonie ul .Podgórskiej i Narciarskiej w Legionowie (fot. GP)

Wlot tunelu w wariancie 4 miałby się znajdować w rejonie ul .Podgórskiej i Narciarskiej w Legionowie (fot. GP)

W ubiegłym tygodniu kolejarze, słowami swojej rzecznik poinformowali, że do dalszych opracowań wybrano opcję korytarza czwartego w dwóch wariantach (na etapie konsultacji dotyczyło to dojścia od stacji Choszczówka do tunelu na Bukowcu). – Do dalszej analizy wybrano korytarz nr 4 w dwóch wariantach realizacyjnych. Trasa zaczyna się od stacji Warszawa Praga, biegnie równolegle do istniejących torów linii kolejowej nr 9 i 456, a potem wchodzi w tunel pod Centrum Szkolenia Policji w Legionowie. Następnie przechodzi przez miejscowości takie jak Kałuszyn, Sikory, Kikoły, Wólka Kikolską, Psucin, Cegielnia Psucka, Studzianki, Mogowo, Stare Pieścirogi, Zapole, Kosewo Włościańskie aż do Kątne. Teraz zostanie przeprowadzona analiza środowiskowa oraz kosztów i korzyści dla tej trasy. Na początku 2026 roku planowane jest podjęcie decyzji o wyborze wariantu do realizacji lub zaniechaniu dalszej realizacji projektu. Obecnie projekt ma finansowanie tylko na opracowanie studium wykonalności. – poinformowała 15 kwietnia redakcję Gazety Powiatowej Anna Znajewska-Pawluk z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Protest mieszkańców

Po tej informacji na forach internetowych w powiecie legionowskim i nowodworskim zawrzało. Mieszkańcy ponownie zaczęli wyrażać swój sprzeciw kwestionując nie tylko wybór, ale także przeciągającą się już przez wiele lat dyskusję nad wyborem trasy i sposobem jej realizacji. Przypomnijmy, że według pierwotnego harmonogramu przedstawianego przez prowadzącą analizy firmę Databout prace przedprojektowe z wyborem przebiegu trasy miały trwać od czerwca 2020 roku do I kwartału 2022 roku. Mamy zatem już minimum trzy letnie opóźnienie.

Po ubiegłotygodniowej informacji z PKP PLK o wyborze korytarza, tydzień temu, wysłaliśmy  wiele szczegółowych pytań na temat tej inwestycji, zarówno w kwestiach technicznych, społecznych a także personalnych – chcieliśmy ustalić, kto konkretnie podjął decyzję o dalszym procesowaniu tego wariantu. Niestety, do dzisiaj nie otrzymaliśmy żadnej odpowiedzi.

Druga głowica tunelu to Łajski i okolice ul. Kolejowej na skrzyżowaniu z ul. Kościelną (fot. GP)

Druga głowica tunelu to Łajski i okolice ul. Kolejowej na skrzyżowaniu z ul. Kościelną (fot. GP)

Veto wiceministra?

Wczoraj (22 kwietnia) w Gazecie Wyborczej pojawił się artykuł na temat planowanego przebiegu linii. Dziennikarz myli się w nim, że w grze wciąż pozostaje wariant 6 polegający na rozbudowie linii kolejowej nr 9 przez Chotomów. Nic takiego nie wynika z informacji przekazanych w ubiegłym tygodniu mediom przez PKP PLK.

Ale w materiale prasowym pojawiają się bardzo ciekawe wypowiedzi wiceministra infrastruktury, Piotra Malepszaka, odpowiedzialnego w rządzie za kwestie kolejowe. Minister miał powiedzieć dziennikarzom, że w tygodniu po Wielkanocy siądzie z urzędnikami PKP PLK do rozmów w sprawie dwóch ważnych inwestycji: linii Rail Baltica (odcinek Ełk – granica Litwa, gdzie trzeba m.in. rozstrzygnąć nowy układ dworców w Suwałkach) i właśnie nr 9 w Warszawie i na północ od stolicy.

-Wiemy, jak silne były tam protesty przeciw nowemu przebiegowi torów. Dlatego większe szanse upatruję w rozbudowie obecnej linii od warszawskiej Pragi nawet po Nowy Dwór Mazowiecki i jej przystosowaniu do prędkości 160 km na godz. – mówi minister Malepszak. Według niego pociągi miałyby na tym odcinku przynajmniej cztery tory. Czyli tak, jak spółka PKP PLK planuje teraz na linii otwockiej, gdzie uda się rozdzielić składy aglomeracyjne od dalekobieżnych i towarowych. Dzięki temu wzrośnie liczba kursów.  – powiedział Gazecie Wyborczej wiceminister Malepszak.

Tory mają także przeciąć lasy w okolicach Kałuszyna i Sikor w rejonie jeziora Klucz (fot. GP)

Tory mają także przeciąć lasy w okolicach Kałuszyna i Sikor w rejonie jeziora Klucz (fot. GP)

Trafna analiza

Dziennikarz Gazety Wyborczej dostrzega także dylemat przed jakim stoją kolejarze. Czy szybkie pociągi pozostaną na nowej linii kolejowej, czy też docelowo pojadą Centralną Magistralą Kolejową przedłużoną na północ od centralnego lotniska planowanego w Baranowie, przez Płock. Wtedy tunel na miliardy złotych pod Legionowem i Łajskami traci sens.

Ponadto minister zauważa, że tak czy inaczej warto rozbudowywać linię kolejową na odcinku od Nowego Dworu Mazowieckiego do Nasielska, tak by pociągi Kolei Mazowieckich nie musiały tam oczekiwać na przejazd szybkich pociągów. Ponadto, wiceminister Malepszak stwierdza dla Gazety Wyborczej, że rozbudowa linii nr 9 w Warszawie i w jej okolicy w wybranym ostatecznie wariancie przesunie się na lata 30.

W analizie przedstawionej w Gazecie Wyborczej brakuje komentarza na temat ewentualnej rozbudowy linii kolejowej nr 10 w kierunku Radzymina. Budowa linii kolejowej nr 4 zakładała wariant rozbudowy torów w tym kierunku, aby usprawnić tam ruch towarowy i podmiejski, a także wybudować konieczne w krótkim czasie bezkolizyjne przeprawy na wysokości ul. Piaskowej w Legionowie i ul. Nowodworskiej w Michałowie-Reginowie.

 

Podziel się tą informacją ze znajomymi

Facebook
Google+

komentarze: 10

  1. Kolejarze mogliby zacząć od uzasadnienia inwestycji i przekonania, że skrócenie przejazdu z Warszawy do Gdańska o 7 czy 10 minut warte jest wydania paru miliardów oraz przeorania połowy powiatu.

  2. Dramatyczny wariant, koszty horrendalne, nie wiem czy gdziekolwiek w Polsce jest taki tunel o kolejowy o długości 3km? powiat przecięty nowa linią, ale jest duża kasa do wydania i chyba nie bardzo wiedza jak sensownie to zrobić

    • to jakieś kuriozum. w NORMALNYM kraju tunel powstaje np w górze aby połączyć 2 drogi najkrótsza i bezpieczną trasą a nie nadrabiać 40km dookoła tejże góry, czy pod rzeką (strategicznie na wypadek zburzenia mostu), etc… ale nie, w kartonlandzie budujemy tunel wzdłuż rzeki albo pod csp – bo tak, bo 5% łapówki wpadnie, bo to droga inwestycja

  3. Nie ma wariantu dobrego. Każdy ma swoje wady. Jednak przedstawiany wariant najmniej ingeruje w miasto Legionowo i linię kolejową nr 9. Moim zdaniem jest najmniej inwazyjny.

    Powrót do wariantu przez Nowy Dwór nic nie zmienia, więc po co o nim dyskutować. Przebudowa tej linii na odcinku Legionowo – Gdańsk. Zablokuje transport aglomeracyjny i zmniejszy dalekobieżny do Gdańska. To byłby dopiero nonsens. Mam nadzieję, że Legionowo do takiego absurdu z wariantem 9 nie dopuści.

    • Więc zupełnym przypadkiem wybrano najdroższy z możliwych wariantów. Wariant który na długie lata sparaliżuje ruch samochodowy w zakorkowanym ponad wszelką miarę Legionowie a mieszkańców na długie lata odetnie od sensownego rozkładu jazdy pociągów kiedy zaczną być przebudowywane wszystkie stacje na odcinku Warszawa-Legionowo i wyburzane wiadukty w Płudach i Choszczówce

    • Nonsensem to był niedawny remont linii nr 9 bez rozdzielenia ruchu lokalnego od dalekobieżnego. Budowa czwartego toru rozwiązałaby wiele problemów, a stanowiłaby ułamek kosztów całej inwestycji.

      • Dworzec Gdański na przełomie zaledwie kilku lat przechodzi kolejną modernizację. Przebudowa linii w kierunku Trójmiasta zrobiona na odwal, po kilku latach wymaga kolejnej modernizacji.
        Modernizacja linii kolejowej Warszawa Poznań odbija się czkawką do dziś, modernizacja linii w kierunku Łodzi miała kilka lat opóźnienia, przebudowa Dworca Zachodniego powinna być skończona kilka lat temu
        Nie dziwię się że ci którzy korzystają z pociągów trzęsą się kiedy usłyszą o kolejnej przebudowie, oni wiedzą z czym się to wiąże

    • dlatego wybrano ten za najwięcej mamony? dla KOGO najlepszy zatem?

  4. Po co planować, projektować, wydawać grube miliony przy tym by na koniec stwierdzić nie robimy bo po co ?

    • Ależ masz rację, skoro wydaliśmy miliony na niedorzeczny pomysł to wydajmy jeszcze miliardy na jego realizację

Dodaj komentarz