Trwa projektowanie brakującej części obwodnicy Jabłonny, mającej być w przedłużeniem już istniejącej części od ronda im. Biskupów Płockich do ronda im. Hrabiego Maurycego Potockiego herbu Pilawa. Początkowo planowano, że projekt dla powyższej inwestycji będzie gotowy na wiosnę 2026 roku, jednak z informacji jakie przekazał radny powiatowy Mariusz Grzybek wynika, że zakończenie procesu projektowego wraz z uzyskaniem decyzji ZRID o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, nastąpi nie wcześniej niż w II połowie 2027 roku.
Przypomnijmy, że w Jabłonnie ma powstać nowa obwodnica. Będzie ona przedłużeniem tej obecnie już istniejącej w tej miejscowości. Dalsza część obwodnicy swój bieg rozpocznie przy rondzie znajdującym się przy markecie budowlanym Obi, przetnie ulice Zegrzyńską i Chotomowską przy cmentarzu, następnie będzie biegła wzdłuż granic cmentarza, a na granicy Lasów Chotomowskich znów wpadnie w ciąg drogi wojewódzkiej nr 630 (ulicy Modlińskiej).
Z uwagi na to, że przedsięwzięcie jest realizowane w ciągu DW nr 630, koszty jego wykonania poniesie Mazowiecki Zarząd Dróg Wojewódzkich (MZDW) w Warszawie. Koszty robót drogowych w tym zakresie w 2024 roku szacowane były na kwotę około 60 mln zł, jednak ich faktyczną wysokość poznamy dopiero wtedy, kiedy rozstrzygnięty zostanie stosowny przetarg.
Aktualnie trwa projektowanie nowej obwodnicy Jabłonny. Umowę w tej sprawie podpisano 17 kwietnia 2023 r. Usługę tę za 2 mln zł realizuje firma Europrojekt Gdańsk S. A. Pierwotnie prace planistyczne miały zakończyć się wiosną 2026 r. Są one finansowane z budżetów samorządów Mazowsza, gminy Jabłonny i powiatu legionowskiego. Dopiero po wykonaniu dokumentacji projektowej i uzyskaniu wszystkich niezbędnych decyzji administracyjnych mają szansę ruszyć pierwsze roboty drogowe związane z finalizacją tego przedsięwzięcia.
Kiedy ruszy budowa brakującej części obwodnicy Jabłonny?
W poniedziałek (14 kwietnia) radny powiatowy Mariusz Grzybek (Przewodniczący Komisji Rozwoju Rady Powiatu w Legionowie) przekazał w mediach społecznościowych najnowsze informacje dotyczące procesu projektowego brakującej obwodnicy Jabłonny.
Komisja Rozwoju Rady Powiatu w Legionowie, której przewodniczy radny Mariusz Grzybek wystosowała w ostatnim czasie pytania do dyrektora MZDW dotyczące m.in. tego na jakim etapie jest realizacja brakującego odcinka obwodnicy Jabłonny.
Jak informuje MZDW aktualnie wypracowane zostały koncepcyjne rozwiązania projektowe, na podstawie których Wykonawca skieruje do gm. Jabłonna wniosek o wydanie niezbędnej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Jak dodaje MZDW zakończenie procesu projektowego wraz z uzyskaniem decyzji ZRID o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, nastąpi nie wcześniej niż w II połowie 2027 roku. Powyższy termin, uzależniony jednak będzie m.in. od terminów uzyskania poszczególnych decyzji administracyjnych.
Co powstanie w ramach budowy brakującej obwodnicy Jabłonny?
W ramach powyższej inwestycji ma powstać nowy przebieg DW nr 630 o długości 2,5 kilometra w północno-zachodniej części Jabłonny tj. od ronda S3 przy Obi do ulicy Modlińskiej na skraju Lasów Chotomowskich. Droga zostanie zaprojektowana jako kontynuacja I etapu obwodnicy Jabłonny. Ponadto będzie włączona do obecnego skrzyżowania DK nr 61 z DW nr 630, które również zostanie zmodernizowane.
Jak informuje radny powiatowy Mariusz Grzybek obecnie projektowany jest cały układ drogowy z czterema węzłami komunikacyjnymi:
– Wyspa centralna z dotychczasowym rondem koło OBI w Jabłonnie (poziom – 0) dla obsługi Drogi Krajowej 61 i ruchu lokalnego oraz estakada nad nim – (poziom 1) tranzyt z DK61 do DW 630 (kierunek Nowy Dwór Mazowiecki);
– Skrzyżowanie nowego odcinka DW630 z ul. Cichą w sąsiedztwie Medycznego Centrum Zabiegowo Rehabilitacyjnego w Jabłonnie, dla obsługi ruchu lokalnego;
– Rondo turbinowe 1 – w sąsiedztwie stacji paliw HUZAR, skrzyżowanie w ruchu okrężnym DW630 z Drogą Powiatową 1820W (ul. Chotomowska) dla obsługi ruchu powiatowego, lokalnego i wojewódzkiego;
– Rondo turbinowe 2 – skrzyżowanie w ruchu okrężnym nowej DW630 z istniejącą drogą DW630 oraz ul. Modlińską przy ścianie Lasów Chotomowskich dla obsługi ruchu wojewódzkiego, powiatowego i lokalnego.
Do sprawy będziemy wracać.