Nowa obwodnica Jabłonny, czyli przedłużenie obecnej na odcinku od drogi krajowej nr 61 do drogi wojewódzkiej nr 630 – to przedsięwzięcie drogowe, którego szanse i koszty, w tym te społeczne w 2021r. oceni samorząd powiatu legionowskiego. Na te analizy wydanych ma zostać 50 tys. zł. Już teraz zwrócono się zaś z prośbą o współpracę przy planowaniu i realizacji tej inwestycji do Marszałka Mazowsza.
Dzisiaj (21 grudnia) radni powiatowi uchwalą budżet na 2021. Jedną z zawartych w nim propozycji inwestycyjnych jest analiza możliwości wykonania drogowej obwodnicy Jabłonny, na odcinku od drogi krajowej nr 61 (DK61) do drogi wojewódzkiej nr 630 (DW630). Ma to kosztować 50 tys. zł. Zapytaliśmy przedstawicieli legionowskiego starostwa oraz gminy Jabłonna o szczegóły tego założenia inwestycyjnego.
Nowa obwodnica Jabłonny – droga powiatowa, wojewódzka, czy krajowa?
Rezerwa na budowę przedłużenia obwodnicy Jabłonny na odcinku od DK61 do DW630 jest planowana w miejscowym planie zagospodarowania gminy Jabłonna od wielu lat. Powiat zaplanował środki na analizę możliwości wykonania tej inwestycji, która obejmie uwarunkowania miejscowe, koszty społeczne i ewentualne koszty koniecznych wywłaszczeń, jeśli takie by wystąpiły. Jest to kolejna inicjatywa powiatu legionowskiego mająca na celu poprawę układu komunikacyjnego na naszym terenie – wyjaśnia Joanna Kajdanowicz, rzeczniczka prasowa Starostwa Powiatowego w Legionowie. – Biorąc pod uwagę charakter drogi, która miałaby powstać, powinna to być droga co najmniej klasy G w randze drogi wojewódzkiej lub GP (główna przyśpieszona) – krajowej. Szczególnie, że grunty ujęte w mpzp w ramach rezerwy pod nią stanowią w znacznej części własność samorządu województwa. Powiat zwrócił się z pismem do Marszałka Województwa Mazowieckiego z prośbą o podjęcie działań w tym zakresie i deklaracją chęci współpracy – dodaje.
To bardzo potrzebna i pilna inwestycja! – ocenia Wojciech Nowosiński z jabłonowskiego samorządu
Taką specyfikację nowej drogi preferuje też Wojciech Nowosiński, przewodniczący Rady Gminy Jabłonna. Samorządowiec jest zwolennikiem tej inwestycji, uważa też, że nasilająca się z roku na rok urbanizacja gminy wymaga właśnie takich rozwiązań. – Od 2 lat trwa współpraca między gminą Jabłonna, a powiatem legionowskim w sprawie realizacji tej inwestycji. Odbywają się spotkania robocze, w które angażują się radni powiatowi z terenu gminy Jabłonna m. in. Grzegorz Kubalski, Zbigniew Garbaczewski, czy Piotr Choroś oraz członkowie zarządu powiatu legionowskiego. Organizacyjnie, samorząd jabłonowski jest gotowy na jej realizację – w przepisach przestrzennych gminy zabezpieczone są grunty, są też wstępne kalkulacje dotyczącego wysokości ewentualnych wywłaszczeń – mówi szef jabłonowskiego samorządu.
– Konfrontując potrzeby komunikacyjne gminy z obecną jej urbanizacją i wynikającym z niej np. potężnym zakorkowaniem, zwłaszcza wąskiego gardła przy Biedronce w Chotomowie, nowa obwodnica Jabłonny to bardzo potrzebna i pilna inwestycja. W mojej ocenie stworzenie tej trasy w randze drogi powiatowej niesie za sobą bardzo duże koszty, których tak szybko mogą nie udźwignąć lokalne samorządy. Najlepiej by było, aby była to droga rangi wojewódzkiej. Szkoda, że w przeszłości akurat to przedsięwzięcie wykreślono z planów inwestycyjnych Mazowsza. Dobrze, że teraz na nowo podejmowane są rozmowy z przedstawicielami Mazowsza właśnie tej konkretnej sprawie – ocenia następnie.