Powiat. Okres zimowy w robotach drogowych. Co dalej z przebudową DK 61?

Rzbudowa DK 61 (fot. GDDKiA)

Rozbudowa DK 61 (fot. GDDKiA)

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała, że z dniem 16 grudnia (poniedziałek) na placu budowy rozpoczął się okres zimowy, który potrwa do 15 marca 2025 roku. Co ta informacja oznacza dla dalszych postępów przy rozbudowie DK 61 na powyższym odcinku?

 

 

Okres zimowy na placu rozbudowy DK 61

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała, że z dniem 16 grudnia (poniedziałek) na placu budowy rozpoczął się okres zimowy, który potrwa do 15 marca 2025 roku.

Warto w tym miejscu podkreślić, że kontrakty zawierane na realizację różnego rodzaju inwestycji drogowych zawierają zapisy zabezpieczające ich wykonawców przed aurą uniemożliwiającą prowadzenie robót drogowych. Mianowicie, mówią one, że w okresie od 15 grudnia do 15 marca występuje tzw. okres zimowy dla warunków kontraktowych, podczas którego wykonawcy mogą zawiesić prowadzenie robót w terenie, a czas ten nie wlicza się do terminu wykonania umowy.

Zasadniczo okres ten trwa ona od połowy grudnia do połowy marca (dłużej w terenach górskich). Jest to okres, kiedy wykonawcy, jeżeli chcą, mogą zawiesić roboty budowlane w terenie. Jednak przy sprzyjającej pogodzie mogą też ten dodatkowy czas wykorzystać do prowadzenia prac, przyspieszając realizację inwestycji lub nadganiając ewentualne zaległości. Niezależnie od zimowej aury, prowadzonych może być również szereg innych działań (m.in. w obszarze przygotowania czy projektowania).

 

Gazeta Powiatowa skontaktowała się w tej sprawie z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) w celu ustalenia czy roboty budowlane przy rozbudowie DK 61 między Legionowem a Zegrzem Południowym będą kontynuowane w czasie obecnej zimy czy jednak zostaną zawieszone przez wykonawcę zgodnie z prawem, które mu to umożliwia.

– Wykonawca nadal pracuje i nie ma informacji, żeby miał zawiesić prace w okresie zimowym. Może jednak dojść do sytuacji, że nie wszystkie pracę będą realizowane w tym okresie m.in. ze względu na mróz lub intensywne opady śniegu. Zaplanowane prace będą wykonywane w okresie zimowym oczywiście w zależności od występujących warunków atmosferycznych. – poinformowała redakcję Gazety Powiatowej w poniedziałek (16 grudnia) Małgorzata Tarnowska, rzecznik prasowa warszawskiego oddziału GDDKiA.

Zakres inwestycji

Trwająca rozbudowa DK nr 61 na 4,5 kilometrowym odcinku z Legionowa do Zegrza Południowego za blisko 200 mln zł jest realizowana przez firmy Torpol i Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów na zlecenie GDDKiA.

Pierwotnie cała inwestycja miała zakończyć się do końca II kwartału 2024 roku jednak m.in. ze względu na długotrwałą procedurę uzyskania zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla poszerzenia DK 61 na odcinku między Legionowem a Rondem w Zegrzu Południowym planowany koniec inwestycji przesunięto aż na koniec 2026 roku.

Od 18 listopada 2024 r. wdrożona została czasowa organizacja ruchu w rejonie ronda w Zegrzu Południowym. Wykonawca przebudowuje sieć kanalizacyjną, która znajduje się w pasie rozdziału, dlatego też zamknięte zostały lewe pasy ruchu obu jezdni na odcinku ok. 500 m. zarówno w kierunku Serocka jak i Legionowa. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) przewiduje, że powyższy etap prac powinien zakończyć się do kwietnia 2025 roku. Po zakończeniu powyższych prac w Zegrzu Południowym na wiosnę 2025 planowane są kolejne prace związane z budową nowego węzła (ronda turbinowego) w miejscu obecnego ronda w Zegrzu Południowym.

Podczas ostatniej sesji Rady Powiatu Legionowskiego (25 listopada) Andrzej Sobczyk, kierownik rozbudowy DK 61 przekazał, że niestety wykonawca będzie musiał utrzymać zwężenia w okolicy ronda w Zegrzu Południowym aż do końca całej planowanej inwestycji. Oznacza to, że do końca 2026 roku kierowcy jeżdżący DK 61 w okolicy ronda w Zegrzu Południowym zarówno w kierunku Legionowa jak i Serocka będą musieli liczyć się z dużymi utrudnieniami drogowymi. Więcej o utrudnieniach na rozbudowywanej DK 61 pisaliśmy TUTAJ.