Powiat. Opóźnienia na przebudowie DK 61. Zamknięcie zjazdu na Wieliszew prawdopodbne dopiero latem

08.-Ukladanie-geokraty-na-poszerzeniu-DK-61-str.-prawa.-Km-4500-4700

fot. GDDKiA

Według wcześniejszych założeń na przełomie marca i kwietnia miało zostać uruchomione rondo tymczasowe w Zegrzu Południowym na skrzyżowaniu DK 61 i DW 631. Wtedy też zamknięty miał być zjazd na Wieliszew. Okazuje się jednak, że na budowie są spore opóźnienia, które skutkują tym, że powyższe rozwiązania drogowe zostaną doprowadzone dopiero w lecie. 

 

 

Na początku 2025 roku planowano, że na przełomie marca i kwietnia ruch drogowy w rejonie ronda w Zegrzu Południowym (skrzyżowanie DK 61 i DW 631) zostanie przeniesiony na nowe, tymczasowe rondo, a zjazd na DW 631 do Wieliszewa zostanie zamknięty. Dla kierowców oznacza to, że aby dojechać do Wieliszewa, na przykład jadąc od strony Nieporętu, będą musieli kierować się przez Michałów-Reginów. Jak dotąd, zmiana ta nie została wprowadzona w życie. O opóźnienie zapytaliśmy w GDDKiA i okazuje się, że na budowie pojawiły się poważne problemy.

 

 

– Przedstawiane terminy w zakresie wprowadzenia zmian w organizacji ruchu są szacowane, ponieważ są uzależnione od wielu różnych czynników. Jeśli chodzi o uruchomienie ronda tymczasowego w rejonie skrzyżowania DK61 i DW631 oraz zamknięcie zjazdu na Wieliszew (DW 631), wskazany wcześniej planowany termin uległ zmianie z uwagi na niekorzystne warunki atmosferyczne (okres zimowy), które uniemożliwiły lub przesunęły termin zakończenia realizacji poszczególnych asortymentów prac. – poinformowała Gazetę Powiatową, 8 kwietnia br. rzeczniczka warszawskiego oddziału GDDKiA, Małgorzata Tarnowska.

Kiedy kierowcy pojadą rondem tymczasowym w Zegrzu Południowym, a zjazd w D631 na Wieliszew zostanie zamknięty?

W ostatnich dniach na jednym z forów internetowych poświęconych gminie Wieliszew jedna z mieszkanek poruszyła temat terminu wprowadzenia powyższych zmian dla kierowców w Zegrzu Południowym. Na pytania mieszkańców odpowiedział wójt Gminy Wieliszew Paweł Kownacki, który przekazał, że termin ten się zmienia i obecnie jest to początek lipca. Zweryfikowaliśmy te informacje u źródła.  – Obecnie wskazywany przez Wykonawcę termin przełożenia ruchu na rondo tymczasowe (lato 2025 r.) wynika m.in. z harmonogramu prowadzenia prac na innych frontach i konieczności wykonania innych prac w celu umożliwienia przełożenia ruchu. W trakcie prowadzenia prac Wykonawca na placu budowy napotyka na materiały wybuchowe i niebezpieczne pochodzenia wojennego. Z tego też tytułu konieczne jest zachowanie dużej ostrożności w prowadzeniu robót ziemnych. Wykonawca na tą okoliczność zapewnia nadzór saperski. W sytuacji napotkania tego typu materiałów jest wdrażana stosowna procedura działania celem zabezpieczenia znalezionych materiałów wybuchowych i ich utylizacji. Nie bez znaczenia jest fakt, iż nie wszyscy właściciele nieruchomości pozwalają Wykonawcy na wejście w teren celem wykonania prac. W dalszym ciągu są działki, na które Wykonawcy odmawiane jest prawo wejścia w teren celem realizacji inwestycji. Tego typu sytuacje powodują realne trudności w realizacji inwestycji zgodnie z harmonogramem. – przekazała Małgorzata Tarnowska z GDDKiA.

Cały czas procedowane są przez GDDKiA roszczenia Wykonawcy

Konsorcjum, które modernizuje DK 61 już w 2023 roku przedstawiło swoje stanowisko, w którym oczekuje wydłużenia czasu na ukończenie inwestycji lub dodatkowych środków finansowych. Powodem takiej decyzji konsorcjum mają być przeciągające się procedury administracyjne w tym wielomiesięczne czekanie na wydanie decyzji ZRID (Zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej). – Termin może zostać przesunięty w sytuacji, gdy wykonawca uzasadni, że w czasie realizacji nastąpiły okoliczności, na które nie miał wpływu, a uniemożliwiły prowadzenie robót. – Informowała w ubiegłym roku GDDKiA. Nasza redakcja zwróciła się z pytaniami do GDDKiA czy powyższe roszczenia Wykonawcy zostały w końcu rozpatrzone. – Procedura ich analizy i procedowania jest w toku. – poinformowała Gazetę Powiatową rzeczniczka warszawskiego oddziału GDDKiA, Małgorzata Tarnowska.

Kiedy ostatecznie zostanie ukończona przebudowa DK 61 między Legionowem a Zegrzem Południowym?

Pierwotnie cała inwestycja miała zakończyć się do końca II kwartału 2024 roku jednak m.in. ze względu na długotrwałą procedurę uzyskania zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla poszerzenia DK 61 na odcinku między Legionowem a Rondem w Zegrzu Południowym planowany koniec inwestycji przesunięto aż na koniec 2026 roku.

Zakres inwestycji

Powyższa inwestycja dotyczy rozbudowy DK 61 na 4,5 kilometrowym odcinku z Legionowa do Zegrza Południowego. Inwestycję na zlecenie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) za blisko 195 mln zł wykonuje konsorcjum firm: Torpol i Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów. Wykonane zostaną dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach, drogi dojazdowe, skrzyżowania z sygnalizacją świetlną, a w miejscu obecnego ronda w Zegrzu Południowym bezkolizyjny węzeł z estakadami. Obok zmodernizowanej DK 61 zbudowane zostaną również chodniki i ścieżki rowerowe. Sama krajówka zostanie oświetlona na całej przebudowywanej długości. Pozostała infrastruktura drogowa zostanie oświetlona tylko w miejscach przejść dla pieszych i skrzyżowań. Oprócz rozwiązań drogowych dla kierowców, rowerzystów i pieszych, na DK nr 61 na odcinku z Legionowa do Zegrza Południowego powstaną też udogodnienia dla zwierząt. Pod poszerzoną krajówką powstanie kilka przeznaczonych dla nich przejść.