Przez odmienne – niż pierwotnie zakładano – warunki geologiczne nasypu i podłoża trzeba było dokonać poprawek w projekcie rewitalizacji kolei do Zegrza Południowego. Stąd obecne opóźnienia w realizacji tej inwestycji. – Z uwagi na konieczność wykonania dodatkowych prac związanych ze wzmocnieniem nasypu, przywrócenie ruchu pociągów planowane jest do marca przyszłego roku. Wykonawca będzie starł się przyśpieszyć prace – zapewnia redakcję Gazety Powiatowej Karol Jakubowski z zespołu prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. (PKP PLK S.A.)
Od stycznia 2022 r. trwają prace związane z rewitalizacją linii kolejowej nr 28 z Wieliszewa do Zegrza Południowego. Inwestycję na zlecenie PKP PLK S. A. realizuje konsorcjum firm, którego liderem jest spółka Gór-Tor ze Słupska. Przedsięwzięcie jest realizowane w formule projektuj i buduj. Jego koszt opiewa na blisko 42 mln zł. Pierwotny termin finalizacji tej inwestycji ustalono na koniec 2022 r. W tym czasie pociągi m. in. Szybkiej Kolei Miejskiej (SKM) miały pojechać tą trasą.
Doniesienia o opóźnieniach w realizacji inwestycji
W połowie października 2022 r. branżowe media donosiły, że przy realizacji tej inwestycji pojawiły się dość duże opóźnienia. Głos w tej sprawie zabrał Alan Beroud, prezes SKM, który publicznie sygnalizował, że przez konieczność wykonania dodatkowych badań z zakresu wytrzymałości torów i nasypów nacisku kół pociągów, przedsięwzięcie zostanie sfinalizowane dopiero pod koniec 2023 r. Obecnie słowa prezesa SKM dotyczące wytrzymałości budowanej infrastruktury kolejowej się potwierdzają. Nie potwierdza się jednak, termin ukończenia tej inwestycji. Kolejarze mówią, że nastąpi to dużo szybciej, niż przed końcem 2023 r.
Pociągi mają dojechać do Zegrza dopiero wiosną 2023 r.
Do publicznych doniesień dotyczących opóźnień przy rewitalizacji kolei do Zegrza Południowego na łamach Gazety Powiatowej odnosi się Karol Jakubowski z zespołu prasowego PKP PLK S.A. – W trakcie realizacji projektu badania nasypu i podłoża wykazały odmienne warunki geologiczne. Po wypracowaniu metody wzmocnienia nasypu wykonawca opracował dokumentację projektową i przystąpił do realizacji prac. Do wykonania górnej warstwy nasypu przewidziano geotkaniny o podwyższonych parametrach, które są dostępne na indywidualne zamówienie. Materiał, zgodnie z deklaracjami wykonawcy, powinien zostać dostarczony na budowę w listopadzie 2022 r. – wyjaśnia. – Od terminu dostawy tych materiałów uzależnione jest zakończenie wszystkich prac na linii. Z uwagi na konieczność wykonania dodatkowych prac związanych ze wzmocnieniem nasypu, przywrócenie ruchu pociągów planowane jest do marca przyszłego roku. Wykonawca będzie starł się przyśpieszyć prace – zapewnia następnie.
Aktualny stan prac
Roboty budowlane związane z odtworzeniem linii kolejowej z Wieliszewa do Zegrza Południowego są na ten moment mocno zaawansowane. – Obecnie kontynuowane są prace przy budowie nowych peronów, torów, sieci trakcyjnej i urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Wykonawca usuwa kolizje z sieciami – relacjonuje Karol Jakubowski z zespołu prasowego PKP PLK S. A.