Rondo w Zegrzu stanie się turbinowym, a nad nim powstanie estakada umożliwiająca bezkolizyjny przejazd z Legionowa do Serocka – to założenia związane z przebudową kolejnej nitki drogi krajowej nr 61 (DK nr 61). Pomysłami projektantów z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) podzielił się ostatnio w mediach społecznościowych wójt gminy Wieliszew, Paweł Kownacki.
Konsultacje z samorządowcami
– Dziś odbyło się spotkanie z przedstawicielami GDDKiA oraz wykonawcy przebudowy DK nr 61. Zaprezentowano nam koncepcję tej ważnej dla nas inwestycji. Dyskutowaliśmy na temat rozwiązań technicznych, ekranów, zjazdów i oświetlenia dróg serwisowych oraz skorelowania przebudowy ronda w Zegrzu wraz z przebudową kolei – oznajmił w czwartek, 8 kwietnia w mediach społecznościowych wieliszewski wójt, Paweł Kownacki. – Przewidywana przebudowa wiaduktu nad DK nr 61 na 3 miesiące ma wstrzymać ruch kolejowy w stronę Radzymina. Nad rondem w Zegrzu będzie estakada i bezkolizyjny przejazd do Serocka, a rondo będzie przebudowane na rondo turbinowe – dodał .
Najważniejsze terminy
Rozbudowa DK nr 61 na 4,5 kilometrowym odcinku z Legionowa do Zegrza jest obecnie w fazie opracowań koncepcyjnych. Na podstawie tych mogących jeszcze ulec zmianom koncepcji do października tego roku ma powstać szczegółowy projekt przedsięwzięcia. Jego faktyczna realizacja ma zaś zostać sfinalizowana w połowie 2024r.
Dwupoziomowy węzeł drogowy – na dole rondo, na górze estakada
Na obecnym etapie, koncepcja rozbudowy wskazanego odcinka DK nr 61 przewiduje jej poszerzenie do drogi 4-pasmowej oraz całkowitą przebudowę ronda w Zegrzu. Rondo, na którym obecnie krzyżują się DK nr 61 z drogą wojewódzką nr 631 (DW nr 631) ma stać się rondem turbinowym tj. takim, w którym dwa lub więcej pasów ruchu są oddzielone od siebie wysepką lub rodzajem krawężnika. Co do zasady, na rondzie turbinowym nie ma możliwości zmiany pasa ruchu, a jeśli jest już taka możliwość, to jest ona ograniczona jedynie do wybranych punktów ronda. Co ważne, prowadząca z Legionowa do Serocka DK nr 61 zostanie poprowadzona górą, co oznacza, że nad rondem turbinowym w Zegrzu powstanie estakada. Dzięki tym rozwiązaniom powstanie bezkolizyjna relacja z Legionowa do Serocka.