Firmy poszerzające 4,5 kilometrowy odcinek drogi krajowej nr 61 (DK nr 61) pomiędzy Legionowem, a Zegrzem Południowym potrzebują albo więcej czasu, albo więcej pieniędzy, aby sfinalizować tę inwestycję. Ich roszczenia są obecnie rozpatrywane przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) w Warszawie.
Co słychać na budowie?
Trwa rozbudowa DK nr 61 na 4,5 kilometrowym odcinku z Legionowa do Zegrza Południowego. Inwestycję na zlecenie GDDKiA za blisko 195 mln zł wykonują firmy Torpol i Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów. – Realizowane są roboty ziemne takie jak wykopy, nasypy. Przebudowywana jest sieć wodociągowa. Trwają roboty na obiektach: wiadukcie drogowym i przejściu dla zwierząt małych – przekazała w środę, 12 czerwca 2024 r. informacje o zaawansowaniu prac przy realizacji tej inwestycji warszawska GDDKiA.
Roszczenia wykonawców
Kontrakt na przebudowę tego fragmentu DK nr 61 przewiduje, że przedsięwzięcie powinno zostać sfinalizowane do końca czerwca 2024 r. – Zakończenie wszystkich prac zgodnie z umową przewidywane jest w II kwartale 2024 r. W procedowaniu są roszczenia wykonawcy. Oczekuje on wydłużenia czasu na ukończenie lub dodatkowych środków finansowych. Termin może zostać przesunięty w sytuacji, gdy wykonawca uzasadni, że w czasie realizacji nastąpiły okoliczności, na które nie miał wpływu, a uniemożliwiły prowadzenie robót – informuje GDDKiA w Warszawie.
Zakres inwestycji
DK nr 61 na odcinku pomiędzy Legionowem, a Zegrzem Południowym jest poszerzana do drogi 4-pasmowej, a rondo istniejące w Zegrzu Południowym ma być całkowicie przebudowane. Rondo, na którym obecnie krzyżują się DK nr 61 z drogą wojewódzką nr 631 (DW nr 631) stanie się rondem turbinowym tj. takim, w którym dwa lub więcej pasów ruchu będą oddzielone od siebie wysepką lub rodzajem krawężnika. Co do zasady, na rondzie turbinowym nie ma możliwości zmiany pasa ruchu, a jeśli jest już taka możliwość, to jest ona ograniczona jedynie do wybranych fragmentów ronda. Co ważne, prowadząca z Legionowa do Serocka DK nr 61 zostanie poprowadzona wiaduktem, co oznacza, że nad rondem turbinowym w Zegrzu Południowym powstanie estakada. Dzięki tym rozwiązaniom powstanie bezkolizyjna relacja z Legionowa do Serocka.
Drogi serwisowe i ścieżki rowerowe
W ramach tej inwestycji, powstaną też pooddzielane ekranami akustycznymi równoległe do DK nr 61 drogi serwisowe, które w większości będą drogami dwukierunkowymi. Obok nich zbudowane zostaną chodniki i ścieżki rowerowe. Sama krajówka zostanie oświetlona na całej przebudowywanej długości. Pozostała infrastruktura drogowa zostanie oświetlona tylko w miejscach przejść dla pieszych i skrzyżowań.
Rondo i skrzyżowania
Na poszerzanym fragmencie DK nr 61 zbudowane zostaną też 2 skrzyżowania z sygnalizacją świetlną oraz z lewoskrętami i z prawoskrętami. Powstaną one na skrzyżowaniach z ulicami Nowodworską i Wczasową. W sąsiedztwie tego drugiego skrzyżowania powstanie dodatkowo 5-wlotowe rondo. Jego celem będzie lepsze skomunikowanie zaprojektowanego układu drogowego z drogami serwisowymi krajówki oraz z ulicami Wczasową i Kwiatową. Pomiędzy wskazanymi skrzyżowaniami, a dokładnie w połowie tego odcinka na DK nr 61 zbudowane zostaną oświetlone przejście dla pieszych i przejazd rowerowy.
Udogodnienia dla zwierząt
Oprócz rozwiązań drogowych dla kierowców, rowerzystów i pieszych, na DK nr 61 na odcinku z Legionowa do Zegrza Południowego powstaną też udogodnienia dla zwierząt. Pod poszerzoną krajówką powstanie kilka przeznaczonych dla nich przejść. Podziemne przejście dla dużych zwierząt takich jak jeleń, czy dzik zbudowane zostanie pomiędzy wiaduktem kolejowym, a węzłem komunikacyjnym w Zegrzu Południowym. Powstanie ono zarówno pod poszerzoną krajówką, jak i pod przylegającymi do niej drogami serwisowymi. Tego rodzaju korytarz będzie obiektem o wysokości około 4 metrów i o szerokości około 15 metrów. Z racji tych określonych w prawie gabarytów, z przejść dla dużych zwierząt często korzystają również i ludzie. Oprócz tego, pod DK nr 61 powstanie też kilka podziemnych przejść dla małych zwierząt takich jak m. in. lis, kuna, żaba, czy też jeż. Zrobione zostaną one w formie podziemnych owalnych przepustów.
Zdjęcia GDDKiA