Powiat. Rozbudowa DK nr 61 między Legionowem, a Zegrzem Południowym. Wykonawcy potrzebują albo więcej czasu, albo więcej pieniędzy

13.-Zbrojenie-skrzydel-WD-1-strona-prawa.-Km-29100-km-4000

Firmy poszerzające 4,5 kilometrowy odcinek drogi krajowej nr 61 (DK nr 61) pomiędzy Legionowem, a Zegrzem Południowym potrzebują albo więcej czasu, albo więcej pieniędzy, aby sfinalizować tę inwestycję. Ich roszczenia są obecnie rozpatrywane przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) w Warszawie.

Co słychać na budowie?

Trwa rozbudowa DK nr 61 na 4,5 kilometrowym odcinku z Legionowa do Zegrza Południowego. Inwestycję na zlecenie GDDKiA za blisko 195 mln zł wykonują firmy Torpol i Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów. – Realizowane są roboty ziemne takie jak wykopy, nasypy. Przebudowywana jest sieć wodociągowa. Trwają roboty na obiektach: wiadukcie drogowym i przejściu dla zwierząt małych – przekazała w środę, 12 czerwca 2024 r. informacje o zaawansowaniu prac przy realizacji tej inwestycji warszawska GDDKiA.

 

Roszczenia wykonawców

Kontrakt na przebudowę tego fragmentu DK nr 61 przewiduje, że przedsięwzięcie powinno zostać sfinalizowane do końca czerwca 2024 r. – Zakończenie wszystkich prac zgodnie z umową przewidywane jest w II kwartale 2024 r. W procedowaniu są roszczenia wykonawcy. Oczekuje on wydłużenia czasu na ukończenie lub dodatkowych środków finansowych. Termin może zostać przesunięty w sytuacji, gdy wykonawca uzasadni, że w czasie realizacji nastąpiły okoliczności, na które nie miał wpływu, a uniemożliwiły prowadzenie robót – informuje GDDKiA w Warszawie.

 

Zakres inwestycji

DK nr 61 na odcinku pomiędzy Legionowem, a Zegrzem Południowym jest poszerzana do drogi 4-pasmowej, a rondo istniejące w Zegrzu Południowym ma być całkowicie przebudowane. Rondo, na którym obecnie krzyżują się DK nr 61 z drogą wojewódzką nr 631 (DW nr 631) stanie się rondem turbinowym tj. takim, w którym dwa lub więcej pasów ruchu będą oddzielone od siebie wysepką lub rodzajem krawężnika. Co do zasady, na rondzie turbinowym nie ma możliwości zmiany pasa ruchu, a jeśli jest już taka możliwość, to jest ona ograniczona jedynie do wybranych fragmentów ronda. Co ważne, prowadząca z Legionowa do Serocka DK nr 61 zostanie poprowadzona wiaduktem, co oznacza, że nad rondem turbinowym w Zegrzu Południowym powstanie estakada. Dzięki tym rozwiązaniom powstanie bezkolizyjna relacja z Legionowa do Serocka.

Drogi serwisowe i ścieżki rowerowe

W ramach tej inwestycji, powstaną też pooddzielane ekranami akustycznymi równoległe do DK nr 61 drogi serwisowe, które w większości będą drogami dwukierunkowymi. Obok nich zbudowane zostaną chodniki i ścieżki rowerowe. Sama krajówka zostanie oświetlona na całej przebudowywanej długości. Pozostała infrastruktura drogowa zostanie oświetlona tylko w miejscach przejść dla pieszych i skrzyżowań.

 

Rondo i skrzyżowania

Na poszerzanym fragmencie DK nr 61 zbudowane zostaną też 2 skrzyżowania z sygnalizacją świetlną oraz z lewoskrętami i z prawoskrętami. Powstaną one na skrzyżowaniach z ulicami Nowodworską i Wczasową. W sąsiedztwie tego drugiego skrzyżowania powstanie dodatkowo 5-wlotowe rondo. Jego celem będzie lepsze skomunikowanie zaprojektowanego układu drogowego z drogami serwisowymi krajówki oraz z ulicami Wczasową i Kwiatową. Pomiędzy wskazanymi skrzyżowaniami, a dokładnie w połowie tego odcinka na DK nr 61 zbudowane zostaną oświetlone przejście dla pieszych i przejazd rowerowy.

 

Udogodnienia dla zwierząt

Oprócz rozwiązań drogowych dla kierowców, rowerzystów i pieszych, na DK nr 61 na odcinku z Legionowa do Zegrza Południowego powstaną też udogodnienia dla zwierząt. Pod poszerzoną krajówką powstanie kilka przeznaczonych dla nich przejść. Podziemne przejście dla dużych zwierząt takich jak jeleń, czy dzik zbudowane zostanie pomiędzy wiaduktem kolejowym, a węzłem komunikacyjnym w Zegrzu Południowym. Powstanie ono zarówno pod poszerzoną krajówką, jak i pod przylegającymi do niej drogami serwisowymi. Tego rodzaju korytarz będzie obiektem o wysokości około 4 metrów i o szerokości około 15 metrów. Z racji tych określonych w prawie gabarytów, z przejść dla dużych zwierząt często korzystają również i ludzie. Oprócz tego, pod DK nr 61 powstanie też kilka podziemnych przejść dla małych zwierząt takich jak m. in. lis, kuna, żaba, czy też jeż. Zrobione zostaną one w formie podziemnych owalnych przepustów.

Zdjęcia GDDKiA

Podziel się tą informacją ze znajomymi

Facebook
Google+

komentarze: 12

  1. Niech pisiory zapłacą z tych miliardów które nakradli.

  2. A tak poza tym to mamy:
    – nadal przejazd przez tory w ciągu DW631, który będzie skutkował korkowaniem ronda, a korek będzie się rozlewał na DK, czyli po staremu.
    – poszezoną DK z kolejnymi światłami i przejściem dla pieszych przez środek, na ktorym będą ginąć ludzie i cykliści
    – brak bezkolizyjnego zjazdu w Nowodworską
    – brak poszerzenia DW631 do dwóch jezdni

    Powiedzieć, że idioci to projektowali, to mało.

  3. Trzeba mieć wielkie szczęście,aby przejeżdżając trasą Zegrze-Legionowo zobaczyć pracowników i maszyny w trakcie wykonywania czynności budowlanych.

  4. Te przebudowy to jakiś żart. Standardy na ruch z lat 90-tych, bez żadnych perspektywicznych rozwiązań. Robią taką drugą Puławską, która za chwilę się zapcha. Tam powinien być węzeł zrobiony pod przyszłą rozbudowę DW631 do dwóch jezdni i łącznik – najlepiej ekspresowy – do S8 w Markach, a w drugą stronę pod obwodnicę Wieliszewa. Takich rzeczy powiat powinien pilnować, ale że poprzednie i obecne władze powiatu, to też nieśmieszny żart, to mamy syfne rozwiązania rodem sprzed 30 lat.

  5. Przy tym tempie prac to jeszcze 2 lata w optymistycznym wariancie .

  6. Obecnie najbardziej zakorkowany powiat w Polsce wizytowka Mazowsza.Brawo Panie Grabiec i spolka prosze zaprosic Pana Donalda nad Zalew i zaprezentowac jak zadbal Pan o infrastrukutre powiatu.

    • Wystarczy przejrzeć zestawienia statystyczne. Powiat Legionowski góruje chociażby pod względem bezrobocia na całym Mazowszu. Ale skądś przecież się to wzięło. Przez całe lata olewano rozwój samego Legionowa jak i całego powiatu

      • Podstawą rozwoju jest infrastruktura, szczególnie komunikacyjna. Jaką infrastrukturę mamy, to każdy widzi – układ drogowy z lat 70-tych, gdzie przez pół wieku nie powstała ŻADNA nowa droga powiatowa czy wojewódzka (obwodnicy Serocka i Jabłonny nie wliczam), a gminne to jakieś lokalne ogryzki bez znaczenia. Powiat – jako jedyny w aglomeracji – nie ma dostępu do tras szybkiego ruchu. Wszystkie obietnice kolejnych włodarzy były tylko kiełbasą wyborczą. A dziś efektem tego są monstrualne korki i chlubne miano powiatu z najgorszym dojazdem do Warszawy. Najgorsze jest jednak to, że nadal nic się nie robi w tym temacie, poza masowym wydawaniem kolejnych pozwoleń deweloperom na kolejne osiedla.

  7. Idioci projekt robili. Estakada w ciągu DK61 uniemożliwi zrobienie wiaduktu nad torami w ciągu DW. A na tunel za mokro jest. To powinno być skrzyżowanie bezkolizyjne z estakadą w ciągu DW NAD krajówką i nad torami, a krajówka normalnie w poziomie 0 + wjazdy/zjazdy na DW. A teraz to se można. To jest tragedia jak u nas się partaczy inwestycje. A powiat gdzie był? Pewnie spał. Albo kazał na zielono na planach malować.

  8. Nie no brawo malkontenci, pociąg przejeżdża raz na godzinę i to jest problem, korki będą jak na Modlińska i Śwatowida….

    • W Łajskach też, a korek się robi w szczycie na kilka km w obie strony – często nawet już z DK nie da rady skręcić. Także niemalkontencie postój sobie, a potem się wypowiadaj, bo widać, że pojęcia nie masz.

  9. Żeby było śmieszniej, to wiadukt ciągu DW631 nad torami, DK, zjazdami i rezerwą pod drugą jezdnię wyszedł by taniej niż estakada dla DK i rondo „turbinowe”. Tak się przewala kasę utrudniając jednocześnie ludziom życie i blokując możliwość rozbudowy w przyszłości. Ale rondo byndzie pod wiaduktem. Rondo, ludzie! Starostwo powinno natychmiast wstrzymać tę budowę i zarządać zmiany planów. Kosztami bezmózgowia obciążyć osoby zatwierdzające taki projekt. A media też by się tym mogły zainteresować.

Dodaj komentarz