Rondo turbinowe i estakada w Zegrzu Południowym, nowy mocniejszy wiadukt kolejowy w miejscu obecnego, przejście dla pieszych z sygnalizacją świetlną między ulicami Nowodworską i Wczasową, 5-wlotowe rondo na skrzyżowaniu krajówki oraz ulic Wczasowej i Kwiatowej, 2-kierunkowe drogi serwisowe, ekrany akustyczne i kilka przejść podziemnych dla zwierząt, w tym jedno dla tych dużych – to założenia związane z przebudową kolejnego odcinka drogi krajowej nr 61 (DK nr 61). Projektanci z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) podzielili się ostatnio swoimi pomysłami z mieszkańcami gminy Wieliszew podczas konsultacji społecznych oraz z legionowskimi radnymi podczas posiedzenia komisji rozwoju miasta.
Rozbudowa DK nr 61 na 4,5 kilometrowym odcinku z Legionowa do Zegrza Południowego jest obecnie w fazie projektowania. Na podstawie tych mogących jeszcze ulec zmianom opracowań, do października tego roku ma powstać szczegółowy projekt przedsięwzięcia. Jego wykonawcą jest konsorcjum 2 firm, którego liderem jest Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego. Wartość kontraktu opiewa na kwotę prawie 195 mln zł. Finalizacji tej inwestycji należy się spodziewać w połowie 2024r.
2-poziomowy węzeł komunikacyjny w Zegrzu Południowym
W czerwcu projektanci DK61 zorganizowali konsultacje społeczne dla wieliszewian oraz spotkali się z legionowskimi radnymi z komisji rozwoju miasta. Podczas rozmów zaprezentowano szczegóły projektu. W ramach rozbudowy „wieliszewskiego” odcinka DK nr 61 przewiduje się jej poszerzenie do drogi 4-pasmowej oraz całkowitą przebudowę ronda w Zegrzu Południowym. Rondo, na którym obecnie krzyżują się DK nr 61 z drogą wojewódzką nr 631 (DW nr 631) ma stać się rondem turbinowym tj. takim, w którym dwa lub więcej pasów ruchu będą oddzielone od siebie wysepką lub rodzajem krawężnika. Co ważne, prowadząca z Legionowa do Serocka DK nr 61 zostanie poprowadzona górą, co oznacza, że nad rondem turbinowym w Zegrzu powstanie estakada. Dzięki tym rozwiązaniom powstanie bezkolizyjna relacja z Legionowa do Serocka. Innym obiektem, który zmieni swój charakter będzie wiadukt kolejowy znajdujący się na tej trasie. Obecna konstrukcja zostanie rozebrana, a w jego miejscu powstanie wiadukt o zwiększonych parametrach technicznych. Będzie to obiekt 2-przęsłowy.
Przejście dla pieszych i 5-wlotowe rondo
W związku z przebudową DK nr 61, powstaną też pooddzielane ekranami akustycznymi równoległe drogi serwisowe, które w większości będą drogami dwukierunkowymi. Obok nich zbudowane zostaną chodniki i ścieżki rowerowe. Sama krajówka zostanie oświetlona na całej przebudowywanej długości. Pozostała infrastruktura drogowa zostanie oświetlona tylko w miejscach przejść dla pieszych i skrzyżowań. Na poszerzanym fragmencie DK nr 61 planowane są dwa skrzyżowania z sygnalizacją świetlną oraz z lewoskrętami i z prawoskrętami. Powstaną one na skrzyżowaniach z ulicami Nowodworską i Wczasową. W sąsiedztwie tego drugiego skrzyżowania powstanie dodatkowo 5-wlotowe rondo. Jego celem będzie lepsze skomunikowanie projektowanego układu drogowego z drogami serwisowymi krajówki oraz ulicami Wczasową i Kwiatową. Pomiędzy wskazanymi skrzyżowaniami, a dokładnie w połowie tego odcinka na DK nr 61 zbudowane zostaną oświetlone przejście dla pieszych i przejazd rowerowy.
Zamiast przejścia chcą kładkę pieszo-rowerową!
Oświetlona zebra w poziomie jezdni DK nr 61 nie podoba się mieszkańcom i samorządowcom z gminy Wieliszew. – Mieszkańcy, jak również wójt gminy nie zgadzają się na takie rozwiązanie. Wnioskują o zaprojektowanie i wykonanie kładki dla pieszych i rowerzystów z windami dla osób niepełnosprawnych. Taka kładka powinna być zdaniem docelowych użytkowników zlokalizowana w sąsiedztwie przystanków komunikacji zbiorowej – dowiadujemy się z informacji zamieszczonej na stronach internetowych Urzędu Gminy Wieliszew, tuż po konsultacjach społecznych przeprowadzonych tej sprawie (16 czerwca). – Zdaniem Inżynierów z biura projektowego, jak również przedstawicieli GDDKIA zaproponowane przejście dla pieszych z sygnalizacją świetlną będzie rozwiązaniem bezpiecznym i optymalnym kosztowo – czytamy następnie. Wśród innych wątpliwości pojawiają się także i te związane z rozmieszczeniem ekranów akustycznych na wysokości posesji, na których prowadzone są firmy. Ta ostatnia sprawa nie jest jeszcze przez decydentów przesądzona – jak zapewnili przedstawiciele GDDKiA, w tej kwestii wciąż trwają analizy, a ostateczna lokalizacja tych obiektów uzależniona zostanie od decyzji właściwej miejscowo Dyrekcji Ochrony Środowiska.
Przejścia podziemne dla małych i dużych zwierząt
Oprócz rozwiązań drogowych dla kierowców, rowerzystów i pieszych, na DK nr 61 na odcinku z Legionowa do Zegrza Południowego powstaną też udogodnienia dla zwierząt. Pod poszerzoną krajówką powstanie kilka przeznaczonych dla nich przejść. Podziemne przejście dla dużych zwierząt takich jak np. jeleń, czy dzik zbudowane zostanie pomiędzy wiaduktem kolejowym, a węzłem komunikacyjnym w Zegrzu Południowym. Powstanie ono zarówno pod poszerzoną krajówką, jak i pod przylegającymi do niej drogami serwisowymi. Tego rodzaju korytarz jest obiektem o wysokości około 4 metrów i o szerokości około 15 metrów. Z racji tych określonych w prawie gabarytów, z przejść dla dużych zwierząt często korzystają również i ludzie. Oprócz tego, pod DK nr 61 powstanie też kilka podziemnych przejść dla małych zwierząt takich jak m. in. lis, kuna, żaba, czy też jeż. Zrobione zostaną one w formie podziemnych owalnych przepustów.