Co dalej z realizacją kolei Zegrze-Przasnysz? Burmistrz Borkowski: Nie odpuszczamy i nie odpuścimy tego tematu

S4 Zegrze Południowe (2)

Stacja kolejowa w Zegrzu Południowym w gminie Nieporęt, fot. GP (archiwum)

W grudniu 2024 roku w siedzibie PKP PLK S.A. odbyło się spotkanie przedstawicieli państwowej spółki z samorządowcami dotyczące dalszych losów realizacji projektu budowy linii kolejowej Zegrze – Przasnysz. Jakie informacje zostały przekazane przez PKP PLK S.A. samorządowcom i czy planowana linia kolejowa Zegrze – Przasnysz będzie dalej realizowana?

 

 

Przypomnijmy, że PKP PLK S.A. ogłosiły pod koniec 2023 roku przetarg na wykonanie projektu linii kolejowej Zegrze – Przasnysz. Wartość zamówienia to około 50 mln zł. W października 2024 roku otwarto oferty, jakie wpłynęły na powyższe zadanie, jednak na tym sprawa się zatrzymała i w tym temacie zapadła głucha cisza.

 

 

Wiele osób, w tym lokalne samorządy zaangażowane w ten projekt oraz ich mieszkańcy zaczęli się obawiać, że z tego przedsięwzięcia jednak nic nie będzie, ponieważ PKP PLK i resort infrastruktury dokonują redukcji projektów kolejowych zgłoszonych przez poprzedni rząd w ramach Krajowego Programu Kolejowego “Kolej+” i kilka podobnych zadań w całym kraju względu na wysokie koszty już skreślono. Zachodziła obawa, że podobny los może spotkać planowaną kolej z Zegrza Południowego do Przasnysza.

Spotkanie w siedzibie PKP PLK S.A.

19 grudnia 2024 roku w siedzibie PKP PLK S.A. odbyło się spotkanie samorządowców zaangażowanych w realizację projektu linii kolejowej Zegrze – Przasnysz, określanego jako „Kolej Północnego Mazowsza”, w którym udział wziął również Burmistrz Miasta i Gminy Artur Borkowski. Należy przypomnieć, że serocki samorząd jest liderem powyższej planowanej inwestycji.

Jak informuje serocki ratusz spotkanie odbyło się na zaproszenie przedstawicieli spółki PKP PLK S.A. i miało na celu przedstawienie wstępnych wyników prowadzonych audytów projektowanych inwestycji kolejowych w Polsce, w tym projektu „Kolej Północnego Mazowsza”.

Przedstawiciele spółki PKP PLK S.A. przekazali informacje, że spółka jeszcze w styczniu zamierza przystąpić do rozmów z wykonawcami, którzy deklarowali zainteresowanie realizacją dokumentacji projektowej w otwartym postępowaniu przetargowym. Celem rozmów będzie jak najszybsze zawarcie umowy na realizację dokumentacji projektowej linii kolejowej, co oznacza tym samym wyczekiwany ze strony samorządów ruch w kierunku faktycznej realizacji projektu.

PKP PLK zwraca uwagę, że w trakcie prac projektowych spółka będzie wraz z wykonawcą analizować wszystkie wyzwania, które mogą towarzyszyć budowie trasy Zegrze – Przasnysz. Trzeba zaznaczyć w tym miejscu, że będzie to linia kolejowa budowana od podstaw, dlatego trzeba wyznaczyć nie tylko jej przebieg, lokalizację stacji i przystanków kolejowych, ale także spełnić szereg wymagań środowiskowych, technicznych, urbanistycznych i innych. Na pewno dużym wyzwaniem będzie wykup gruntów pod realizację tej ambitnej inwestycji.

– Nie odpuszczamy i nie odpuścimy tego tematu. Zapowiedzi PLK brzmią dobrze, ale wszyscy zdajemy sobie sprawę z ciężaru tego zadania. Obiecuję, że wspólnie ze zjednoczonymi wokół budowy Kolei Północnego Mazowsza samorządami dołożymy starań, aby poprowadzić ten proces do końca. – przekazał pod koniec grudnia 2024 roku w mediach społecznościowych Burmistrz Miasta i Gminy Serock Artur Borkowski.

Co ma powstać w ramach nowej linii kolejowej Zegrze Południowe – Przasnysz?

Kolej Północnego Mazowsza to inicjatywa 18 samorządów położonych wzdłuż trasy planowanej linii kolejowej, w tym Powiatu Legionowskiego i samorządu województwa mazowieckiego. Inwestycja realizowana jest w ramach rządowego programu Kolej Plus. Program według założeń ma przyczynić się do eliminowania wykluczenia komunikacyjnego poprzez zapewnienie lepszego dostępu do najbardziej ekologicznego środka transportu zbiorowego – kolei.

Projekt linii kolejowej Zegrze Południowe – Przasnysz przewiduje budowę ok. 73 km jednotorowej, zelektryfikowanej linii kolejowej o maksymalnej prędkości pociągów do 160 km/h, zapewniającej dostępność dla mieszkańców regionu za pośrednictwem 11 nowych stacji i przystanków, z których 3 znajdą się w granicach gminy Serock. Linia ma być przedłużeniem zrewitalizowanej linii kolejowej nr 28 i ma zagwarantować bezpośrednie połącznie kolejowe z Warszawą. Początkowo zakładano, że prace w terenie związane z budową linii kolejowej Zegrze – Przasnysz miały ruszyć w 2029 roku. W obecnej sytuacji, kiedy rozstrzygnięcie postępowania przetargowego i podpisanie umowy z wykonawcą dokumentacji projektowej przewidywano na I kwartał 2024 roku początek budowy może przesunąć się w czasie o rok lub nawet o dwa.