Straż miejska i gminna musi prosić o pozwolenie na mandat

straz-miejska

Straż Miejska w Legionowie, fot. zdjęcie podglądowe (archiwum GP)

Od 28 stycznia br. komendanci straży gminnych i miejskich muszą mieć upoważnienie wójta, burmistrza lub prezydenta do wystawiania mandatów karnych. Resort spraw wewnętrznych jeszcze pod koniec listopada 2013r. zmienił rozporządzenie w tej sprawie.

 

Upoważnienia do wystawiania mandatów będą wydawane na imienny wniosek komendantów. Dotychczas strażnicy gminni i miejscy do nakładania grzywien w drodze mandatów karnych upoważniani byli przez swoich przełożonych, czyli komendantów właściwych straży.

Ewidencja sprzętu służbowego strażników

27 stycznia br. wejdą też w życie inne wprowadzone przez szefa resortu spraw wewnętrznych zmiany. Mianowicie obejmą one zakres ewidencjonowania wyposażenia służbowego strażników. Według nowych zapisów, katalog rejestrowanego sprzętu służbowego w straży zwiększy się m. in. o siatki ubezwłasnowolniające. Zlikwidowany zostanie dotychczasowy podział na paralizatory wymagające i nie wymagające pozwolenia na broń. W ramach indeksu fotoradarów, wyszczególniony zaś zostanie rejestr urządzeń stacjonarnych, przenośnych i zapisujących przejazd na czerwonym świetle. Skutery w ewidencji wyposażenia służbowego strażników zastąpione zostaną motorowerami.

Działania strażników rejestrowane będą na starych zasadach

Według poprawionego rozporządzenia, komendant straży będzie przedstawiał raport o ilości etatów w swojej jednostce według stanu na koniec każdego roku. Bez zmian pozostanie ewidencja działań strażników. Nadal będą oni rejestrować ilości wykroczeń, przestępstw, pojazdów usuniętych z dróg, odnalezionych i unieruchomionych przez blokadę kół, osób doprowadzonych do izb wytrzeźwień i miejsc zamieszkania, ujętych i przekazanych policji, obiektów ochranianych oraz konwojowań na rzecz gminy.