Spółka kolejowa zarządzająca branżową infrastrukturą chce rozbudować linie wylotowe ze stolicy do układów 4-torowych. Zmiany mają objąć również Legionowo.
4 tory to konkret! Wybór tras niepewny?
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. (PKP PLK S.A.) ujawniły podstawowe założenia strategii rozwoju transportu kolejowego w obrębie aglomeracji warszawskiej. W oparciu o tę strategię oraz ujęte w niej inwestycje tworzony będzie Krajowy Program Kolejowy na kilka kolejnych lat, począwszy od najprawdopodobniej 2020r. Aktualny tego typu dokument, zobowiązujący kolejarzy do realizacji ujętych w nim przedsięwzięć obowiązuje do 2020r. i przewiduje realizację wielu ujętych w nim zadań do 2023r. Wpisanie tych nowych strategicznych propozycji w tym m. in. budowy 4-torowego układu kolejowego z Warszawy do Legionowa do kolejnego Krajowego Programu Kolejowego będzie się automatycznie łączyło z realizacją tej inwestycji. Zdaniem przedstawicieli PKP PLK S.A. rozbudowa linii wylotowych z Warszawskiego Węzła Komunikacyjnego do układów 4-torowych to konkret, który na pewno zostanie zrealizowany w latach kolejnych. Jedynymi jeszcze nie do końca przesądzonymi elementami tych inwestycji są ich dokładne lokalizacje. W tym wstępnym, strategicznym, – ale niezobowiązującym – planowaniu, kolejarze położyli nacisk, aby te 4-torowe układy kolejowe połączyły stolicę z Legionowem, Piasecznem, Otwockiem i Sulejówkiem. – Rozbudowa pozwoli na przejazd do kilkunastu pociągów więcej w godzinie oraz możliwość realizacji cyklicznego rozkładu jazdy pociągów pasażerskich – ocenia Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP PLK S.A. – Przewidywane jest zapewnienie odpowiedniej liczby stacji w celu sprawnego wyprzedzania pociągów towarowych przez szybsze pociągi pasażerskie. Układ linii ma zapewniać przejazd pociągów towarowych bez straty czasu ze względu na ograniczoną przepustowość. Liczba torów i ich wyposażenie będzie dostosowana do potrzeb obsługi bocznic, terminali ładunkowych, centrów logistycznych aglomeracji warszawskiej – dodaje po chwili.
Z Choszczówki do Nasielska po 2027r.
Master Plan kolejowy przewiduje, że do 2027r. oprócz szeregu inwestycji w samej stolicy, wykonane zostaną również układy 4-torowe na wybranych podwarszawskich trasach. Kolej planuje także budowę nowych linii kolejowych. Nowa infrastruktura ma powstać na trasach Warszawa Choszczówka – Nasielsk – Kątne, Warszawa Wschodnia – Zielonka, Warszawa Zachodnia – Centralny Port Komunikacyjny – Łódź. – Master Plan dla transportu kolejowego w aglomeracji warszawskiej wskazuje potrzebę budowy po 2027r. nowej linii średnicowej – jedynym z możliwych przebiegów jest Warszawa Wileńska/Warszawa Gdańska – Warszawa Główna/Warszawa Służewiec – ujawnia rzecznik prasowy PKP PLK S.A.
Kolejowe wytyczne strategiczne dla urbanistów
Propozycje inwestycji są zobowiązujące dla włodarzy gmin, na terenach których te zmiany są planowane. Chodzi tu zwłaszcza o przeznaczenie terenów przylegających do torów kolejowych w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego. Samorządowcy planując na tych obszarach konkretne przedsięwzięcia, muszą się liczyć z tym, że w niedalekiej przyszłości inwestycje te mogą sąsiadować z rozbudowaną infrastrukturą kolejową.