Wspólny Bilet Samorządowy to inicjatywa Związku Samorządowych Przewoźników Kolejowych, która doskonale wpisuje się w misję powstałego w czerwcu 2016 r. podmiotu zrzeszającego 11 spółek samorządowych. Jest nią m.in. wspólne działanie na rzecz poprawy jakości pasażerskich przewozów kolejowych w obrębie województw.
Bilety są dostępne w sprzedaży od 1 sierpnia br. Osoba, która zakupi Wspólny Bilet Samorządowy, jest uprawniona do nieograniczonej liczby przejazdów pociągami uruchamianymi przez takich przewoźników, jak: Koleje Mazowieckie, Warszawska Kolej Dojazdowa, Koleje Śląskie, Koleje Małopolskie, Arriva, Koleje Wielkopolskie, Koleje Dolnośląskie i Łódzka Kolej Aglomeracyjna. Oferta obejmuje również autobusy regionalne przewoźnika Arriva.
Marszałek Województwa Mazowieckiego Adam Struzik zwraca uwagę na dobry przykład, jaki spółki samorządowe dały innym przewoźnikom.
– Umiejętność zgodnej współpracy i prowadzenia otwartego dialogu to cecha niezwykle ważna i przynosząca realne korzyści – zauważa. – W samorządzie jej znaczenie jest kluczowe. Jak widać, również nasze spółki posiadły tę umiejętność, dzięki czemu udało im się wypracować wspólny bilet. Cieszę się z tego sukcesu z kilku powodów. Po pierwsze – pasażerowie zyskali wygodną i tanią ofertę, a po drugie – liczę, że to dobry początek dalszej konstruktywnej współpracy samorządowych spółek kolejowych – podkreśla.
Bilet kosztuje 38 złotych i jest ważny przez całą dobę w pociągach przewoźników samorządowych
i autobusach Arriva. Obecnie można na jego podstawie podróżować na 62 liniach, obsługujących ponad 950 stacji na terenie 12 województw. Wspólny Bilet Samorządowy to pierwszy krok w stronę zacieśnienia współpracy między przewoźnikami, ale też stworzenia wygodnej i atrakcyjnej cenowo oferty dla pasażerów.
– Wspólny Bilet Samorządowy to pierwsze wspólne przedsięwzięcie Związku Samorządowych Przewoźników Kolejowych. Projektowi temu przyświeca idea integracji przewoźników świadczących usługi w różnych regionach naszego kraju. To także krok w kierunku pasażerów wyjeżdżających poza granice regionów. Potrzeba podróży z jednym biletem nie jest jednak niczym nowym. Już od pewnego czasu jest ona sygnalizowana przez media, ale przede wszystkim przez najważniejszych odbiorców, czyli podróżnych. I my, w ramach Związku, postanowiliśmy dać podróżnym taką ofertę – mówi Dariusz Grajda, prezes Związku Samorządowych Przewoźników Kolejowych.
Koleje samorządowe to niekwestionowany lider wśród przewoźników kolejowych. W ubiegłym roku przewiozły ponad 133 miliony pasażerów, co stanowiło 46 proc. liczby wszystkich podróżujących pociągami w Polsce. Na drugim miejscu znalazły się Przewozy Regionalne (obecnie Polregio) z wynikiem 27 proc., a na trzecim PKP Intercity – 13 proc.
– Koleje Mazowieckie to przewoźnik, który od lat realizuje pionierskie projekty. Tym razem włączyły się
we wspólny projekt wielu spółek zrzeszonych w jeden podmiot działający dla dobra pasażerów w całym kraju. Świadczymy usługi przewozowe w samym centrum kraju, na styku sześciu województw. Linie kolejowe obsługiwane przez Koleje Mazowieckie w wielu punktach stykają się z liniami, po których poruszają się pociągi innych przewoźników regionalnych, np. Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, Kolei Wielkopolskich czy Arrivy. Za 38 złotych możemy pojechać np. do Łodzi, z przesiadką w Skierniewicach do pociągu Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, a następnie wrócić do Warszawy. To bardzo atrakcyjna oferta – mówi Robert Stępień, prezes zarządu Kolei Mazowieckich.
Wspólny Bilet Samorządowy to pierwszy krok w stronę zacieśnienia współpracy między przewoźnikami, ale też stworzenia wygodnej i atrakcyjnej cenowo oferty dla pasażerów.
– Wspólny Bilet Samorządowy to pierwsza ryczałtowa oferta przewoźników regionalnych obowiązująca nie tylko w weekendy, ale też w tygodniu. Biletu na zasadzie „płacę określoną kwotę i jeżdżę, ile chcę” w dni tygodnia jeszcze nie było. Póki co oferta ta, z uwagi na małą liczbę punktów styku, jest dość ograniczona terytorialnie, ale pozwala np. przejechać z Siedlec do skansenu w Wolsztynie za 38 zł, co jest ceną bardzo atrakcyjną. Oferta nie jest przeznaczona dla każdego – naszym celem jest klient, który chce tanio zwiedzić i poznać nasz kraj, zbytnio mu się nie spieszy, nie obawia się przesiadek. Popularność tego biletu będzie rosła wraz z rozwojem sieci połączeń kolei samorządowych, jednakże naszym celem nie jest konkurowanie z Intercity w przewozach dalekobieżnych – mówi Piotr Rachwalski, prezes zarządu Kolei Dolnośląskich.
– Współpraca i łączenie potencjału wielu przewoźników to możliwość coraz lepszej odpowiedzi na potrzeby
i oczekiwania pasażerów – Wspólny Bilet to właśnie pierwsza taka inicjatywa Związku. Już teraz, kupując ten bilet, można podróżować wszystkimi regionalnymi pociągami i autobusami Arrivy oraz korzystać z oferty innych przewoźników samorządowych aż przez 24 godziny. Konkurencyjna cena, mobilne kanały sprzedaży, możliwość podróży koleją i autobusami na jednym bilecie – to wszystko ma ułatwić i zachęcić do korzystania ze wspólnej komunikacji. Ta oferta to początek drogi i wspólnej pracy, która ma na celu przede wszystkim oferowanie pasażerom coraz lepszych, bardziej kompleksowych i nowoczesnych rozwiązań oraz promocję transportu publicznego – podkreśla Piotr Halupczok, prezes zarządu Arrivy.
– Zdecydowaliśmy się wprowadzić w nasze oferty to, co do tej pory udało się wspólnie wypracować. Mogliśmy jeszcze długo debatować i odwlekać wprowadzenie biletu, ale nie chcieliśmy. Teraz będziemy czytać komentarze w Internecie, wsłuchiwać się w głosy naszych pasażerów, analizować wszystkie informacje, które do nas będą docierać. Jest to dopiero pierwsza wersja naszego biletu, będziemy starać się ją rozbudowywać – mówi Wojciech Dinges, prezes zarządu Kolei Śląskich
Jedenaście kolejowych spółek samorządowych – przewoźników pasażerskich: Koleje Mazowieckie, Koleje Dolnośląskie, Koleje Śląskie, Koleje Wielkopolskie, Łódzka Kolej Aglomeracyjna, SKPL Cargo, ARRIVA Polska, ARRIVA RP, Koleje Małopolskie, Warszawska Kolej Dojazdowa oraz Szybka Kolej Miejska – zrzeszonych w ZSPK obsługuje dziś ponad 4800 kilometrów linii kolejowych, zatrudniając 6265 pracowników. Liczba wykorzystywanego taboru, wliczając człony elektrycznych zespołów trakcyjnych, wynosi dziś 1473 wagony oraz 43 lokomotywy i stanowi bardzo poważny i stale rosnący udział na polskim rynku kolejowym.
Celem statutowym ZSPK jest m.in. skuteczne i solidarne działanie na rzecz rozwoju transportu kolejowego, kształtowanie dobrych praktyk związanych z zatrudnieniem w branży kolejowej, działanie na rzecz poprawy oferty dla pasażerów, reprezentowanie i popieranie działań na rzecz członków i reprezentowanie ich interesów, podejmowanie działań zmierzających do podnoszenia poziomu wykształcenia, kwalifikacji i wiedzy o kolejach.