Nowa ustawa o publicznym transporcie zbiorowym nakłada na samorządy nowe zadania. Linie komunikacyjne, które przechodzą przez więcej niź jedną gminę, mają być organizowane przez władze powiatu i województwa. Jakie perspektywy w związku z tymi zmianami czekają powiat legionowski?
W związku ze zmienioną w grudniu 2010 roku ustawą o zbiorowym transporcie publicznym na samorządy województwa i powiatu nałoźono nowe obowiązki. Prawo, które weszło w źycie w marcu ubiegłego roku nakłada na nie obowiązek stworzenia koncepcji, zorganizowania połączeń komunikacyjnych a takźe póżniejsze ich administrowanie. 24 pażdziernika (GP4, 356) napisaliśmy o planowanym przywróceniu ruchu kolejowego do Zegrza Południowego. Jak się okazuje to tylko fragment wielkiego opracowania, które na zlecenie Starostwa Powiatowego w Legionowie przygotował Instytut Rozwoju i Promocji Kolei.
„Świat kończy się na Legionowie”
IRiPK do ostatecznej analizy wybrał trzy połączenia kolejowe. Kaźde z nich ma w przyszłości usprawnić połączenia komunikacyjne wewnątrz powiatu a takźe, w oparciu o istniejącą juź sieć komunikacyjną, zoptymalizować połączenia z Warszawą. – Istotne jest wybranie linii, która pozwoli w przyszłości na stworzenie oferty o relatywnie wysokiej częstotliwości i regularnym charakterze kursowania. Docelowy model powiązań powinien jako jeden z punktów krańcowych lub tranzytowych uwzględniać stację Legionowo – mówi Marek Chmurski z IRiPK, pod którego redakcją powstało opracowanie. Oznacza to ni mniej ni więcej, źe nie ma uzasadnienia do tworzenia połączeń kolejowych wyłącznie wewnątrzpowiatowych, których trasa nie przebiegałaby przez Legionowo. Szczegółowej analizie zostały poddane trzy linie: Wieliszew Os. 600-lecia – Legionowo, Zegrze Południowe – Legionowo, Nieporęt – Legionowo.
Wieliszew bocznicą
Najmniej realna wydaje się wizja przywrócenia ruchu kolejowego po bocznicy kolejowej MPWiK, którą do Wodociągu Północnego, dowoźono kiedyś środki niezbędne do uzdatniania wody. Oźywienie tej linii nie pociągnęło by za sobą wielu kosztów, jednak jej tworzenie wydaje się nieuzasadnione z powodu usytuowania przystanku końcowego w znacznej odległości od duźych skupisk ludności. Dla jednego osiedla – do tego oddalonego dość znacznie od centrum miejscowości –duźo łatwiej i taniej utworzyć siatkę połączeń autobusowych dowoźących do duźej stacji kolejowej. Gmina Wieliszew bardzo mocno współpracuje z ZTM i takie rozwiązanie juź wprowadziło. Od przeszło roku w gminie funkcjonuje dowozowa linia L-9.
Nieporęt bez infrastruktury
Bardziej optymistyczne są wizje dla Nieporętu. Według autorów opracowania aby doprowadzić tam ruch kolejowy niezbędne będzie poniesienie kosztów związanych ze stworzeniem stacji końcowej dla szynobusu. Aktualnie, w związku z przepisami PKP PLK, nie ma moźliwości aby na stacji w Nieporęcie pociągi zawracały. Szansą moźe być wykorzystanie rampy wojskowej w Beniaminowie i utworzenie w jej pobliźu posterunku ruchu. Pod uwagę brana była opcja przedłuźenia jazdy pociągu aź do Radzymina, ale takie rozwiązanie generowałaby tylko niepotrzebnie koszty i uniemoźliwiłoby kursowanie składów z częstotliwością minimum jeden raz na godzinę. Szacowany, roczny koszt utworzenia połączenia to 2 400 000 zł przy załoźeniu kończenia jazdy w Nieporęcie i około 3 100 000 zł przy zawracaniu w Beniaminowie. Czy budźet gminy Nieporęt, Starostwa i ewentualnie gminy Wieliszew byłby w stanie pomieścić takie obciąźenie? Na pewno nie w aktualnej sytuacji gospodarczej.
Zegrze po dogadaniu się z Fermatą
W raporcie, najkorzystniej wypada wariant przywrócenia linii kolejowej do Zegrza Południowego. Po pierwsze dzięki jej uruchomieniu udałoby się skomunikować gminy Wieliszew i Nieporęt. Przed szansą stanie gmina Serock, która ze względu na swoje połoźenie do tej pory nie była w stanie sfinansować połączeń realizowanych przez ZTM. Mieszkańcy całej gminy a takźe Pułtuska czy połoźonych pomiędzy Serockiem a Pułtuskiem wsi mogli by być dowoźeni do stacji przesiadkowej w Zegrzu Południowym. Takie zjawisko zostało wykazane w badaniach potoków pasaźerów występujących w powiecie legionowskim. Funkcję, którą w przyszłości mogłaby pełnić stacja w Zegrzu spełniają stacje w Michałowie Reginowie i Legionowie. Przewidywany koszt funkcjonowania linii to ok. 2 mln zł, ale składać się na nią mogłoby więcej samorządów niź w przypadku opcji wieliszewskiej czy nieporęckiej.
Jakie nakłady?
We wszystkich proponowanych przez IRiPK rozwiązaniach niezbędne będzie poniesienie duźych kosztów renowacji infrastruktury. Uruchomienie połączeń do Wieliszewa oznacza konieczność zmiany statusu bocznicy MPWiK na linię kolejową. Przez to niezbędne będzie powołanie do jej zarządzania spółki celowej lub przejęcie tych obowiązków przez sam samorząd. Ponadto trzeba by było przebudować urządzenia systemu obsługi ruchu, wymienić podkłady kolejowe od stacji Legionowo Piaski do Michałowa Reginowa, rozbudować peron w Michałowie Reginowie i wybudować kolejnych przystanków (proponowane są lokalizacje w Łajskach i 3 w Wieliszewie). Linia nieporęcka to albo przebudowa nasypów kolejowych na długości 600 metrów (z uwagi na połoźenie linii kolejowej Legionowo – Tłuszcz) lub odbudowa stacji w Beniaminowie. Druga moźliwość, tańsza, wymusi m.in. wybudowanie toru o długości 600 metrów, budowę nowoczesnej infrastruktury kolejowej (sygnalizatory, elektryczne napędy zwrotnicowe). Na wszystkie te działania niezbędna byłaby zgoda PKP PLK, poniewaź prace budowlane byłby prowadzone na działającej linii. Aby wznowić ruch kolejowy do Zegrza konieczne byłoby odzyskanie terenów, które aktualnie zajmuje spółka Fermata, odbudowa 300 metrów torowiska i gruntowna rewitalizacja stacji kolejowej wraz z parkingiem. Szacowany koszt takiej inwestycji to ok. 8 mln złotych. Pomimo źe koszt ogromny, to z uwagi na duźe znaczenie regionalne mógłby uzyskać dofinansowanie z Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego. Starosta Jan Grabiec na spotkaniu z radnymi Rady Powiatu juź zadeklarował, źe samodzielnie takiego kosztu nie byłby w stanie pokryć.
Czym do kolejki?
Z punktu widzenia pasaźera tak samo istotny jak samo połączenie kolejowe jest dojazd do pociągu. Legionowo, jeźeli pozyska finansowanie zewnętrze, wkrótce wybuduje dworzec a wraz z nim ogromny parking i pętlę autobusową. Aby transport kolejowy zadziałał sprawnie konieczna będzie rozbudowa parkingów wokół stacji na Piaskach, Michałowie Reginowie i wspomniana rewitalizacja w Zegrzu Południowym. Szczęśliwie w kaźdej z tych lokalizacji istnieje na to realna szansa a nakłady finansowe konieczne do poniesienia, przy tak zintegrowanym planowaniu, przy tak duźym oddziaływaniu na rozwój powiatu, nie powinny być barierą nie do pokonania dla naszych samorządowców. Kiedy zatem komfortowe, szybkie i niezawodne połączenia kolejowe zrewolucjonizują poranne i popołudniowe godziny szczytu mieszkańcom powiatu? Zgodnie z zapewnieniami Starosty to perspektywa 2-3 lat.
K. Grodek