Budowa 4-torowego układu kolejowego z Warszawy do Legionowa, dodatkowego toru kolejowego z Legionowa do Wieliszewa oraz nowej linii kolejowej z Choszczówki przez m. in. Legionowo i Wieliszew do Nasielska
– takie inwestycje na terenie powiatu legionowskiego chce w najbliższej przyszłości zrealizować spółka kolejowa zarządzająca branżową infrastrukturą. Trwa właśnie przetarg na studium wykonalności budowy nowych torów w aglomeracji warszawskiej. Dokument ten będzie podstawą do uszczegółowienia powyższych przedsięwzięć, ale dopiero po 2022r.
Lepiej i szybciej
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. (PKP PLK) ogłosiły przetarg na studium wykonalności budowy nowych torów w aglomeracji warszawskiej. Firma, która go wygra, fachowo przeanalizuje możliwości zwiększenia przepustowości na trasie kolejowej z Warszawy Wschodniej do Nasielska, określi liczbę niezbędnych inwestycji, ich koszty oraz daty realizacji. Oferty można składać do końca lutego. – PKP PLK konsekwentnie realizują zapisy Kolejowego Masterplanu dla Warszawy. Dążymy do stworzenia czterotorowych tras wyjazdowych ze stolicy, co pozwoli zwiększyć przepustowość linii. Mieszkańcy podwarszawskich miejscowości i powiatów zyskają lepsze połączenia kolejowe w codziennych podróżach do pracy czy szkoły – informuje Ireneusz Merchel, prezes zarządu spółki PKP PLK.
Dodatkowe tory kolejowe w powiecie legionowskim
I tak w ramach powyższego studium wykonalności, PKP PLK chcą dołożyć 2 dodatkowe zelektryfikowane tory aglomeracyjne na liczącym około 20 kilometrów odcinku od stacji Warszawa Wschodnia do stacji Legionowo. – Planowana jest rozbudowa do układu sześciu torów na odcinku Warszawa Wschodnia – Warszawa Praga oraz czterech torów na odcinku Warszawa Praga – Legionowo – wyjaśnia Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy spółki PKP PLK. Oprócz tego, wykonawca tego projektu ma przeanalizować zasadność dołożenia po jednym dodatkowym torze na odcinkach z Legionowa do Wieliszewa oraz ze stacji Legionowo do stacji Legionowo Piaski. Podobnej ocenie poddana również zostanie opcja dotycząca budowy nowej pary torów kolejowych z Warszawy Pragi do Warszawy Gdańskiej. Ta ostatnia inwestycja ma się zaś łączyć z budową nowego mostu na Wiśle.
Kolejowa obwodnica Nowego Dworu Mazowieckiego przez Legionowo i Wieliszew
Innym ciekawym, ale wdrożonym również dopiero po 2022r. rozwiązaniem jest budowa nowej linii kolejowej na liczącej przeszło 70 kilometrów trasie z Warszawy Wschodniej do miejscowości Kątne/Świercze w gminie Nasielsk. Pociągi jeżdżące tą trasą mogłyby rozwijać prędkość do 250 kilometrów na godzinę. Omijałyby one Nowy Dwór Mazowiecki i zatrzymywałyby się na stacjach znajdujących się w m. in. Choszczówce, Legionowie, czy w Wieliszewie. – Takie rozwiązanie wpłynęłoby na krótszy czas podróży pociągami dalekobieżnymi kursującymi m .in. do Trójmiasta, czy Olsztyna – przekonuje rzecznik prasowy spółki kolejowej. Zasadność, koszty i terminy realizacji tego ostatniego zadania również znajdą się we wspomnianym studium wykonalności.