Próbny sprawdzian szóstoklasistów

520442f97969b.jpg

Czy szkoła przystąpi do próbnego sprawdzianu szóstoklasistów, to decyzja dyrektorów szkoły. To doskonałe narzędzie do porównania jak szkoła wypada na tle innych placówek oświatowych. Jak legionowskie podstawówki wypadają w skali ogólnopolskiej?

Tylko dla dyrektorów

Wydawnictwo Pedagogiczne OPERON oraz „Gazeta Wyborcza” juź po raz czwarty zorganizowały Próbny Sprawdzian Szóstoklasisty, w którym 13 stycznia 2011 roku wzięło udział 70% uczniów z całej Polski. Pierwszy egzamin miał miejsce  4 marca 2009. Wyniki styczniowego Próbnego Sprawdzianu Szóstoklasisty z OPERONEM i Gazetą Wyborczą są juź na stronie internetowej wydawnictwa. Tylko dla dyrektorów szkół biorących udział w sprawdzianie dostępna jest prezentacja indywidualnych wyników szkoły oraz prezentacja ogólnopolska.

Tylko próba

Próbny egzamin ma przygotować ucznia psychicznie i oswoić z arkuszami, które wcale nie są łatwe. Trzeba je poznać, by na prawdziwym egzaminie uniknąć technicznych pomyłek, które mogą wpłynąć na obniźenie końcowego wyniku. Jest to istotne, bowiem wyniki, czyli liczba punktów określa szanse ucznia na przyjęcie do dobrego gimnazjum. Szkoły rekrutują swoich uczniów według punktacji, w której liczą się wyniki na świadectwie ze szkoły podstawowej, liczba punktów uzyskanych w teście kompetencji przeprowadzonym w klasie szóstej oraz dodatkowe osiągnięcia w konkursach na szczeblu powiatowym, wojewódzkim, ogólnopolskim i międzynarodowym. Wszystkie punkty zliczane są podczas obrad komisji rekrutacyjnych. Suma decyduje o kwalifikacji ucznia do nauki w pierwszej klasie gimnazjum.

Jak im poszło?

W sprawdzianie wzięło udział 215 083 uczniów z całej Polski. Średni wynik, jaki otrzymali na tym sprawdzianie to 26,8 pkt na 40 moźliwych. – Uczniowie najlepiej radzą sobie z czytaniem, najgorzej natomiast jest z ich umiejętnością napisania własnego tekstu – mówi Agnieszka Piątek z biura prasowego wydawnictwa. Najwyźszą średnią uzyskali szóstoklasiści z województw małopolskiego, mazowieckiego i podkarpackiego. Wyniki uczniów z dysleksją i bez dysleksji są porównywalne, nieznacznie wyźszą średnią uzyskali uczniowie bez dysleksji. Na stronie wydawnictwa moźna zobaczyć prezentacje wyników wg podziału na województwa z uwzględnieniem czytania, pisania, rozumowania, korzystania z informacji oraz wykorzystania wiedzy w praktyce. Powiat Legionowski w porównaniu do średniej krajowej uzyskał bardzo dobry wynik – 28,74 pkt.

iw