Skrzyżowanie dróg krajowej Warszawskiej nr 61 (DK61) z powiatową Zegrzyńską nr 1802W (DP1802W) w Borowej Górze, przy skręcie na Dębe ma zostać oświetlone.
Koszty tego oświetlenia chce pokryć gmina Serock, pod warunkiem rozdzielenia opłat na rzecz stołecznej Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) obwodów oświetlenia ulicznego i sygnalizacji świetlnej oraz montażu oddzielnych liczników wraz z zegarem astronomicznym. – Trwają rozmowy z UG Serock dotyczące przekazania tego oświetlenia – potwierdziła Małgorzata Tarnowska, rzecznik prasowy GDDKiA.
UMiG Serock przyznaje, że zazwyczaj nie chce pokrywać kosztów oświetlenia dróg krajowych, bo jej na to nie stać. Jednak w przypadku skrzyżowania DK 61 z DP 1802W w Borowej Górze, tak jak obecnie w stosunku do odcinka DK 61 od mostu do skrzyżowania z ul. Juzistek w Zegrzu, zdecydowany jest je pokryć. – Z informacji, udzielonej przez GDDKiA jednemu z mieszkańców gminy, wynika, że GDDKiA podjęła działania w celu rozdzielenia obwodów oświetlenia i sygnalizacji. Termin włączenia oświetlenia uzależniony jest teraz tylko i wyłącznie od GDDKiA – 7 listopada wyjaśnił naszemu tygodnikowi Referat Inwestycji UMiG Serock.
Światła wyłączono z powodów finansowych
Skręt na Dębe na DK 61 jest bardzo niebezpieczny. Z powodu ograniczonej widoczności, zwłaszcza w sezonie jesienno-zimowym, łatwo tu o różne kolizje drogowe. W 2008r. w ramach przebudowy tego skrzyżowania, GDDKiA wybudowała oświetlenie. Obecnie jednak ono nie działa. GDDKiA wyłączyła je bez żadnego porozumienia z gminą Serock, najprawdopodobniej z powodów finansowych. – Zgodnie z prawem energetycznym, utrzymanie i finansowanie oświetlenia dróg należy do zadań własnych gminy – tłumaczyła Małgorzata Tarnowska ze stołecznej GDDKiA.
Policja potwierdza częste kolizje drogowe?
Gmina Serock już dwukrotnie prosiła GDDKiA o przekazanie oświetlenia tego odcinka DK 61, właśnie pod warunkiem rozdzielenia kosztów obwodów oświetlenia i sygnalizacji. Na pismo gminy z lutego 2012r. GDDKiA w ogóle nie odpowiedziała. Podobna prośba z września br. wciąż czeka na informację zwrotną. – Ostatnie wystąpienie zostało poparte pismem Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Powiatowej Policji (WRD KPP) w L-wie, z którego wynika, że brak oświetlenia na skrzyżowaniu jest powodem występowania w tym miejscu częstych kolizji drogowych – wyjaśnia Wydział Inwestycji z UMiG Serock.
Czekają na kolizję?
Tymczasem GDDKiA już 18 października br. poinformowała nasz tygodnik o rozmowach prowadzonych z gminą Serock, dotyczących przekazania jej kosztów oświetlenia tego odcinka DK 61. Wyjaśniała zarazem, że znaki drogowe i światła zastosowane w tym miejscu zapewniają odpowiedni poziom bezpieczeństwa dla drogi tej klasy. – Z informacji pozyskanych z policji, w ciągu ostatnich 2 lat w tym rejonie nie zdarzył się żaden wypadek – zaprzeczyła rzeczniczka prasowa stołecznej GDDKiA.