Podatek śmieciowy w Serocku

52045c0c8e695.jpg

W przededniu wcielenia w życie przepisów, przez które gmina stanie się właścicielem odpadów komunalnych, radni wraz z burmistrzem Sylwestrem Sokolnickim zaczynają ustalać częstotliwości odbierania odpadów i wielkości pojemników, z jakich będą w przyszłości korzystać mieszkańcy.

Wszystkie te ustalenia są o tyle istotne, że będą rodzić określone konsekwencje finansowe. Podczas ostatniej sesji radni nie uzgodnili ostatecznej wersji funkcjonowania systemu śmieciowego. Żeby wyjaśnić niezgodności stanowisk, zorganizowano połączone obrady wszystkich gminnych komisji. Natomiast gminni urzędnicy mieli przygotować się do rozmowy, zapoznać się ze stanowiskiem odbiorców odpadów i ocenić jaka częstotliwość odbioru śmieci byłaby najkorzystniejsza dla mieszkańców gminy, to bowiem wywoływało najwięcej emocji wśród radnych.

System od lipca
System ma działać od lipca przyszłego roku. Burmistrz Sokolnicki wstępnie zaproponował, że odpady komunalne będą obierane dwa razy na tydzień. Dodatkowo, tak jak do tej pory, dwa razy do roku miały by być odbierane odpady wielkogabarytowe i biodegradowalne. Bez zmian pozostałby system odbioru odpadu segregowanych, które zabierane są raz w miesiącu. Ponadto w dwóch punktach, w Nasielsku i w Zakładzie Gospodarki Komunalnej w Serocku będą przyjmowane wszystkie inne odpady takie jak farby, chemikalia, baterie.

Co 2 czy co 3 tygodnie?
Rafał Tyka, Justyna Matuszewska i Grażyna Woźnicka podczas sesji sugerowali, że warto zastanowić się nas zmniejszeniem częstotliwości odbioru śmieci do cyklu co trzytygodniowego. Wynikało to z obawy, że opłaty byłyby za wysokie dla mieszkańca gminy oraz z tego, co może spowodować mniejszy efekt ekologiczny tzn. mniej osób będzie chciało segregować odpady. Burmistrz zapewnił jednak, że segregacja będzie opłacalna, ponieważ dla osób, które nie będą segregować odpady opłata za wywóz będzie zdecydowanie wyższa. Radni zwrócili również uwagę, że tylko niektóre gospodarstwa mają możliwość przetrzymywania dłużej odpadów, stąd decyzja, by ustalić jedną wersję dla każdego mieszkańca gminy jest bardzo trudna.

3000 ton z Gminy Serock
Według wstępnej analizy wśród 2970 umów, jakie zawarli właściciele nieruchomości na terenie gminy dominuje odbiór co 2 tygodnie. Burmistrz sugerował, że ze względów higienicznych można przemyśleć również wariant, kiedy w okresie letnim jest odbiór co 2 tygodnie, a w pozostałych miesiącach co 3 tygodnie. Punktem wyjścia do ustalenia zasad funkcjonowania zbiórki odpadów jest ilość śmieci wyprodukowana w ciągu roku przez mieszkańców Gminy Serock. W 2007 roku w gminie wyprodukowano 8 tys. ton śmieci, były to jednak czasy ustawienia przez gminę kontenerów. Ich niekontrolowana dostępność powodowała, że stanowiły dobre miejsce zrzutu dla deweloperów i przejezdnych. Po wprowadzeniu segregacji odpadów, z roku na rok zwiększała się ilość segregowanych śmieci, by ostatnio osiągnąć wielkość 500 ton rocznie. Do wyceny usługi firm odbierających odpady zostanie użyta uśredniona wartość ilości odpadów produkowanych przez gminę Serock i wyniesie ona 3 tys. ton.

120 czy 240 litrów – ile za wywóz?
Burmistrz twierdził, że podczas rozmów z przewoźnikami, zwrócili oni uwagę na sposób realizacji tej usługi. Wszędzie tam gdzie odbierają śmieci 1 raz na miesiąc, są one ubite a kosze obstawione workami. Stąd samochód odbiorczy szybko się zapełnia i konieczne są ponowne kursy. Z kolei, jeśli pojemniki są większe niż 120 litrów, do obsługi zatrudniać trzeba dodatkowych pracowników. Ustalono, że częstotliwość wywozu śmieci będzie miała wpływ na ostateczną cenę dla mieszkańca, jednak niedominującą. Burmistrz obiecał radnej Grażynie Woźnickiej, że jeśli przetarg spowoduje, że kwota miesięcznej opłaty za wywóz śmieci od jednej osoby przekroczy 10 zł za miesiąc, będzie unieważniał przetarg. Stanisław Krzyczkowski wyraził opinię, że narzucanie sztywnych cen podatku śmieciowego, spowoduje protesty, bowiem każdy do tej pory mógł wybrać sobie odbiorcę i częstotliwość odbioru odpadów.

W oczekiwaniu na sesję
Ostatecznie na wspólnej komisji pozytywnie zaopiniowano 3 uchwały śmieciowe. Przygotowane projekty dotyczą ustalenia ilości odbieranych odpadów w zależności od ilości osób zamieszkujących posesję np. 120 litrów na 4 osoby co 2 tygodnie, czy zasady panujące w zabudowie jedno i wielorodzinnej. Ostatecznie projekty uchwał, mają być uchwalone 16 października, podczas następnej sesji Rady Gminy. UMiG w Serocku nie udostępnił nam zaakceptowanych projektów uchwał, jednak jak udało nam się ustalić z niewiadomych przyczyn już wycofane zostały dwa projekty uchwały. Szczegóły tych decyzji poznamy dopiero 16 października podczas sesji Rady Miejskiej w Serocku. Szczegółową informację na ten temat opublikujemy w najbliższym wydaniu naszego tygodnika.

Iwona Wymazał