Serock. Bliżej do budowy połączenia kolejowego do Serocka. Wniosek przeszedł do drugiego etapu programu Kolej Plus

tory-kolejowe

Budowa linii kolejowej Zegrze – Przasnysz zakwalifikowała się do drugiego etapu programu Kolej Plus. Wniosek pozytywnie przeszedł ocenę formalną, teraz samorządy stojące za wnioskami będą opracowywały wstępne studia planistyczno-prognostyczne projektów. 

Do drugiego etapu Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej + do 2028 roku zakwalifikowano 79 z blisko 100 projektów. Jednym z nich jest połącznie Zegrze Przasnysz.

Jak ma wyglądać ta linia kolejowa?

Kolej Północnego Mazowsza na trasie Zegrze-Przasnysz zakłada budowę 70 km torów, kilku stacji kolejowych oraz mostu na Narwi w Zegrzu. Na trasie linii znajdą się takie miasta jak: Serock, Pułtusk, Maków Mazowiecki i Przasnysz.

 

Koszt inwestycji planowany jest na 1,5 mld złotych. Na spotkaniu w Serocku ustalono, że samorządy dołożą do tej inwestycji 225 mln złotych. Pozostałe środki mają pochodzić z programu Kolej+, którego celem ma być stworzenie infrastruktury kolejowej pomiędzy miejscowościami skupiającymi powyżej 10 tys. mieszkańców, a nie posiadających dostępu do połączeń pasażerskich z miastami wojewódzkimi lub takich, które posiadają dostęp do kolei, ale istniejące połączenia wymagają usprawnienia.

– Efekty naboru wniosków i ich ocena w pierwszym etapie programu Kolei Plus pokazują, jak ważna jest dzisiaj kolej dla polskich samorządów. Przez wiele lat likwidowano w Polsce połączenia kolejowe. Ten czas się definitywnie skończył przed pięcioma laty. Dzięki działaniom rządu Prawa i Sprawiedliwości do takich stacji jak np. Radzyń Podlaski, Lubartów, Lubin, Darłowo i Medyka po latach zawitały pociągi. Przywracamy kolejne połączenia, zwiększa się liczba stacji, na których zatrzymują się pociągi. Wszystko to pokazuje, że działając wspólnie możemy zwalczyć wykluczenie komunikacyjne w polskich regionach – powiedział wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.

Co dalej?

W drugim etapie samorządy będą miały 12 miesięcy na opracowanie wstępnego studium planistyczno-prognostycznego. Aby wypracować jednolity standard koncepcji, wnioskodawcy będą pracowali na udostępnionych przez PLK dokumentach przetargowych dla inwestycji punktowych lub liniowych. Ponadto samorządy pozyskają niezbędne dokumenty, opinie oraz wnioski z konsultacji społecznych. Istotne będzie także przedłożenie dokumentu potwierdzającego zabezpieczenie finansowania minimum 15 proc. wartości inwestycji oraz deklaracji właściwego organizatora przewozów odnośnie uruchomienia i finansowania przewozów min. 4 pary pociągów przez 5 lat.

– Zaangażowanie samorządów pokazuje, jak ważny społecznie jest Programu Kolej Plus. Po ocenie formalnej i kontaktach z wnioskodawcami PKP Polskie Linie Kolejowe przygotowały listę 79 projektów, które spełniają wymagania formalne. Kolejnym etapem będzie  opracowanie wstępnych studiów planistyczno-prognostycznych, by konsekwentnie zmierzać do realizacji zadań, które ograniczą wykluczenie komunikacyjne i poprawią dostęp mieszkańców do kolei – mówi Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP PLK SA.

Na koniec projekty będą podlegały ocenie wielokryterialnej, której wynikiem będzie utworzenie listy rankingowej projektów i kwalifikacja ich do realizacji w Programie Kolej Plus, którego realizację zaplanowano do 2028 roku.

Program jest wart 6,6 mld zł, w tym 5,6 mld zł stanowią środki budżetu państwa i ok. 1 mld środki jednostek samorządu terytorialnego.