Azbest to materiał, który był przez wiele lat używany w polskim budownictwie. Po latach okazało się jednak, że materiał ten jest bardzo szkodliwy dla zdrowia ludzkiego. Usuwanie go regulują odpowiednie przepisy prawa. Obecnie na terenie gminy Serock prowadzone są już kolejny rok prace z bezpiecznym usuwaniem azbestu z posesji mieszkańców. Serocki ratusz pozyskał dofinansowanie z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie na realizację tego zadania. Gdzie należy się zgłosić, aby uzyskać pomoc urzędu w bezpłatnym usunięciu tego niebezpiecznego materiału?
Azbest był przez wiele lat używany w polskim budownictwie. Dopiero w połowie lat osiemdziesiątych badania potwierdziły jego szkodliwe działanie na zdrowie. Włókna azbestu dostają się do ludzkiego organizmu wraz z powietrzem, a ich wdychanie może doprowadzić do pylicy azbestowej, międzybłoniaka opłucnej czy raka płuc. Od 1998 roku obowiązuje zakaz produkcji płyt azbestowo-cementowych w budownictwie.
To, w jaki sposób elementy z azbestem powinny być usuwane, składowane i transportowane, określa dokładnie Rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z 2 kwietnia 2004 roku. Usuwanie takich materiałów poprzedzone jest szeregiem wytycznych, które powinien zrealizować podmiot, który będzie takie prace nadzorował. Usuwaniem elementów z azbestem mogą zajmować się tylko specjalistyczne firmy wyposażone w odpowiedni sprzęt i zatrudniające przeszkolonych pod tym kątem pracowników. Właściciel lub najemca terenu, na którym będzie przeprowadzane usuwanie takich materiałów budowlanych, ma obowiązek zgłoszenia tego faktu terenowemu organowi nadzoru budowlanego.
Bezpłatne usuwanie azbestu na terenie gminy Serock
Jak informuje serocki ratusz kolejny już rok z rzędu mieszkańcy gminy mają możliwość bezpłatnie zutylizować wyroby zawierające azbest, które znajdują się na posesjach. Urząd Miasta i Gminy Serock przekazał, że 22 maja 2023 roku podpisał z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie umowę dotacji na dofinansowanie realizacji zadania pn. „Usuwanie i unieszkodliwianie wyrobów zawierających azbest z terenu miasta i gminy Serock w 2023 r.”. Zgodnie z umową Fundusz udzieli gminie dotacji w wysokości 33.768,00 zł, przy czym kwota dotacji nie przekroczy 40,00% kosztu kwalifikowanego brutto zadania, określonego na kwotę 84.420,00 zł. Zakończenie realizacji zadania ustalono do dnia 29 września 2023 roku. W ramach zawartej umowy planowane jest usunięcie i unieszkodliwienie ok. 174 Mg wyrobów zawierających azbest znajdujących się na 57 nieruchomościach.
Mieszkańcy gminy Serock, którzy są zainteresowani bezpłatnym unieszkodliwieniem azbestu w 2024 roku już teraz mogą składać odpowiednie wnioski. Druki formularzy dostępne są w Urzędzie Miasta i Gminy w Serocku (Biuro Obsługi Mieszkańca – stanowisko nr 4) lub na stronie internetowej www.serock.pl w zakładce dbamy o środowisko – zadania – odbiór azbestu. Więcej informacji w tej sprawie można uzyskać pod nr tel. 22 782-88-39 i 22 782-88-53.