GDDKiA podała harmonogram remontu mostu w Wierzbicy. Wiemy już, kiedy most będzie całkowicie nieprzejezdny, kiedy obowiązywać będzie ruch wahadłowy oraz poznaliśmy przyczynę, dla której ta stosunkowo niedawno wybudowana przeprawa poddana ma zostać tak generalnej naprawie.
Całkowite zamknięcie mostu dla ruchu kołowego ma nastąpić 4 listopada. Od 26 listopada uruchomiony ma zostać ruch wahadłowy, który prowadzony ma być do 6 grudnia. W tym czasie przejazd sterowany będzie sygnalizacją świetlną, a w godzinach szczytu również ręcznie. Ruch pieszy będzie wstrzymywany tylko w nocy lub w weekendy na czas podnoszenia przęsła.
Zakończenie wszystkich prac planowane jest przed świętami Bożego Narodzenia. Należy się jednak liczyć z tym, że powyższy harmonogram uzależniony jest od warunków atmosferycznych. Z początkiem nadchodzącego tygodnia (21-23 października) przy drogach dojazdowych do mostu ma pojawić się oznakowanie z propozycją objazdu nieczynnej przeprawy.
Objazd mostu
Wykonawca zaleca objazd przez Pułtusk:
– dla samochodów osobowych: z DK62 – drogą powiatową przez: Wielęcin – Zatory – Gładczyn Szlachecki – DW 618 – do Pułtuska i dalej DK61 do Serocka
– dla samochodów ciężarowych: DK62 w kierunku Wyszkowa, dalej DW 618 do Pułtuska i dalej DK61 do Serocka
Komunikacja zastępcza
Na czas trwania utrudnień uruchomiona zostanie komunikacja zastępcza (więcej TUTAJ), a po obu stronach mostu powstaną tymczasowe miejsca parkingowe. Zapewniona zostanie normalna praca służb dbających o porządek i bezpieczeństwo. Rozwiązaniem dla transportu dzieci do szkół jest dowożenie ich autobusami do mostu i dalej pod opieką przeprowadzanie pieszo na drugą stroną rzeki, gdzie będzie czekał na nie drugi autobus.
Co stało się z mostem?
GDDKiA informuje, że ekspertyzy wykonane w styczniu i kwietniu wykazały, że uszkodzone zostało podparcie środkowego przęsła mostu. Sam stan techniczny części obiektu określono jako przedawaryjny. – Opóźnienie podjęcia decyzji wiązałoby się z pogłębianiem uszkodzeń elementów konstrukcyjnych obiektu, co mogłoby spowodować zagrożenie dla bezpieczeństwa uczestników ruchu. Brak podjęcia działań naprawczych może skutkować szczególnie w okresie zimowym natychmiastowym wykluczeniem ruchu pojazdów i pieszych na obiekcie do chwili naprawy – informuje GDDKiA.
Remont mostu przeprowadzi FREYSSINET POLSKA Sp. z o.o., z którą zarządca drogi podpisał umowę w sierpniu. Ustalono, że wykonawca ma 4 miesiące od daty podpisania umowy na wykonanie wszystkich robót. Koszt wszystkich prac opiewa na ok. 1,7 mln zł.
Na czym będą polegać prace?
W ramach prac remontowych naprawione zostaną:
– przęsła Gerbera w przegubach (naprawa skorodowanego betonu i wymiana łożysk)
– pomost i jego wyposażenie
– podpory i przyczółki wraz wymianą łożysk
– nawierzchnia chodników
Aby móc wykonać zamierzone prace niezbędne jest podniesienie pomostu za pomocą podnośników hydraulicznych na ok. 0.7 – 1.0 metra. Dopiero wówczas będzie możliwość wymiany 8 łożysk oraz naprawy konstrukcji betonowej. To właśnie na czas podnoszenia mostu całkowicie wstrzymany zostanie ruch kołowy, a także w nocy lub weekendy zamknięta zostanie przeprawa dla pieszych.