Na początku lutego br. serocki ratusz ogłosił przetarg na wykonanie planu ogólnego Miasta i Gminy Serock. Pod koniec ubiegłego miesiąca serocki magistrat poinformował, że nie wpłynęła żadna oferta w prowadzonym przetargu. Oznacza to, że ratusz będzie musiał ogłosić nowy przetarg. Według aktualnych przepisów plan ma powstać do końca roku, ale trwają rozmowy by przeciągnąć ten termin do czerwca przyszłego roku.
4 lutego br. Urząd Miasta i Gminy Serock ogłosił przetarg na wykonanie planu ogólnego Miasta i Gminy Serock. Wszystkie zainteresowane sporządzeniem odpowiedniego dokumentu podmioty mogły składać swoje oferty do 21 lutego br. Okazało się jednak, że niestety żadna oferta nie wpłynęła na sporządzenie planu ogólnego. Oznacza to, że serocki magistrat będzie musiał w najbliższym czasie ogłosić kolejny przetarg w tej sprawie.
Jak mogliśmy przeczytać w udostępnionej dokumentacji przetargowej celem powyższego zadania było sporządzenie planu ogólnego dla Miasta i Gminy Serock, który miał zostać wykonany zgodnie z treścią uchwały nr 59/VIII/2024 Rady Miejskiej w Serocku z dnia 25 września 2024 r. w sprawie przystąpienia do sporządzenia planu ogólnego Miasta i Gminy Serock oraz zgodnie z przepisami z zakresu planowania i zagospodarowania przestrzennego.
Plan ogólny dla Miasta i Gminy Serock
Jak informował w listopadzie 2024 roku serocki ratusz, Plan ogólny zastąpi obowiązujące studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego. Część treści zawartych w studium zostanie zawarta w planie ogólnym gminy, a część w strategii. W planie ogólnym określone zostaną strefy planistyczne oraz gminne standardy urbanistyczne. Dodatkowo istnieje możliwość określenia obszarów uzupełnienia zabudowy i obszarów zabudowy śródmiejskiej. Gminne standardy urbanistyczne zawierać będą gminny katalog stref planistycznych. Jednocześnie mogą obejmować gminne standardy dostępności infrastruktury społecznej (więcej pisaliśmy TUTAJ).
Po wejściu w życie planu ogólnego, nowo uchwalane miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego będą musiały być zgodne z ustaleniami planu ogólnego, gdyż będzie stanowił akt prawa miejscowego. Nie ma jednak obowiązku dostosowywania istniejących miejscowych planów do planu ogólnego. Taki obowiązek zaistnieje tylko w przypadku chęci ich zmiany.
Nowelizacja ustawy o planowaniu przestrzennym
Ustawę o planowaniu przestrzennym polski parlament znowelizował latem 2023 r. Zmiany przewidują zastąpienie dotychczasowego ogólnego studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin i miast, planem ogólnym. Dokument ten ma zawierać wyłącznie podstawowe ustalenia, które mają być bazą dla uchwalania szczegółowych mpzp oraz do wydawania decyzji o warunkach zabudowy. Co ważne, nowe ogólne mpzp gmin i miast mają być sporządzane wyłącznie w wersji elektronicznej. Innym udogodnieniem ma być skrócenie okresu konsultacji tych projektowanych przez samorządy przepisów przestrzennych z różnego rodzaju organizacjami, w tym m. in. z organami ochrony środowiska.
Podsumowując nowe przepisy wprowadzają do planu ogólnego obowiązkowe gminne standardy urbanistyczne oraz fakultatywne gminne standardy dostępności infrastruktury społecznej. Pierwsze z wymienionych mają określać m.in. maksymalną intensywność zabudowy, wysokość budynków i udział powierzchni zabudowy. Drugie będą dotyczyć dostępności do szkół podstawowych, przystanków transportu zbiorowego, aptek, placówek pocztowych, posterunków policji, straży pożarnej czy też obszarów zieleni publicznej. Zgodnie z obowiązującymi przepisami samorządy mają sporządzić plany ogólne najpóźniej do końca grudnia 2025 roku. Ministerstwo Rozwoju i Technologii planuje jednak wydłużyć ten termin do 30 czerwca 2026 roku. Pełny projekt ustawy o zmianie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz niektórych innych ustaw zostanie prawdopodobnie zaprezentowany do końca pierwszego kwartału tego roku.
W przeciwieństwie do studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego plan ogólny będzie miał rangę aktu prawa miejscowego i będzie wiążący dla wszystkich mieszkańców na obszarze danej gminy. Oznacza to, że zarówno plany miejscowe jak i decyzje dotyczące warunków zabudowy, czyli tzw. „wuzetki”, będą musiały być zgodne z planem ogólnym gminy.