Wczoraj do naszej redakcji Urząd Gminy Wieliszew przesłał materiał opisujący jak planowana inwestycja PKP PLK może wpłynąć na środowisko naturalne na terenie Gminy Wieliszew. Publikujemy materiał w całości, razem z załącznikami graficznymi.
PKP PLK wybrało dwa rozwiązania naruszające cenne przyrodniczo tereny wiodące przez gminę Wieliszew. Na oba warianty (nr 4 i 6) nie zgadzają się mieszkańcy i włodarze gminy Wieliszew.
W wybranych przez PKP wariantach, infrastruktura kolejowa nie tylko spowoduje wysiedlenie kilku tysięcy ludzi. Zniszczy bezpowrotnie 15 tysięcy kilometrów kwadratowych lasów i łąk, negatywnie wpływając na populację dzikich zwierząt, w tym gatunków chronionych. Mimo argumentów przedstawionych przez Gminę – poprowadzenia szybkiej kolei w istniejącej infrastrukturze korytarza nr 7 (przez Nowy Dwór Mazowiecki) PKP podtrzymuje swoje stanowisko stworzenia nowej linii bez względu na ogromne zniszczenia przyrodnicze w Kałuszynie, Krubinie, Skrzeszewie, Olszewnicy Starej oraz w obszarze Kępy Kikolskiej.
Dlatego też gmina Wieliszew na początku marca zorganizuje konsultacje dla mieszkańców i osób, dla których ochrona ważnych obszarów naturalnych jest wartością.
Komentarz Wójta Gminy Wieliszew Pawła Kownackiego:
Przed Wami 15 km2 nieskażonych łąk i bagien. Unikalny teren wiodący przez naturę i wodę, odizolowany od ludzkiej ingerencji, obszar wielkości niejednego miasta. Takie miejsce znajduje się w sąsiedztwie Warszawy wzdłuż dolnej Narwi w Gminie Wieliszew. Miejsce występowania nie tylko łosi, saren, jeleni, wilków (naprawdę), czapli siwej, bobrów, ale też samego dostojnego bielika.
Ten wyjątkowy obszar, na którym od lat trwają starania o utworzenia rezerwatu czapli siwej, ma stać się jednak miejscem jednej z ważnych (podobno) inwestycji kolejowych. PKP prowadzi konsultacje w zakresie zrealizowania nowego korytarza na trasie Warszawa – Olsztyn – Gdańsk, żeby przyspieszyć podróż pociągami typu Pendolino. PKP zamierza skierować linię kolejową właśnie przez te cenny przyrodniczo obszar. W uzasadnieniu inwestycji poza zwiększeniem liczby pociągów mówi się o dosłownie kilkuminutowym przyspieszeniu tej podróży.
Dlatego zachęcam wszystkich do udziału w konsultacjach, w których chcemy wykazać, że bezpowrotne straty przyrodnicze oraz zniszczone miejscowości na trasie tego źle rozumianego rozwoju są nieadekwatne do korzyści. Zaś korzyść w postaci przepustowości i większej liczby pociągów można przecież uzyskać przebudowując istniejący szlak przez Nowy Dwór Mazowiecki.
Pragnę podkreślić, że w 2012 roku to właśnie PKP wskazało korytarz istniejącej linii kolejowej za najbardziej korzystny i właściwy z punktu widzenia rozwoju kolei i zrównoważonego rozwoju obszarów cennych przyrodniczo. A dotychczasową rezerwę terenu w Gminie Wieliszew przekazano na realizację dróg.
Forsowanie inwestycji mającej zniszczyć tereny cenne przyrodniczo musi budzić wielki opór nie tylko mieszkańców gminy Wieliszew, ale także mieszkańców Warszawy, Mazowsza i całego kraju.
Gmina Wieliszew zawsze wspierała strategiczne inwestycje dla kraju. W tym konkretnym przypadku nie możemy się jednak zgodzić na rozwiązanie niszczące przyrodę oraz życie tysięcy Rodzin, szczególnie że istnieje rozwiązanie, które jest korzystne dla obu stron – Inwestora (PKP PLK) oraz Mieszkańców i otaczającej ich przyrody. Jest to wybór linii nr 7.
Kolorem różowym zaznaczony został ślad istniejącej linii kolejowej wiodącej przez Nowy Dwór Mazowiecki – wariant 7. Nowe korytarze, czyli kolor niebieski (wariant 4) i zielony wariant (6).
Obrazy prezentujące przybliżone położenie infrastruktury na terenach zielonych Gminy Wieliszew dla wariantu nr 4
Obrazy prezentujące przybliżone położenie infrastruktury na terenach zielonych Gminy Wieliszew dla wariantu nr 6