Gmina Wieliszew zgłasza potrzebę budowy tunelu w Michałowie-Reginowie. Trwa planowanie innych inwestycji

20210617_081602

Tunel albo wiadukt zamiast przejazdu kolejowego w Michałowie-Reginowie, ronda na skrzyżowaniach ulic Słonecznej i Modlińskiej oraz Przedpełskiego i Modlińskiej w Wieliszewie, nowe chodniki od Komornicy do ulicy Sosnowej w Poddębiu i od Olszewnicy Nowej do Krubina oraz przełożenie tych istniejących w Olszewnicy Nowej i w Łajskach, ograniczenie prędkości na ulicy Nowodworskiej w Skrzeszewie i w Kałuszynie, ścieżka rowerowa od Poniatowa do Dębego, przejście dla pieszych przy szkole w Skrzeszewie, barierki na łuku w Kałuszynie oraz światła na Suwalnej w Łajskach – to inwestycje na drogach wojewódzkich w gminie Wieliszew, o których realizacji rozmawiano na spotkaniu z szefostwem Mazowieckiego Zarządu Dróg Wojewódzkich (MZDW) w Warszawie.

W zeszły wtorek tj. 8 czerwca wieliszewski wójt, Paweł Kownacki wraz z radną wojewódzką Anną Brzezińską odbyli spotkanie z Tomaszem Dąbrowskim, wicedyrektorem MZDW w Warszawie. Instytucję odpowiedzialną za stan dróg wojewódzkich w m. in. gminie Wieliszew próbowano zainteresować problemami drogowymi w gminie i inwestycjami, które miałyby je rozwiązać. Zgłoszono potrzebę realizacji przynajmniej 11 przedsięwzięć drogowych. Wśród nich znalazły się tunel albo wiadukt zamiast przejazdu kolejowego w Michałowie-Reginowie, ronda na skrzyżowaniach ulic Słonecznej i Modlińskiej oraz Przedpełskiego i Modlińskiej w Wieliszewie, nowe chodniki od Komornicy do ulicy Sosnowej w Poddębiu i od Olszewnicy Nowej do Krubina oraz przełożenie tych istniejących w Olszewnicy Nowej i w Łajskach, ograniczenie prędkości na ulicy Nowodworskiej w Skrzeszewie i w Kałuszynie, ścieżka rowerowa od Poniatowa do Dębego, przejście dla pieszych przy szkole w Skrzeszewie, barierki na łuku w Kałuszynie oraz światła na Suwalnej w Łajskach.

 

Konkluzje

Część tematów już się dzieje, kolejne sukcesywnie będziemy wdrażali – zakomunikował w zeszłym tygodniu na Facebooku wójt Paweł Kownacki. Zapytaliśmy go, które z ww. inwestycji są najpilniejsze z punktu widzenia gminy Wieliszew oraz które z nich mają największe szanse na rychłą realizację.

Na początek chodniki

-Inwestycje realizowane na drogach wojewódzkich wymagają, jak każda inwestycja, długotrwałych uzgodnień i prac projektowych oraz zabezpieczenia środków finansowych. Szanse na najszybszą realizację ma budowa ciągu pieszo-rowerowego na odcinku od Krubina do Olszewnicy Nowej, który jest w fazie koncepcyjno- projektowej. Prace projektowe, które już się zaczęły, wierzymy, że zakończą się w 2022r, a jest to ogromny krok w przód dla tej inwestycji. Jeszcze w tym roku zarządca drogi będzie poprawiał nawierzchnię chodników w Łajskach i Olszewnicy Nowej wzdłuż drogi wojewódzkiej. Wnioskowaliśmy o poprawę organizacji ruchu w miejscach gdzie mieszkańcy, sołtysi i radni zgłaszają do nas takie potrzeby tj. w Olszewnicy Nowej koło domu spotkań, Kałuszynie i Komornicy. Te drobniejsze sprawy, które nie wymagają zaangażowania dużych środków i wielomiesięcznych prac projektowych, chcielibyśmy, aby były zrealizowane w tym roku – informuje wójt Paweł Kownacki. – Nie mamy deklaracji, co do terminów realizacji poszczególnych działań – podkreśla po chwili.

 

Wójt gm. Wieliszew Paweł Kownacki, radna wojewódzka Anna Brzezińska i wicedyrektor MZDW w Warszawie, Tomasz Dąbrowski, fot. Wójt gm. Wieliszew Paweł Kownacki Facebook

Inwestycje do pilnej realizacji

Niewątpliwie, kwestią wymagającą natychmiastowych działań jest rejon skrzyżowania ulicy Szkolnej i ulicy Nowodworskiej w Skrzeszewie. Znajduje się tam przejście dla pieszych, którym każdego dnia przemieszczają się do i ze szkoły uczniowie, rodzice z dziećmi do przedszkola, osoby zmierzające do ośrodka zdrowia, czy apteki. W rejonie tego skrzyżowania jest bardzo niebezpiecznie. Podobnie na odcinku ulicy Nowodworskiej przebiegającym przez Kałuszyn i Skrzeszew. Mimo istniejących nakazów ograniczających prędkość, nie wszyscy kierowcy tego przestrzegają. Gmina od wielu lat stara się, aby na skrzyżowaniu powstała sygnalizacja, bądź inne urządzenia poprawiające bezpieczeństwo pieszych. Złożony został wniosek do Marszałka Województwa w ramach tzw. Budżetu Obywatelskiego Mazowsza. Z tego też względu podczas spotkania z dyrekcją MZDW kwestia skrzyżowania w Skrzeszewie i zmiany organizacji ruchu była omawiana. Odbyła się wizja skrzyżowania, która pokazała, że kierowcy nagminnie przekraczają prędkość i stanowią poważne zagrożenie. Ważna inwestycja realizowana wspólnie z MZDW to budowa ciągu pieszo-rowerowego w ciągu ulicy Nowodworskiej od Krubina do Olszewnicy Nowej. Jest to jedyny odcinek, gdzie nie ma chodnika, a jednocześnie ruch samochodowy jest bardzo duży. Gmina rozpoczęła już prace projektowe, na co radni gminy Wieliszew wyrazili zgodę i przeznaczyli na ten cel stosowne środki finansowe. Prace projektowe powinny się zakończyć w 2022r. Równie istotną inwestycją, o którą zabiegamy od lat, jest budowa ronda w miejscu obecnego skrzyżowania ulicy Modlińskiej z ulicą Słoneczną, Polną i Popiełuszki w Wieliszewie. Chcielibyśmy, aby samorząd województwa zabezpieczył środki na ten cel i rozpoczął prace projektowe – zauważa wójt Paweł Kownacki.

Korki na przejeździe nierzadko mają kilkaset metrów i sięgają aż za Dom Ogrodnika (fot. GP/kg)

Tunel albo wiadukt na przejeździe kolejowym w Michałowie-Reginowie

Drogę wojewódzką w Michałowie Reginowie przecinają tory kolejowe, co powoduje duże utrudnienia dla kierowców, którzy muszą stać w oczekiwaniu na otwarcie rogatek. Podjęte zostały działania i rozmowy z PKP, aby problem przejezdności na przejeździe w Michałowie usprawnić. Są to działania doraźne, ponieważ jest to droga wojewódzka. Podczas spotkania problem został przedstawiony dyrekcji MZDW. Rozwiązania docelowe dla usprawnienia przejazdu to tunel kolejowy albo wiadukt. Jaki wariant mógłby zostać zrealizowany pokażą analizy i badania, które przed podjęciem decyzji będą musiały być wykonane. I taki był cel spotkania – przedstawienie problemu, z którym mieszkańcy mierzą się każdego dnia. Sprawa jest nie tylko w rękach MZDW. Kolejnym krokiem będą musiały być rozmowy z zarządcą trakcji kolejowej i wypracowanie porozumienia, zapewne wielostronnego – między PKP, MZDW, gminą Wieliszew i może powiatem legionowskim. Dopiero takie porozumienie pozwoli na podejmowanie dalszych działań i „szukanie” środków finansowych – ocenia potrzebę realizacji tej inwestycji wieliszewski włodarz.