Powiat. Rozbudowa linii kolejowej do Nasielska. Eksperci negatywnie oceniają przedstawione przez kolejarzy warianty trasy

KOLOBRZEG, WEST POMERANIAN / POLAND - 2018: Express train waiting for passengers at platform at the railway station

Wojciech Wrzesień - stock.adobe.com

Eksperci negatywnie oceniają utorowanie linii szybkiej kolei do Nasielska w wariantach czwartym i szóstym. Obie trasy mocno ingerują w tereny cenne przyrodniczo znajdujące się na terenie gminy Wieliszew. Kierując się zasadą zgodnie z którą najkorzystniejszą propozycją jest ta, która generuje jak najniższe koszty podnoszą, że utorowanie tej trasy w starym śladzie tj. w wariancie siódmym byłoby wyborem optymalnym.

Na łamach wydawanego przez Urząd Gminy (UG) Wieliszew informatora pt. Gazeta Wieliszewska głos w sprawie proponowanych przebiegów szybkiej kolei do Nasielska zabrali eksperci – prof. dr hab. Ryszard Chróst, biolog-ekolog z Uniwersytetu Warszawskiego (UW), profesor Ryszard Rymsza oraz Łukasz Kozub, doktor nauk biologicznych, absolwent Międzywydziałowych Studiów Ochrony Środowiska na UW i zarazem przewodniczący Zarządu Centrum Ochrony Mokradeł. Wszyscy zgodnie ocenili, że utorowanie tej trasy w wariancie czwartym i szóstym jest inwestycją, która zniszczy cenne przyrodniczo tereny znajdujące się na terenie gminy Wieliszew.

 

Kolej zniszczy przyrodę! – oceniają eksperci

O szkodliwości ingerencji tego przedsięwzięcia w wieliszewskie tereny cenne przyrodniczo wypowiedzieli się profesor Ryszard Chróst oraz doktor Łukasz Kozub. – Oba warianty korytarzy linii kolejowych 4 i 6 przebiegają przez zagrożony podtopieniami obszar Niziny Krubińskiej i wraz ze starorzeczem doliny Narwi wchodzą w skład Warszawskiego Obszaru Chronionego Krajobrazu (WOCK), który obejmuje tereny chronione ze względu na wyróżniający się krajobraz o zróżnicowanych ekosystemach (wodnych, podmokłych, leśnych), niezwykle wartościowych ze względu na potencjał turystyczno-wypoczynkowy aglomeracji warszawskiej. WOCK pełni bardzo ważną funkcję korytarza ekologicznego łączącego obszary o szczególnym znaczeniu i wartości przyrodniczej oraz ekologicznej na terenie gminy Wieliszew, m. in. starorzecze Narwi, Łęgi Wieliszewskie, Forty Modlińskie, zasiedlane przez wiele chronionych gatunków roślin i zwierząt. Projektowane warianty 4 i 6 przebiegu korytarzy kolejowych są niezgodne z obecnie obowiązującym rozporządzeniem Komisji i Parlamentu Unii Europejskiej, przyjętym 22 czerwca 2022 r. w sprawie ochrony, odnowy i użytkowania terenów przyrodniczych – ocenił pierwszy z ww. ekspertów. Drugi ekspert powielił opinię, że obie te trasy mocno ingerują w tereny cenne przyrodniczo WOCK, zwłaszcza zaś w dolinę Narwi i jej otoczenie. – Tuż za miejscowością Łajski korytarz nr 4 przecina kompleks leśny leśnictwa Poniatów, nadleśnictwa Jabłonna. W obrębie tego kompleksu znajdują się dobrze wykształcone płaty dąbrów świetlistych (priorytetowe siedlisko przyrodnicze *91l0 chronione w ramach dyrektywy siedliskowej), których płat przylegający do proponowanego przebiegu linii jest proponowany do objęcia ochroną w formie proponowanego rezerwatu przyrody „Dąbrowa Poniatowska” oraz grądy (siedlisko przyrodnicze 9170 chronione w ramach dyrektywy siedliskowej). W ekosystemach tych licznie spotykane są rzadkie i chronione gatunki roślin m. in. turówka leśna, naparstnica zwyczajna i podkolan biały. Korytarz wariantu nr 6 wkracza w obszary cenne przyrodniczo za miejscowością Krubin. Fragmenty podmokłych łąk (także na torfie) i niewielkich eutroficznych zbiorników wodnych (3150) znajdują się na skraju doliny Narwi w pobliżu tej miejscowości. Następnie, wariant ten mija w niewielkiej odległości Jezioro Góra, jedno z największych starorzeczy w regionie – uzasadnił następnie swoją opinię w tej sprawie.

 

Inwestycja generuje nieproporcjonalne koszty – dodają

Natomiast profesor Ryszard Rymsza na łamach Gazety Wieliszewskiej odniósł się do kosztów – nie tylko tych ekologicznych – generowanych przez to przedsięwzięcie kolejowe. Ocenił je jako niewspółmiernie wysokie według założeń przyświecających realizacji tej inwestycji. – Przyjęcie przebiegu korytarza linii kolejowej powinno być oparte o analizę kosztów i korzyści realizacji poszczególnych wariantów, a przede wszystkim kosztów budowy oraz utrzymania nowo wybudowanej infrastruktury kolejowej i towarzyszącej infrastruktury drogowej. Można przyjąć, że najmniejsze koszty będą związane z realizacją linii kolejowej w korytarzu 7. (po „starym śladzie”), w którym zakłada się dobudowę dwóch torów do już istniejących dwóch torów linii kolejowej nr 9. W tym wariancie koszty dodatkowe są przede wszystkim związane z przebudową już istniejących obiektów infrastrukturalnych m. in. wiaduktów nad linią kolejową. Natomiast, co najważniejsze, realizacja tego wariantu praktycznie nie tworzy dodatkowych kosztów środowiskowych. W pozostałych wariantach są generowane duże koszty: degradacji obszarów cennych przyrodniczo, społeczne (m. in. wysiedlenia mieszkańców) oraz budowy dodatkowej infrastruktury drogowej. Zgodnie z art. 239 ust. 2 ustawy Prawo Zamówień Publicznych najkorzystniejszą jest ta oferta, której koszt realizacji jest najniższy. Tak więc, bez wielokryterialnej analizy kosztów (uwzględniającej aspekty środowiskowe i społeczne) przyjęcie korytarza innego niż 7. jest całkowicie bezpodstawne – odniósł się do zamierzeń inwestycyjnych kolejarzy.

Przybliżmy. Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe S. A. (PKP PLK S. A.) wybrała dwa z łącznie siedmiu wariantów przebiegu korytarza nowo projektowanej linii kolejowej w ramach zadania pt. Zwiększenie przepustowości na odcinku Warszawa Wschodnia –Nasielsk (Kątne/Świercze). Zgodnie z ich wolą, dla wariantów czwartego i szóstego przebiegających przez tereny powiatu legionowskiego opracowane zostaną szczegółowe analizy techniczne.

Tunel pod CSP i IMiGW na Piaskach w Legionowie

Wariant czwarty to linia kolejowa przebiegająca od stacji Warszawa Praga wzdłuż istniejącej linii kolejowej nr 9, następnie przy wejściu do Legionowa odgałęziająca się w kierunku wschodnim i przechodząca tunelem pod CSP i Ośrodkiem Aerologii IMiGW. Wylot z tego tunelu ma zostać zlokalizowany w okolicach ulic Kościelnej i Fabrycznej w Łajskach, następnie linia kolejowa ma przeciąć działki mieszkańców tej miejscowości i znajdujący się nieopodal nich ogromny parking Altmana. Potem pociągi mają pojechać wiaduktem kolejowym planowanym nad ulicą Władysława Sikorskiego, dalej jechać wzdłuż, ale równolegle do ulicy Kolejowej, następnie mają przeciąć ulicę Suwalną, gdzie w okolicach hurtowni spożywczej Eurocash Cash&Carry planowany jest kolejny wiadukt kolejowy. Dalszy przebieg tej trasy w tym wariancie prowadzi do lasu rosnącego na granicy Łajsk i Kałuszyna, potem pociągi mają wyjeżdżać w okolicach ulicy Lipowej w Kałuszynie, nieopodal istniejącej tam i mającej powstać w przyszłości jednorodzinnej zabudowy mieszkaniowej.W tym miejscu kolejarze planują budowę kolejnego wiaduktu nad torami. Następnie linia kolejowa wiedzie przez zabudowania mieszkaniowe znajdujące się w miejscowości Skrzeszew i w rejonie betoniarni przecina się z ulicą Nowodworską, gdzie znów ma powstać kolejny już wiadukt kolejowy. W dalszym śladzie pociągi mają jechać w okolicach ulicy Bagiennej w Olszewnicy Nowej. Co ważne, w tym miejscu nie zaplanowano żadnego bezkolizyjnego skrzyżowania z nową linią kolejową, skutkiem czego wskazana powyżej ulica ma się stać ślepą. Następnie, linia kolejowa do Nasielska ma prowadzić przez tereny łąk rosnących w miejscowościach takich jak Kępa Kikolska i Sikory, przecinając tym samym znajdujące się w tych okolicach Jezioro Olszewskie. Swój bieg, jeśli chodzi o tereny gminy Wieliszew pociągi mają kończyć w miejscowości Kikoły, położonej już w gminie Pomiechówek.

Rozbudowa torowiska w Legionowie i szybka kolej przez wieliszewski Krubin

Wariant szósty to szlak kolejowy przebiegający od stacji Warszawa Praga wzdłuż śladu linii kolejowej nr 9, biegnący następnie przez Legionowo w kierunku Chotomowa, gdzie wyłącza się tworząc nową linię kolejową o przebiegu zbliżonym do korytarza 3, tj. po zachodniej stronie Krubina, Miękoszynka, włączając się w Studziankach Nowych w stary ślad. Wariant ten omija tereny jednostki wojskowej w Krubinie oraz cmentarz parafialny. Jeśli chodzi o tereny należące do gminy Wieliszew, trasa ta ma swój początek w rejonie już istniejącej i częściowo zamieszkałej zabudowy deweloperskiej w okolicach ulic Sielskiej i Polnej w Olszewnicy Starej, następnie biegnie przez tereny zabudowy jednorodzinnej położone w rejonie ulic Szafirowej, Polnej, Mroza i Kałęckiego w Krubinie. Dalszy jej ślad krzyżuje ją z ulicą Nowodworską w Krubinie, gdzie planowana jest budowa wiaduktu kolejowego. Potem pociągi mają przejeżdżać w okolicach huty szkła znajdującej się w powyższej miejscowości, a następnie przecinać ulicę Witosa, która w wyniku realizacji tego przedsięwzięcia ma się stać kolejną ślepą ulicą. Następnie, linia kolejowa do Nasielska ma prowadzić przez tereny łąk rosnących w Krubinie, Górze i w Janówku Pierwszym, na których zaobserwowano obecność m. in. chronionych w Polsce bielików. Swój bieg, jeśli chodzi o teren gminy Wieliszew ma natomiast zakończyć w miejscowości Czarnowo, położonej już w sąsiedniej gminie Pomiechówek.