Każdy kolejny dzień przynosi nowe informacji na temat planowanej przez RSJ House inwestycji, która może trwale wpłynąć na wygląd, bezpieczeństwo i ład przestrzenny w Wieliszewie.
Spółka RSJ House na podstawie tzw. ustawy covidowej planowała budowę 8 piętrowego bloku przy zbiegu ulic Modlińskiej i Kościelnej w Wieliszewie. W tym miejscu dokumenty planistyczne przewidują jedynie zabudowę jednorodzinną. Gdy o tej koncepcji dowiedziała się opinia publiczna rozpoczęły się protesty. 1 października deweloper wydał oświadczenie, w którym poinformował, ze zrewidował swoje plany i teraz zamierza zbudować czterokondygnacyjny blok. Zapowiedział też, że pozwie wójta do sądu za jego wypowiedzi, które ich zdaniem miały godzić w dobre imię spółki.
Wczoraj w Wieliszewie obradowała Rada Gminy, której jednym z punktów było podjęcie stanowiska w sprawie inwestycji planowanych w gminie na podstawie marcowej ustawy covidowej. Dyskusja w tej sprawie odbyła się na Komisji Rozwoju, ale także na sesji. Radni jednoznacznie sprzeciwili się planom dewelopera – niezależnie w centrum wsi miałby mieć 8 czy 4 kondygnacje.
W toku dyskusji ustalono ostateczną treść uchwały, która w jednoznaczny sposób udzieliła wsparcia wójtowi Pawłowi Kownackiemu w staraniach o utrzymanie zrównoważonego rozwoju gminy. Uchwała została skierowana do wiadomości Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Prezesa Rady Ministrów, Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej, Marszałka Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, Posłów, Senatorów, Wojewodów, Marszałków Województw, Ministrów wszystkich resortów, Samorządów gminnych i powiatowych, organizacjom zrzeszającym samorządy.
Poniżej pełna treść uchwały:
Stanowisko Nr 3/2020
Rady Gminy Wieliszew
z dnia 1 października 2020 r.
w sprawie sprzeciwu wobec planów realizacji przez prywatnych inwestorów inwestycji mieszkaniowych na terenie Gminy Wieliszew w oparciu o przepisy ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych
Na podstawie § 14 ust. 2 pkt 2 i pkt 3 Uchwały nr XXXVIII/337/2017 Rady Gminy Wieliszew z dnia 28 lipca 2017 r. – Statut Gminy Wieliszew (tekst jednolity Dz. Urz. Woj. Maz. z 2020 r., poz. 325)
1. Rada Gminy Wieliszew wyraża wielkie zaniepokojenie wobec planów, jakie zamierzają zrealizować na terenie Gminy Wieliszew prywatni inwestorzy w ramach tzw. ustawy antycovidowej.
Nasza gmina, poinformowana o rozpoczęciu pięciu inwestycji budowlanych przez inwestorów powołujących się na zapisy COVID-19, stoi w obliczu poważnego kryzysu zagrażającemu ładowi przestrzennemu, bezpieczeństwu mieszkańców oraz środowiska naturalnego i dlatego, jako przedstawiciele mieszkańców Gminy Wieliszew, za nasz obowiązek uznajemy skuteczną walkę o bezpieczny rozwój naszej wspólnoty. Wspomniane powyżej 5 inwestycji to:
– Budowa budynku o ośmiu kondygnacjach naziemnych i jednej podziemnej na terenie działki nr ew. 866/4 i 866/5 w miejscowości Wieliszew. Budynek w centrum miejscowości, bez obsługi komunikacyjnej, w bezpośrednim sąsiedztwie kościoła i szkoły podstawowej, w otoczeniu zabudowy jednorodzinnej;
– Budowa budynku o dwóch kondygnacjach naziemnych i jednej podziemnej na terenie działki nr ew. 347/5 w miejscowości Skrzeszew, na terenie działki leśnej;
– Budowa budynku o czterech kondygnacjach na terenie działek nr ew. 751/10, 751/11, 751/12, 751/13 w miejscowości Skrzeszew – na działce, na której przebiega magistrala ropociągowa administrowana przez PERN S. A.
– Budowa trzech budynków jednorodzinnych w miejscowości Skrzeszew, działka nr ew. 347/7 – nieurządzone tereny rolne;
– Budowa pięćdziesięciu domów jednorodzinnych w miejscowości Krubin, na terenie działek nr ew.: 766/1, 766/2, 766/3, 766/4, 766/5, 766/6, 766/7, 770/1,770/2, 770/3, 770/4, 770/5 – nieurządzone tereny rolne, pozbawione jakiejkolwiek infrastruktury – zarówno wodno – kanalizacyjnej, jak i komunikacyjnej.
Dodatkowo teren, na którym inwestor zamierza realizować osiedle, położony jest w strefie oddziaływania zlewni ujęcia wody Janówek, gdzie ustalony jest ekspertyzą zakaz budowy ujęć wody.
W związku z informacją o tych inwestycjach, przeznaczonych jakoby na pobyt ludzi poddanych izolacji w związku z COVID-19, zgłaszamy zdecydowany sprzeciw wobec działań niezgodnych z procedurami niezbędnymi do zrealizowania inwestycji na terenie gminy, jeśli nie służą one celowi publicznemu, jakim byłaby realna walka z zagrożeniem pandemicznym.
Nasz sprzeciw wynika nie tylko z działań w naszych oczach nieetycznych i próbujących wykorzystać zapisy ustawy antycovidowej dla interesu podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, co jest niezgodne z duchem ww. ustawy, ale także chcemy zwrócić uwagę, że wyżej wymienione inwestycje stwarzają realne zagrożenie bezpieczeństwa mieszkańców Gminy Wieliszew m.in. poprzez:
᠆ lokalizację dwóch inwestycji w bezpośrednim sąsiedztwie usług publicznych, w tym szkoły podstawowej w Wieliszewie i szkoły podstawowej w Skrzeszewie;
᠆ brak układów drogowych, co utrudni dojazd w przypadku sytuacji awaryjnych i tym samym zagraża bezpieczeństwu;
᠆ brak możliwości dojazdu dla służb ratunkowych;
᠆ ryzyko awarii głównych magistral ropociągowych w związku z lokalizacją obiektów w strefie ochronnej dla ropociągu, co spowoduje trwałe i nieodwracalne negatywne skutki dla środowiska naturalnego i ludzi;
᠆ zagrożenie dla środowiska naturalnego – na skutek wycinki drzew, w przypadku inwestycji planowanych na działkach leśnych w Skrzeszewie, czy nieodwracalnych skutków zagospodarowania terenów użytkowanych rolniczo, co spowoduje przerwane ciągów migracji zwierząt oraz korytarzy ekologicznych;
᠆ zagrożenie bezpieczeństwa dla pomników przyrody zlokalizowanych w pobliżu skrzyżowania ul. Modlińskiej i Kościelnej w Wieliszewie;
Ponadto, powyższe inwestycje zaburzają ład przestrzenny i wpływają negatywnie na najbliższe sąsiedztwo, obniżając tym samym jakość życia mieszkańców.
Wyrażamy całkowite poparcie dla działań Wójta Gminy Wieliszew należycie realizującego uchwały Rady Gminy Wieliszew w zakresie ładu przestrzennego w Gminie Wieliszew, w tym: powiadomienie Starosty Powiatu Legionowskiego o konieczności zatrzymania prac przy tych inwestycjach, zawiadomienie Prokuratury oraz Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego o możliwości popełnienia czynu zabronionego przez podmioty odpowiedzialne za inwestycje, rzekomo mające służyć pomocą ofiar pandemii COVID19.
Wyrażamy całkowitą dezaprobatę wobec stanowiska wyrażonego przez inwestora w dniu 30 września 2020 r.
Zwracamy się z apelem o podjęcie prac legislacyjnych mających na celu ostateczne uregulowanie i rozstrzygnięcie rozpoczętych inwestycji budowlanych w oparciu o już nieistniejący art. 12 ustawy z dnia 2 marca 2020 roku o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych.
Obecna sytuacja prawna oraz brak uregulowań w wyżej wymienionym zakresie może doprowadzić do zakłócenia bezpieczeństwa lokalnej społeczności gminnej poprzez paraliż komunikacyjny gminy, do zburzenia lokalnych ekosystemów poprzez zniszczenie pomników przyrody, zakłócenie migracji zwierząt poprzez lokalizację jednej z inwestycji na obszarze ciągu ekologicznego. Jak wskazaliśmy powyżej inwestycja zagraża również bezpiecznemu funkcjonowaniu 3 linii ropociągu Przyjaźń.
Rodzi się również pytanie, gdyby pomimo wszystko do realizacji tych kuriozalnych i niebezpiecznych dla nas inwestycji doszło, to jak – według Ustawodawcy, powinno wyglądać funkcjonowanie takich obiektów po ustaniu przyczyn, dla których ustawodawca przyjął przedmiotowe przepisy. Należy uznać, że obiekt powinien zostać rozebrany, a nieruchomość przywrócona do stanu pierwotnego wraz ze stosownym pokryciem szkód poczynionych dla ekosystemu i lokalnej społeczności wynikających z realizacji tej inwestycji.
Apelujemy do wszystkich stowarzyszeń samorządowych oraz do wojewodów, marszałków, wójtów, burmistrzów, prezydentów i starostów o wyrażenie swoich stanowisk w sprawie inwestycji realizowanych przez podmioty komercyjne w ramach art. 12 ustaw covidowej oraz innych ustaw wpływających na ład przestrzenny, w tym ustawy z dnia 5 lipca 2018 r. o ułatwieniach w przygotowaniu i realizacji inwestycji mieszkaniowych oraz inwestycji towarzyszących.
2. Rada Gminy Wieliszew upoważnia Przewodniczącego Rady Gminy do przekazania niniejszego stanowiska:
Prezydentowi Rzeczypospolitej Polskiej
Prezesowi Rady Ministrów
Marszałkowi Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej
Marszałkowi Senatu Rzeczypospolitej Polskiej
Posłom
Senatorom
Wojewodom
Marszałkom Województw
Ministrom wszystkich resortów
Samorządom gminnym i powiatowym
Organizacjom zrzeszającym samorządy