We wtorek (10 grudnia) po godz. 14 w Wieliszewie doszło do groźnie wyglądającej kolizji drogowej. Kierowca samochodu osobowego stracił panowanie nad pojazdem i zjechał z ulicy Modlińskiej (droga wojewódzka nr 631) do rowu. Na miejscu interweniowały służby ratownicze. 33-letni kierowca został ukarany mandatem.
Informację o zdarzeniu drogowym z udziałem samochodu osobowego w Wieliszewie służby ratownicze odebrały z automatycznego systemu eCall zamontowanego w aucie o godz. 14:28. – Na miejsce zadysponowano łącznie dwa zastępy straży pożarnej z JRG Legionowo, OSP Wieliszew, zespół ratownictwa medycznego i Policję. – poinformował Gazetę Powiatową mł. asp. Andrzej Mękarski, dyżurny stanowiska kierowania Komedy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Legionowie.
Po przybyciu służb ratowniczych na miejsce zdarzenia okazało się, że na ulicy Modlińskiej (DW 631) w pobliżu skrzyżowania z ulicą Słoneczną kierowca samochodu osobowego marki Mercedes zjechał nagle z jezdni do przydrożnego rowu. Mężczyzna opuścił pojazd o własnych siłach.
Strażacy i policjanci zabezpieczyli miejsce zdarzenia. Na szczęście kierujący nie odniósł obrażeń i nie wymagał hospitalizacji. Służby ratownicze zakończyły swoje działania w Wieliszewie chwilę po godz. 15.
Kierowca Mercedesa ukarany mandatem
– Zdarzenie zostało zakwalifikowane jako kolizja. Jak ustalili będący na miejscu policjanci, 33-letni kierowca samochodu osobowego marki Mercedes stracił panowanie nad pojazdem i zjechał do rowu. Mężczyzna był trzeźwy. Policjanci ukarali 33-latka mandatem. – poinformował Gazetę Powiatową komisarz Justyna Stopińska, oficer prasowa Komendy Powiatowej Policji w Legionowie.
Czym jest system eCall?
Od 1 kwietnia 2018 roku wszystkie homologowane nowe pojazdy osobowe oraz dostawcze do 3,5 t podróżujące po drogach Unii Europejskiej są wyposażone w specjalny moduł wykrywania kolizji drogowych i automatycznego wzywania pomocy na miejsce zdarzenia – eCall. System ten pozwala zaoszczędzić czas, w jakim na miejsce kolizji lub wypadku wzywane są służby ratunkowe. Często osoby poszkodowane w wypadkach nie są w stanie same wezwać pomocy lub czas, w jakim tego dokonują, jest dość długi. Dochodzi również czynnik dezorientacji osób poszkodowanych i problemy z dokładnym określeniem miejsca takiego zdarzenia.
Jak działa system eCall?
System uruchamiany jest na dwa sposoby: automatycznie i ręcznie. W pierwszym przypadku system np. na skutek odpalenia poduszek powietrznych samochodu wysyła na numer alarmowy 112 informacje o położeniu auta (na podstawie sygnału GPS) i jego podstawowych danych. W drugiej sytuacji kierowca ręcznie naciska specjalny przycisku uruchamiającego system eCall. W tym przypadku dane również zostają przesłane na numer 112. Po otrzymaniu takiego sygnału dyspozytor z numeru 112 próbuje połączyć się z pojazdem w celu wyjaśnienia zaistniałej sytuacji i ewentualnego wysłania na miejsce służb ratunkowych.