Urzędnicy zastanawiają się nad możliwością budowy obwodnicy Wieliszewa. Tę rolę w bliżej jeszcze nie określonej przyszłości miałaby pełnić droga technologiczna, zwaną też wodociągówką. To na razie tylko pomysł i trudno jest wyrokować, czy zostanie on wcielony w życie.
Na forum powiatu legionowskiego
Na wniosek radnej powiatowej Izabeli Kownackiej, żony wójta gminy Wieliszew Pawła Kownackiego – ruszyły pierwsze prace związane z budową obwodnicy Wieliszewa.
– Na wielu drogach Powiatu Legionowskiego dramatycznie rośnie ruch kołowy. Wynika to m.in. z wielkiej dynamiki rozwoju budownictwa mieszkaniowego. Nawet bez konieczności przeprowadzania analiz należy wskazać ulicę Kościelną na terenie Łajsk i Wieliszewa jako jedną z najbardziej eksploatowanych dróg całego Powiatu Legionowskiego, zapewne analizy pokazałyby liczby samochodów podobne do dróg wojewódzkich. Wynika to nie tylko z dynamiki rozwoju Wieliszewa, ale również z racji lokalizacji w Wieliszewie bardzo cenionego szpitala onkologicznego oraz fakt, iż ulica Kościelna jest alternatywą dla drogi krajowej DK61. Wnioskuję do Zarządu Powiatu Legionowskiego do przystąpienie do prac nad realizacją nowej drogi powiatowej na odcinku droga wojewódzka 631/skrzyżowanie z ulicą por. J. Przedpełskiego śladem „trasy wodociągowej” do skrzyżowania z ulicą Kościelną w miejscowości Łajski lub do skrzyżowanie z drogą gminną ul. Główna w Michałowie Reginowie.
Droga byłaby realizowana na szerokim (około 50 m) terenie Skarbu Państwa, a więc nawet realizacja drogi w ramach tzw. ZRIDu mogłaby nie generować takich kosztów, jakie powstałyby na terenach prywatnych, możliwe byłoby jej zrealizowanie nawet gdyby zapisy planu gminnego nie byłyby klarowne. Jaki byłby koszt ten inwestycji w standardzie typowej drogi powiatowej wraz z ciągiem pieszo-rowerowym? Jaki byłby koszt tej inwestycji gdyby na skrzyżowaniu z ulicą Modlińską – droga wojewódzka 631 i drogą gminną ul. Przedpełskiego powstałoby rondo. – napisała Izabela Kownacka w interpelacji do Starosty Powiatu Legionowskiego Sylwestra Sokolnickiego.
– W obliczu dynamiki demografii powiatu, a więc też Gminy Wieliszew realizacja tej drogi pozwoli wyprowadzić znaczną część ruchu kołowego z Wieliszewa liczącego ponad 6 tysięcy mieszkańców, poprawiłby bezpieczeństwo okolic osiedli mieszkaniowych oraz pacjentów szpitala onkologicznego w Wieliszewie. Pozwoliłby przekierować część ruchu tranzytowego z Wieliszewa i jego okolic z centrum tej miejscowości, a taki ruch będzie się zwiększał w obliczu ważnej dla nas wszystkich inwestycji czyli budowy drogi krajowej 61. Skala ruchu i połączenie dwóch dróg powiatowej ul. Kościelnej oraz wojewódzkiej 631 ul. Modlińskiej uzasadnia by nowa droga uzyskała status drogi powiatowej będącej małą obwodnicą Wieliszewa. – argumentuje radna Kownacka.
Jak udało nam się ustalić prace te, póki co ograniczają się jedynie do ustalenia prawnych i finansowych szans na realizację tego przedsięwzięcia. Koordynuje je Starostwo Powiatowe w Legionowie.
Jakie szanse na realizację?
– Obecnie zbieramy informacje, których analiza pozwoli w pierwszej kolejności odpowiedzieć na pytanie, czy przebudowa tej drogi będzie w ogóle możliwa, bez przesądzania, kto miałby być jej zarządcą – informuje redakcję Gazety Powiatowej Joanna Kajdanowicz, rzeczniczka prasowa Starostwa Powiatowego w Legionowie. – Tzw. „trasa wodociągowa” pozostaje w zarządzie Miejskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji (MPWiK) w Warszawie. W tym pasie gruntu zlokalizowana jest infrastruktura należąca do różnych operatorów. Starosta zwrócił się do nich z prośbą o podanie warunków, jakie należałoby spełnić, aby można było zrealizować tam wspomnianą inwestycję. Równolegle prowadzimy analizę prawną i techniczną – dodaje.
Jakie koszty?
-Należy przyjąć, że koszt budowy 1 km drogi w przekroju poprzecznym jednojezdniowym ze ścieżką rowerową oraz niezbędną infrastrukturą -tj. odwodnienie, oświetlenie, zjazdy, organizacja ruchu (klasa techniczna „Z”, kategoria ruchu KR3) powinien kształtować się na poziomie 2-3 mln zł, a koszt skrzyżowania typu rondo powinien wynieść od 1,5 do 2 mln złotych bez kosztów wykupu gruntów. – napisał starosta w odpowiedzi na interpelację.