Rada Gminy Wieliszew przygotowała swoje stanowisko w sprawie przebiegu linii kolejowych przez teren gminy. Ujęte w jedną uchwałę propozycja wraz z prośbą o powtórną i dogłębną analizę wszystkich wskazanych dotąd przebiegów tej linii trafią na biurka najwyższych decydentów, w tym na biurko premiera Mateusza Morawieckiego.
Nie milkną echa wieliszewskiego niezadowolenia w związku z planami budowy kolei dużych prędkości w ramach CPK. 29 grudnia 2020r. to niezadowolenie oficjalnie wyraziła Rada Gminy Wieliszew. Samorząd podjął uchwałę, w której dość obszernie wyraził swoje stanowisko w tej sprawie. Z jednej strony wyliczył wady proponowanych rozwiązań, prosząc zarazem decydentów o dogłębną, powtórną ich analizę. Z drugiej strony natomiast wskazał rozwiązania bardziej akceptowalne dla lokalnej społeczności, ale także bardziej korzystne z punktu widzenia ochrony krajobrazu i przyrody, które są wspólnym dobrem wszystkich Polaków.
Wady dotychczasowych rozwiązań
Trzy przygotowane do konsultacji warianty przebiegu linii kolejowej nr 20 przez teren gminy Wieliszew ulokowane są albo na terenach w przepisach przestrzennych gminy przeznaczonych pod zabudowę mieszkaniową albo na tych, które obecnie dynamicznie się rozwijają. Ponadto trasy są niezgodne z tak ważnymi dokumentami jak np. strategia rozwoju gminy Wieliszew i rządowa strategia zrównoważonego rozwoju transportu do 2030r. Kolejną wadą zaproponowanych rozwiązań są konflikty społeczne, które już teraz rodzą się tle nieuchronnych licznych wywłaszczeń i w wyniku podziału gminy Wieliszew na dwie części przez tory kolejowe.
Mamy świetny pomysł!
Rada Gminy proponuje powtórną analizę pod kątem możliwości realizacji alternatywnych tras względem proponowanych dotychczas. Radni podsuwają gotowe rozwiązania, zakładające przede wszystkim mniejsze prędkości przejazdów przez silnie zurbanizowane tereny aglomeracji warszawskiej i minimalizujące koszty społeczne tej inwestycji. Jedną z propozycji jest ulokowanie linii kolejowej nr 20 w dotychczasowym śladzie linii kolejowej nr 9. Nowa trasa miałaby zostać wyprowadzona w kierunku północnym za Janówkiem Drugim, dalej przez rezerwę terenową w Okuninie, a następnie przez nowy most na Narwi i ponowne włączałaby się w istniejący ślad. W ten sposób trasa szybkiej kolei omijałaby ostry zakręt w Nowym Dworze Mazowieckim.
Ponadto radni odnoszą się w swoim stanowisku do rozbudowy linii kolejowej nr 10 (Legionowo-Tłuszcz).
– Rada Gminy Wieliszew wskazuje jednocześnie, iż leżącą w szeroko pojętym interesie gminy Wieliszew inwestycją kolejową jest rozbudowa linii Legionowo-Tłuszcz (z reaktywowaną odnogą w kierunku Zegrza), realizowana w istniejącym śladzie, a więc wykorzystująca istniejącą już rezerwę terenową, a przez to opłacalna ekonomicznie i unikająca negatywnych skutków społecznych. Inwestycja ta poprawi komunikację lokalną, stanowiąc szansę na skomunikowanie w przyszłości terenów leżących po drugiej stronie Narwi i Jeziora Zegrzyńskiego (tereny Gminy Serock), co stoi w zgodzie z Master Planem PKP dla transportu kolejowego w aglomeracji warszawskiej zawierającym plany budowy linii kolejowej Zegrze-Serock-Pułtusk-Przasnysz – piszą wieliszewscy radni w uzasadnieniu uchwały.
Rada Gminy wskazuje również, że potrzebę rozbudowy infrastruktury kolejowej właśnie w takim kierunku widzą też i inne legionowskie samorządy, zaś ona sama jest zgodna z rządową strategią rozwoju transportu.
Upoważnienia dla wójta
Uchwała Rady Gminy Wieliszew wraz z uzasadnieniem może w najbliższym czasie trafić na biurka najwyższych państwowych decydentów. Ich adresatami będą prezydent Andrzej Duda i premier Mateusz Morawiecki.