Skrzeszew – mała miejscowość w gminie Wieliszew. W tej małej wiosce znajduje się wspaniała szkoła podstawowa, w której uczniowie co roku realizują projekty polonistyczne. W tym roku w związku z pandemią i reżimem sanitarnym projekty są utrudnione, jednak dzieci bardzo chętnie angażują się w działania nauczyciela języka polskiego.
Projekt polonistyczny „Tydzień Języka Ojczystego” zrodził się z myśli Janusza Korczaka: „ Źle mówić lub pisać – to znaczy krzywdzić swoją mową tych wszystkich, którzy ją budowali. Język się smuci, gdy ludzie źle mówią”.
Zgodnie z tą myślą uczniowie klasy 6b postanowili pokazać swoim kolegom, że warto dbać o nasz wspaniały język, o literaturę polską sięgającą historią XVI wieku, trudną ortografię i jakże zachwycające głoski szumiące i syczące w trudnych łamańcach językowych. Nauczanie poprawnej wymowy jest bardzo ważną czynnością dydaktyczną. Współcześnie, nawet w życiu publicznym, coraz częściej spotykamy się z niestaranną wymową fonetyczną. Nawet w radiu i telewizji słyszymy niechlujną wymowę, np. rozłożone nosówki w wygłosie, czy źle postawiony akcent w wyrazie.
„Tydzień Języka Ojczystego” rozpoczął oczywiście 21 lutego od „Dnia Języka Ojczystego” , który upamiętnia tragiczne wydarzenia, jakie miały miejsce w Bangladeszu w 1952r. – zginęło wówczas pięciu studentów, którzy domagali się nadania językowi bangalskiemu statutu języka urzędowego.
Pierwszym działaniem w projekcie było wyszukanie w języku polskim trudnych zwrotów językowych i nagranie przez uczniów filmu, który informuje oglądających o tym, że nie da się policzyć dokładnie słów w naszym języku ojczystym. W nagraniu uczniowie prezentują trudne łamańce językowe i z dumą informują, że język polski jest uważany za jeden z najtrudniejszych języków na świecie.
Kolejnym działaniem była organizacja konkursów szkolnych. Klasy starsze, czyli IV-VII miały za zadanie przygotować lapbook o tematyce ortograficznej. Zależało nam na tym, aby do realizacji projektu włączyły się także klasy młodsze. Uczniowie z klas I-III wzięli udział w konkursie plastycznym „Najpiękniejsza zakładka do książki”. Okazało się, że uczniowie mają wspaniałe pomysły i ochotę do pracy. Na konkurs wpłynęło ponad 20 lapbooków i ponad trzydzieści zakładek do książek. Rada rodziców ufundowała nagrody dla uczniów.
Elementem projektu, który w związku z pandemią okazał się najtrudniejszy, było nagranie przez uczniów klasy 6b krótkich filmików. Jednak zarówno dzieci, jak i rodzice stanęli na wysokości zadania. Wychowawczyni klasy i jednocześnie nauczycielka języka polskiego, zorganizowała małe grupy, które kolejno pojawiały się w szkole. Dzieci nagrywały scenki zgodnie z przygotowanym wcześnie scenariuszem i wychodziły ze szkoły. Wszystkie pomysły, scenariusz i dialogi były przygotowane samodzielnie przez uczniów klasy 6b. W scenkach uczniowie zaprezentowali, jak nie należy zaśmiecać języka ojczystego obcojęzycznymi wtrąceniami i wulgaryzmami. Zwrócili uwagę, że należy korzystać ze słowników i czytać książki, aby wzbogacać swoją wiedzę
i poprawność językową. Ponadto, w filmie zostały zawarte pouczenia na temat języka polskiego, które uczniowie przekazują swoim kolegom.
„Tydzień Języka Ojczystego” został zakończony udziałem w ogólnopolskim konkursie „Moja Alma Mater”. Zadaniem uczniów, było stworzenie książki przedstawiającej ich ukochaną szkołę. Dzieci zaangażowały się w zbieranie materiałów na temat naszej placówki. Przeprowadziły wywiady, m.in. z panem Arkadiuszem Michalikiem, który był absolwentem tej szkoły, a obecnie pracuje w niej jako nauczyciel wychowania fizycznego. Panem Maciejem Kowalikiem, absolwentem, który przez prawie trzydzieści lat piastował urząd sołtysa wsi Skrzeszew. Udało się także porozmawiać z panem Bogdanem Grzybowskim, także absolwentem szkoły. Dziadek pana Grzybowskiego był przed drugą wojną światową kierownikiem Szkoły Podstawowej w Skrzeszewie. Rozmówcy przekazali dzieciom zdjęcia przedstawiające dawną szkoły.
Uczniowie musieli także przeanalizować historię szkoły, wybrać najciekawsze wydarzenia z życia szkoły, opisać osiągnięcia sportowe i naukowe, a także zredagować notatkę o patronie szkoły – Kornelu Makuszyńskim. Oprócz prac pisemnych, dzieci wykonały zdjęcia szkoły i prace plastyczne, na których zostali przedstawieni nauczyciele z naszej placówki. Książka o szkole zostanie wysłana na konkurs i mamy nadzieję, że praca naszych uczniów zostanie doceniona.
Wszystkie artykuły i filmy dotyczące projektu polonistycznego „Tydzień Języka Ojczystego” znajdują się na stronie Szkoły Podstawowej im. Kornela Makuszyńskiego w Skrzeszewie.
Eliza Tomaszewska, Justyna Kownacka, Katarzyna Liwska