- To event minęło.
Pałacowe spotkania z muzyką
15 grudnia 2013 o 13:00 - 15:00
DarmowyWydarzenie Nawigacja
Koncert z cyklu „Pałacowe spotkania z muzyką”.
Anton Arensky
Kompozytor rosyjski, pozostający pod ogromnym wpływem Piotra Czajkowskiego, jest autorem jednego z najpopularniejszych utworów kameralnych. Choć w swojej twórczości nigdy nie starał się podejmować prób zreformowania muzyki czy kreowania jej nowych nurtów, był bacznym obserwatorem świata i chłonął otaczający go urok muzyki romantycznej. Stworzył utwór nawiązujący zarówno formą jak i klimatem do Tria d – moll Feliksa Mendelssohna-Bartholdy’ego. Kompozycja oparta jest na czteroczęściowym układzie cyklu sonatowego, ze scherzem w drugiej części i przejmującym marszem żałobnym w trzeciej. Swój utwór Arensky zadedykował pamięci słynnego wiolonczelisty Karla Dawidowa, nazywanego „carem wiolonczelistów“. Partie smyczków zostały w pełni dowartościowane przez kompozytora, który niemal wszystkie tematy powierza początkowo właśnie instrumentom smyczkowym. Jednak to, co najbardziej porywa słuchaczy już od wielu dziesięcioleci, to niezwykły walor melodyczny utworu, który pozostaje w pamięci jeszcze długo po wysłuchaniu. Dzięki temu Trio ciągle utrzymuje się w repertuarze światowych scen kameralnych.
Claude Debussy
To czołowy przedstawiciel impresjonizmu, któremu zawdzięczamy m. in. sztandarowe dzieła orkiestrowe, będące w istocie symfonicznymi freskami, emanującymi wszystkimi kolorami palety instrumentalnej. W przypadku Tria G – dur mamy do czynienia z zupełnie innym kompozytorem, którego indywidualny styl jeszcze się nie wykształcił. Utwór powstał w roku 1880 gdy Debussy miał zaledwie 18 lat, i jest nie tyle „świadkiem“ poszukiwania własnej drogi twórczej, ile odzwierciedleniem młodzieńczych fascynacji, w tym wypadku muzyką Cesara Francka i Roberta Schumanna. Nie bez znaczenia jest też zapewne miejsce,
w którym kompozytor ukończył swoje trio. Włochy dostarczały już wcześniej pogodnej inspiracji do tworzenia muzyki dla kompozytorów odwiedzających ten kraj wiecznego słońca i wiecznej sztuki. Młody Debussy oparł swą kompozycję na bardzo tradycyjnym czteroczęściowym układzie z pomysłowym scherzem pizzicato i niezwykle słodką i śpiewną częścią wolną, rozrzucając przy tym hojnie tematy muzyczne w pozostałych ogniwach cyklu. Niezwykły wdzięk i urok tej kompozycji opiera się przede wszystkim na potoczystej narracji i subtelnym wyczuciu proporcji pomiędzy ekspresją a gracją nienarzucających się swoją naturalnością melodii.
Astor Piazzolla
To kompozytor, którego nazwisko nierozerwalnie łączy się z Tangiem. Jego utwory wykonywane są na całym świecie w rozmaitych opracowaniach. Libertango to pierwsza kompozycja, która uczyniła go sławnym na wszystkich kontynentach. Podobnie Oblivione należy do najbardziej rozpoznawalnych kompozycji Piazzolli. Wykonywanie muzyki argentyńskiego mistrza daje zawsze wiele satysfakcji, lecz jeszcze chętniej przyjmowana jest przez publiczność, która ceni w niej temperament i czar tanga, nawet w klasycznej oprawie.
Robert Fender
PROGRAM
Anton Arensky Trio d – moll op. 32
Allegro moderato
Scherzo. Allegro molto
Elegia. Adagio
Finale. Allegro non troppo
Claude Debussy Trio G – dur
Andantino con moto allegro
Scherzo. Intermezzo
Andante espressivo
Finale. Appassionato
Astor Piazzolla Oblivione
Libertango
Wykonawcy
Trio Vivo w składzie:
Magdalena Kling-Fender – skrzypce
Katarzyna Kling – fortepian
Robert Fender – wiolonczela
Kierownictwo artystyczne cyklu – prof. Andrzej Zieliński
Zespół, składający się z absolwentów Akademii Muzycznej w Łodzi, zawiązał się w 1997. Początkowo występował głównie na koncertach, festiwalach i sesjach muzycznych w rodzimej uczelni. Obecnie bierze czynny udział zarówno w życiu muzycznym w kraju, jak i za granicą.
Trio ma w swoim dorobku szereg nagród zdobywanych głównie indywidualnie w: Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej w Łodzi, Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. K. Szymanowskiego w Łodzi, Ogólnopolskim Konkursie Wiolonczelowym im. D. Danczowskiego w Poznaniu, oraz Międzynarodowym Konkursie Indywidualności Muzycznych im. A. Tansmana w Łodzi.
Muzycy, prowadzący na co dzień również samodzielną działalność artystyczną dając koncerty kameralne i recitale solowe, występowali także z orkiestrami: Filharmonii w Łodzi, Bielską Orkiestrą Kameralną, Concerto Avenna, Polish Camerata w Łodzi.
Zespół ma na swoim koncie nagrania telewizyjne i radiowe m.in. koncertu potrójnego C – dur L. van Beethovena pod batutą Zdzisława Szostaka dokonane przez Radio Łódź, oraz zarejestrowane przez to samo radio utwory Schuberta, Szostakowicza i Cassado. W 2011 roku ukazał się nakładem wytwórni DUX krążek zawierający utwory J. Brahmsa i A. Arenskyego.
Repertuar Tria zawiera ważniejsze pozycje literatury kameralnej od Mozarta po Szostakowicza.