- To event minęło.
XI Legionowski Festiwal Muzyki Kameralnej i Organowej
6 września 2015 o 15:00 - 17:00
Wydarzenie Nawigacja
Kościół Św. Ducha, Legionowo, ul. ks. J. Schabowskiego 2
Emilia Walasek-Gorczyca – skrzypce
Wojciech Walasek – skrzypce
Anna Wróbel – wiolonczela
Jan Bokszczanin – organy
Program:
Johann Sebastian Bach (1685-1750) – Toccata i fuga d-moll (organy solo)
Ignacy Feliks Dobrzyński (1807-1867) – Les Larmes op. 41 (wiolonczela i organy)
Johan S. Svendsen (1840-1911) – Romanze op. 26 (skrzypce i organy)
Cesar Franck (1822-1890) – Chorał a-moll (organy solo)
Alexandre Guilmant (1837-1890) – Priere op. 16 (wiolonczela i organy)
Antonin Dvorak (1841-1904) – Bagatelles op. 47
– Allegretto scherzando
– Tempo di minuetto. Grazioso
– Allegretto scherzando
– Canon. Andante con moto
– Poco Allegro
Anna Wróbel
Wiolonczelistka, pedagog. Pochodzi z rodziny o tradycjach muzycznych. Ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Fr. Chopina w Warszawie, w klasie prof. A. Wróbla oraz Wydział Muzykologii w Instytucie Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego. Odbyła w Caracas kurs prowadzony przez świetnego wenezuelskiego wiolonczelistę dr Williama Molinę po czym została przyjęta do elitarnej Latynoamerykańskiej Akademii Wiolonczelowej.
Występowała na wielu Festiwalach, u boku wielu znamienitych polskich artystów oraz jako solistka z zespołem Camerata Vistula. Koncertowała w wielu miastach Polski i krajach Europy oraz w Wenezueli, gdzie jej wykonanie utworu Piotra Wróbla „Moliendo cafe” spotkało się z aplauzem wenezuelskiej publiczności.
Dokonała wielu prawykonań utworów B. Konowalskiego, Z. Bagińskiego, J. Derfla, J. Maksymiuka, P. Wróbla. Również jako pierwsza, od 1868 r. wykonała i, wraz z zespołem Camerata Vistula nagrała utwór polskiego kompozytora Antoniego Stolpego Scena dramatyczna. Wraz z pianistą Mariuszem Dropkiem nagrała płytę Les Larmes, zawierajacą polskie miniatury wiolonczelowe. Jest to światowa premiera fonograficzna. Anna Wróbel wraz z Rodzicami Andrzejem Wróblem i Elżbietą Piwkowską-Wróbel tworzy Rodzinne Trio Wiolonczelowe. Od 2014 roku pełni funkcję adiunkta na Uniwersytecie Muzycznym Fr. Chopina (filia Białystok).
Wojciech Walasek
Skrzypek, pedagog. Ukończył Akademie Muzyczną im. Fr. Chopina w Warszawie w roku 2003 w klasie skrzypiec prof. Iwony Wojciechowskiej. Odbył na tym Uniwersytecie staż artystyczny w klasie prof. Jana Staniendy.
Jest liderem kwartetu smyczkowego WALASEK, profesjonalnego zespołu o ściśle rodzinnym składzie. Członkami zespołu są: ojciec Wojciech Walasek (wiolonczela), siostra Emilia Walasek (skrzypce) oraz brat Kamil Walasek (altówka). Z zespołem tym koncertował w wielu krajach Europy, w Stanach Zjednoczonych oraz w Korei Płd. Z kwartetem WALASEK nagrał 5 płyt CD. Od 1998 roku jest koncertmistrzem orkiestry kameralnej Warszawscy Wirtuozi. Od 2012 roku pracuje w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina na Wydziale Instrumentalno-Pedagogicznym w Białymstoku na stanowisku asystenta.
Współorganizuje dwa mistrzowskie kursy muzyczne, na których prowadzi klasę skrzypiec i zespołów kameralnych: Janowieckie interpretacje Muzyki im. Jakuba Walaska (13 edycji) oraz Puckie Interpretacje Muzyki (1 edycja).
Emilia Walasek-Gorczyca
Skrzypaczka, kameralistka, koordynator projektów artystycznych. Absolwentka Akademii Muzycznej w Warszawie w klasie prof. Magdaleny Szczepanowskiej. Wraz z braćmi i ojcem występuje w rodzinnym kwartecie WALASEK. Jest członkiem orkiestr kameralnych Warszawscy Wirtuozi oraz Warsaw Camerata. Zajmuje się edukacją najmłodszych – jest członkiem projektu i zespołu Filharmonia Przedszkolaka, z którym zdobyła nagrodę SŁONECZNIKI 2014 w kategorii MUZYKA.
Jan Bokszczanin
– organista, pedagog, dyrektor artystyczny festiwalu. Urodzony w 1974 r., Astrachań, Rosja. Organista, pedagog. W 2000 roku ukończył studia w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. Joachima Grubicha. Był stypendystą doktoranckim w University of North Texas (USA), gdzie studiował pod kierunkiem prof. Jesse E. Eschbacha. Odbywał także zajęcia z Zespołu Kameralnego i Praktyki Gry Barokowej pod kierunkiem prof. Lenory McCroskey (studentki Gustava Leonhardta). W roku 2006 uzyskał stopień doktora, a w 2013 doktora habilitowanego sztuki. Uczestniczył w licznych kursach mistrzowskich prowadzonych przez takich profesorów jak: Guy Bovet (Szwajcaria), James David Christie (USA), Aleksander Fisejski (Rosja), Bernhard Hass (Niemcy), Zsigmont Szathmary (Węgry) oraz Harald Vogel (Niemcy).
Koncertuje w kraju i za granicą (Białoruś, Dania, Finlandia, Litwa, Mołdawia, Niemcy, Rosja, Rumunia oraz USA). Współpracuje z wieloma zespołami kameralnymi i orkiestrami, m.in. z Concerto Avenna, Camerata Vistula, Musicae Antiquae Collegium Varsoviense, Państwową Akademicką Orkiestrą Symfoniczną Republiki Białoruskiej, Orkiestrą Kameralną im. Witolda Lutosławskiego.
Jan Bokszczanin nagrał piętnaście płyt z muzyką organową dla wytwórni: Acte Prealable, DUX, Hi-Fi i Muzyka – ARMS Records, Zakłady Płytowe, oraz Musica Sacra Editio, PMA Records. Siedem z nich to płyty solowe, a kolejne pięć to płyty, w których jest liderem i autorem koncepcji artystycznej. Jedna z nich otrzymała I nagrodę na Międzynarodowym Festiwalu Filmów i Multimediów Niepokalanów 2000, a cztery inne były nominowane do nagrody „Fryderyki”.
Jan Bokszczanin jest autorem książki ?Geneza i tradycje rosyjskiej muzyki organowej?, (Warszawa 2001), a także redaktorem kilku dodatków nutowych zamieszczonych w periodyku „Liturgia Sacra”. Pod jego redakcją w wydawnictwie „Polihymnia” w Lublinie ukazały się cztery zeszyty z utworami Mariana Sawy (2007, 2008). W 2012 roku nakładem wydawnictwa POLIHYMNIA ukazała się monografia „Główne tendencje rosyjskiej i radzieckiej muzyki organowej”.
Jest prezesem Stowarzyszenia ARS LIBERATA.
Wielu współczesnych kompozytorów pisało dla niego swoje utwory i aranżacje, m.in.: Marian Sawa, Adam Sławiński, Paweł Łukaszewski, Miłosz Bembinow, Dariusz Przybylski, Weronika Ratusińska, Krzysztof Herdzin, Ryszard Borowski. Marian Sawa dedykował mu osiem z jedenastu skomponowanych dla niego utworów. Dokonał prawykonań blisko 40 utworów organowych. Połowa z nich to także prawykonania fonograficzne. Jan Bokszczanin jest dyrektorem artystycznym Festiwali Muzyki Organowej i Kameralnej: Legionowskiego, Praskiego (Katedra Warszawsko-Praska) oraz Ursynowskiego. Prowadził odczyty podczas międzynarodowych konferencji (m.in. w Moskwie – Akademia Muzyczna im. Gniesinnych, Witebsku, Lublinie – Forum im. Witolda Lutosławskiego, Łodzi oraz trzykrotnie w Kazimierzu Dolnym), kursy mistrzowskie (m.in. w Mińsku i Nowosybirsku). Brał także udział w obradach jury Międzynarodowego Konkursu „Young Organ Competition” w Moskwie (organizowane przez Akademicki College przy Moskiewskim Konserwatorium im. Piotra Czajkowskiego).
W sezonie artystycznym 2015/2016 artysta wystąpi z recitalem w Katedrze Notre Dame w Paryżu.
Jan Bokszczanin pełni funkcję adiunkta na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina (filia Białystok).